Syarikat perlu wujudkan dasar pengambilan pekerja OKU, kata Ras Adiba


Presiden OKU Sentral, Senator Ras Adiba Radzi berkata kerajaan menerapkan dasar dengan satu peratus penjawat awam di setiap kementerian adalah OKU. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 Mac, 2022.

SYARIKAT di Malaysia disaran mewujudkan dasar membabitkan pengambikan pekerja Orang Kurang Upaya (OKU). 

Presiden OKU Sentral, Senator Ras Adiba Radzi berkata kerajaan menerapkan dasar dengan satu peratus penjawat awam di setiap kementerian adalah OKU.

Justeru, Ras Adiba menyeru syarikat mengamalkan polisi yang serupa bagi membolehkan lebih ramai golongan OKU menyertai sektor pekerjaan. 

Katanya, pengambilan pekerja OKU perlu disokong dengan fasiliti mesra pengguna kurang upaya OKU seperti tandas dan ram untuk akses ke bangunan antaranya. 

“Dan sediakan pekerjaan berdasarkan pengalaman dan kelayakan pendidikan kami,” katanya pelancaran video kempen “TimeToListen oleh Capital A Bhd. 

Menurut Ras Adiba pada ini kini, hanya empat kementerian melepasi saranan satu peratus dalam pengambilan pekerja kurang upaya. 

“Saya begitu berharap pada tahun ini, kementerian-kementerian lain akan turut mengikuti langkah dan tidak ketinggalan dalam mencapai sasaran polisi yang ditetapkan. 

“Satu peratus adalah terlalu kecil, saya berharapan ia (dinaikkan kepada) 10 peratus,” katanya. 

Kempen “TimeToListen menonjolkan komitmen Capital A dalam membantu OKU mengatasi prejudis dan diskriminasi sosial serta menyediakan platform untuk mereka bersuara. – Bernama, 4 Mac, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen