Utusan bakal dapat ketua pengarang baru


Noor Azam Shairi Nabihah Hamid

AKHBAR Utusan milik Umno akan mendapat ketua pengarang kumpulan baru seawal minggu ini, dua bulan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), apabila dua pimpinan tertinggi bilik berita akhbar milik Umno itu mula bercuti setelah seorang letak jawatan dan seorang lagi bersara, kata sumber.

Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Abdul Aziz Ishak mula bercuti berkuat kuasa kelmarin selepas difahamkan menyerah surat perletakan jawatannya pada Jumaat lalu. Timbalan beliau, Othman Mohamad juga mula bercuti kelmarin sebelum bersara Oktober ini.

Pengerusi Kumpulan Utusan, Abd Aziz Sheikh Fadzir mengesahkan hasrat dua pengarang kanan itu untuk berhenti namun setakat ini masih belum ada sebarang keputusan untuk merombak bilik berita Utusan.

Aziz Sheikh Fadzir, yang juga bekas Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, dilantik jadi Pengerusi Kumpulan Utusan sejak 7 Jun lalu.

“Kedua-duanya telah pun memaklumkan yang mereka mahu berundur dan bercuti bermula hujung bulan, kalau kita bersetuju dengan pengunduran mereka,” katanya, ketika dihubungi The Malaysian Insight semalam.

Sekiranya pengundur mereka diterima, Utusan Melayu (M) Berhad, penerbit akhbar Utusan, dijangka akan memaklumkan kekosongan dua jawatan itu dan pengganti mereka kepada Bursa Malaysia, minggu ini.

Seorang sumber lain di Utusan memberitahu, Aziz Ishak pernah beberapa kali menyuarakan hasrat mahu letak jawatan, sekurang-kurangnya dua tahun sebelum PRU14 yang lalu.

Aziz Ishak, 54, yang dihubungi The Malaysian Insight enggan mengulas.

Beliau menerajui kumpulan akhbar itu sebagai ketua pengarang kumpulan sejak 1 Disember 2009 menggantikan Khalid Mohd. Aziz Ishak sebelum itu adalah timbalan kepada Khalid sehingga Julai 2008.

Seorang sumber lain memberitahu, pengganti Aziz Ishak dan Othman akan ditentukan seawal-awalnya minggu ini.

“Dalam kalangan warga Utusan mereka mahu akhbar itu dipimpin oleh ketua pengarang yang dipilih dari kalangan pengarang-pengarang yang ada,” kata sumber itu kepada The Malaysian Insight.

Ini adalah rombakan sebuah lagi bilik berita kumpulan media yang dekat dengan pentadbiran Najib Razak, selepas peralihan pimpinan di bilik berita Media Prima Berhad berkuat kuasa 20 Mei lepas.

Rombakan di Jabatan Pengarang Utusan ini menyusul perletakan jawatan empat ahli lembaga pengarah syarikat itu pada 15 Mei lalu, lebih kurang seminggu selepas pilihan raya bersejarah yang menyingkirkan Umno dan Barisan Nasional dari puncak kuasa.

Selepas PRU14, Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia (NUJ) cawangan Utusan menghantar memorandum bertarikh 26 Mei kepada Umno memohon kepimpinan akhbar itu dirombak, antara lain atas alasan salah pengurusan dan penyelewengan. Utusan menafikan tuduhan itu dan membuat laporan polis terhadap dua pemimpin kesatuan.

Seorang lagi sumber memberitahu The Malaysian Insight ada dua nama disebut-sebut bakal menggantikan Aziz, antara Penolong Ketua Pengarang I, Zaini Hassan atau Pengarang Kosmo, Baharom Mahusin.

Selain Zaini dan Baharom, ada desas-desus kemungkinan seorang bekas wartawan kanan yang dekat Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi bakal dilantik untuk memimpin Utusan, kata seorang sumber yang lain.

“Orang Utusan bagaimanapun lebih selesa sekiranya tradisi Utusan disambung, ketua pengarang diganti orang dalam,” kata sumber itu.

Semua ketua pengarang kumpulan Utusan sebelum ini terdiri dari kalangan “orang dalam” kecuali Johan Jaaffar yang dibawa masuk dari Dewan Bahasa dan Pustaka untuk menerajui Utusan pada hujung 1992.

Edaran naik, kos juga meningkat

Laporan Audit Bureau Circulation yang terakhir setakat Disember 2017 menunjukkan akhbar terbitan Kumpulan Utusan kekal mencatatkan peningkatan edaran secara konsisten.

Akhbar terbitan Ahad Mingguan Malaysia unggul sebagai akhbar berbahasa Melayu nombor satu di Malaysia dengan jumlah edaran 245,911 naskhah. Akhbar terbita hariannya, Utusan Malaysia diedar 112,050 naskhah, jauh mengatasi pesaingnya, Berita Harian yang hanya beredar hampir 70,000 naskhah.

Prestasi lebih baik berbanding akhbar-akhbar lain itu bagaimanapun tidak mencerminkan kedudukan kewangan syarikat yang juga baik.

Awal Jun lepas, Utusan dilapor mempertimbangkan untuk menawarkan skim pemisahan sukarela (VSS) kepada kakitangan sebagai sebahagian langkah penstrukturan semula.

Semasa mesyuarat agong syarikat pada 6 Jun lepas, Pengarah Urusan Kumpulan Utusan, Mohd Noordin Abbas memberitahu pemegang saham, langkah VSS itu sebagai usaha mengurangkan kos keseluruhan operasi syarikat.

“Ini adalah untuk mengelakkan situasi masa depan supaya syarikat tidak menderita kerugian berjuta-juta ringgit setiap bulan,” katanya, yang mengakui Utusan tidak boleh lari daripada realiti semasa.

Noordin menyebut langkah mengurangkan sehingga separuh tenaga kerja syarikat akhbar itu boleh mengelakkan Utusan rugi sehingga RM8 juta setiap bulan. VSS itu dijangka melibatkan 50% daripada 1,400 kakitangan pelbagai peringkat termasuk anak-anak syarikat.

Utusan Melayu dan anak-anak syarikatnya mengurangkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM16.9 juta bagi tempoh suku pertama 2018 berbanding tempoh sama pada 2017.

Saham Utusan ditutup pada harga 28 sen di Bursa Saham Malaysia pada Jumaat lalu.

Seorang sumber lain memberitahu The Malaysian Insight, pertimbangan VSS yang terbaru tahun ini adalah yang cadangan kali keempat dalam tempoh 10 tahun.

“Sekurang-kurangnya ada empat kali Utusan bincang nak bagi VSS. Tapi macam mana nak bagi, duit nak bayar pampasan pun tak cukup,” kata sumber itu, yang maklum dengan pengurusan syarikat.– 16 Julai, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen