Najib akan didakwa ubah wang haram, kata sumber


Muzliza Mustafa

Bekas perdana menteri ditahan di kediamannya di Jalan Langgak Duta, hari ini. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Julai, 2018 

NAJIB Razak akan berdepan beberapa dakwaan di mahkamah esok, di bawah dua akta iaitu Kanun Keseksaan, dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLA) 2011, kata sumber.

Bekas perdana menteri itu akan dibawa ke Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada jam 8.30 pagi, untuk dituduh bersabit kesalahan berhubung siasatan SRC International Sdn Bhd yang dijalankan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Kompleks mahkamah itu terletak hanya beberapa kilometer dari kediaman peribadinya di Jalan Langgak Duta, tempat beliau ditahan petang tadi.

Tindakan terhadap Najib menyusul kekalahan Barisan Nasional pada pilihan raya umum 9 Mei lepas, yang menyaksikan perubahan kerajaan buat pertama kali dalam sejarah sejak Merdeka.

Najib disiasat berhubung wang RM2.6 bilion yang ditemui dalam akaun peribadinya yang dipercayai diseleweng daripada dana 1MDB, serta duit RM42 juta yang dipercayai dimasukkan ke akaun peribadinya dari SRC International.

Bekas perdana menteri itu bagaimanapun menafikan semua tuduhan.

Dalam wawancara dengan agensi berita Reuters baru-baru ini, Najib berkata, beliau tidak tahu menahu urusan akaun peribadinya kerana ia dikendalikan oleh bekas pengarah SRC International, Nik Faisal Ariff Kamil sebagai pemegang surat kuasa wakil. 

SRC International kini diletakkan di bawah Kementerian Kewangan, selepas dikeluarkan daripada 1MDB.

Bekas presiden Umno itu sebelum ini memberikan keterangannya kepada SPRM dalam rentas dua hari pada 22 dan 24 Mei, membantu siasatan berhubung SRC International Sdn Bhd.

Lebih kurang dua minggu berikutnya, isteri beliau Rosmah Mansor pula dipanggil memberikan keterangan oleh SPRM.

Anak tirinya, Riza Aziz memberikan keterangan kepada SPRM awal petang tadi, lebih kurang sejam sebelum agensi anti rasuah itu menangkap Najib.

Pada Januari 2016, peguam negara ketika itu, Apandi Ali membersihkan nama Najib dari sebarang kaitan dengan penyelewengan dana kerajaan, yang mencetuskan tekanan kepada bekas perdana menteri itu untuk letak jawatan.

Tindakan Apandi itu bagaimanapun dikecam oleh pengkritik yang menyifatkan usaha itu sebagai cubaan untuk menutup kes berkenaan. – 3 Julai 2018


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen