MCA, MIC akan kalah besar jika pakatan BN-PH diteruskan untuk PRU16, kata pemerhati


Ravin Palanisamy

MCA dan MIC akan kalah besar dalam pilihan raya umum akan datang jika Barisan Nasional (BN) melalui Umno meneruskan pakatannya dengan Pakatan Harapan (PH), kata pemerhati politik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 8 Mei, 2024.

MCA dan MIC akan kalah besar dalam pilihan raya umum akan datang jika Barisan Nasional (BN) melalui Umno meneruskan pakatannya dengan Pakatan Harapan (PH), kata penganalisis politik.

Mereka berkata kedua-dua parti ini akan menjadi tidak relevan dalam gabungan perpaduan jika kerusi diperuntukkan berdasarkan formula menyokong penyandang.

Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar dari Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) berkata formula menyokong penyandang yang digunakan itu hanya menguntungkan PH dan Umno.

“Jika PH-BN meneruskan formula menyokong penyandang yang paling rugi ialah MCA dan MIC.

“Kerusi tradisi mereka kini dipegang oleh DAP tetapi Umno masih boleh berunding untuk bertanding di kawasan majoriti Melayu yang dipegang oleh Perikatan Nasional (PN),” kata penolong profesor sains politik itu.

Baru-baru ini kerusi Kuala Kubu Baru diberikan kepada DAP atas perspektif penyandang walaupun ia juga kerusi tradisi yang ditandingi oleh MCA.

Kerusi KKB di Selangor kosong berikutan kematian Adun DAP tiga penggalnya Lee Kee Hiong pada 21 Mac.

PRK itu akan menyaksikan pertembungan empat penjuru melibatkan Pang Sock Tao (PH/DAP), Khairul Azhari Saut (PN/Bersatu), Hafizah Zainuddin (Parti Rakyat Malaysia) dan calon bebas Nyau Ke Xin.

Tunku Mohar berkata kedua-dua parti MCA dan MIC perlu memikirkan pilihan mereka tetapi mengakui ia akan menjadi keputusan yang sukar untuk dibuat.

“Kekal bersama BN sekarang akan menjadikan kedua-dua MCA dan MIC tidak relevan.

“Tetapi menyertai PN juga tidak akan memastikan mereka boleh menang dalam pilihan raya semata-mata kerana sokongan kepada PN di kalangan bukan Melayu adalah lebih rendah berbanding PH.

“Selama ini MCA dan MIC bergantung kepada BN untuk kekal relevan dan tidak dapat dibayangkan mereka akan bertahan tanpa sokongan gabungan besar,” tambah penganalisis politik itu.

Tahun lalu menjelang enam pilihan raya negeri Presiden MIC S.A. Vigneswaran bimbang parti India tertua di negara itu akan diketepikan sepenuhnya oleh gabungan perpaduan dalam pilihan raya persekutuan akan datang.

Beliau berkata ini berdasarkan perbincangan kerusi yang dijalankan Umno/BN dan PH bagi pilihan raya enam negeri.

Tambahnya formula yang digunakan oleh Umno dan PH adalah untuk membenarkan parti penyandang mengekalkan kerusi mereka bermakna hanya terdapat sedikit kawasan untuk BN bertanding.

Pada masa ini MCA dan MIC mempunyai tiga kerusi parlimen - Ayer Hitam, Tanjung Piai dan Tapah.

Di peringkat negeri MCA mempunyai empat kerusi di Johor, dua di Melaka dan satu di Perak, manakala MIC mempunyai tiga kerusi di Johor, masing-masing satu di Melaka dan Pahang.

Jika diperuntukkan oleh penyandang, ini adalah jumlah kerusi yang akan ditandingi oleh kedua-dua parti berbanding rakan lain dalam Gabungan Perpaduan.

s/head: Memerlukan sokongan Melayu

Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisomudin Bakar yang sependapat dengan Tunku Mohar berkata Umno tidak akan mempunyai isu mengenai peruntukan kerusi tetapi sudah tentu ia akan menjejaskan MCA dan MIC.

“Umno tidak akan ada isu dengan peruntukan kerusi kerana mereka akan bertanding di kerusi majoriti Melayu. Kerusi ini bukan kubu kuat PH.

“Tetapi MCA dan MIC akan berdepan isu kerana kerusi yang biasa mereka tandingi adalah kerusi campuran dan majoriti Cina yang kini diberikan kepada PH berdasarkan penyandang,” katanya.

Hisomudin juga berkata adalah tidak bijak bagi MCA dan MIC untuk keluar daripada BN.

Ini kerana mereka memenangi kerusi mereka dengan sokongan Umno. Tanpa sokongan orang Melayu, mustahil MCA dan MIC dapat memenangi Tanjung Piai, Ayer Hitam dan Tapah, tambahnya.

Hisomudin berkata menyertai PN tidak akan memudahkan MCA dan MIC, dengan mendakwa orang bukan Melayu tidak sepenuhnya cenderung kepada pakatan pembangkang.

Walaupun jelas rasa tidak puas hati dan kritikan terhadap kerajaan berhubung kekurangan pembaharuan dan pemulihan ekonomi yang perlahan, Hisomudin mendakwa tidak ada perubahan dalam aliran pengundi.

“Gerakan cuba menarik minat pengundi bukan Melayu tetapi mereka gagal, manakala orang Cina tidak mempunyai alternatif yang lebih baik daripada DAP.

“Oleh itu, dinamik politik semasa mungkin kekal,” katanya.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) BN berdepan kekalahan teruk dengan hanya meraih 30 kerusi.

PRU15 mengakibatkan Parlimen digantung, di mana tidak ada parti atau gabungan individu yang boleh membentuk kerajaan.

Ini menyebabkan PH dan BN mengetepikan isu jangka panjang mereka dan mengadakan pakatan untuk membentuk kerajaan persekutuan.

Bagaimanapun MCA dan MIC tidak diberikan sebarang jawatan kerajaan walaupun berada dalam pakatan pemerintah. – 8 Mei, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen