Petronas tambah bekalan gas asli ke Sarawak


Desmond Davidson

PETRONAS bersetuju menaikkan lagi bekalan gas asli ke Sarawak bagi pelaksanaan projek di bawah Pelan Hala Tuju Gas Sarawak daripada 450 juta kaki padu gas standard setiap hari (MMscfd) kepada 1,200 Mmscfd, kata Premier Abang Johari Openg hari ini.

MMscfd ialah unit ukuran untuk gas.

Premier berkata ini adalah untuk membekalkan stesen janakuasa turbin gas kitaran gabungan yang sedang dibina negeri di Taman Perindustrian Samalaju, sebuah taman perindustrian seluas 8,000 hektar khusus untuk industri intensif tenaga, kira-kira 60km dari bandar Bintulu.

Pada pertemuan sambutan Hari Raya Aidilfitri anjuran Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) hari ini, Abang Johari berkata stesen janakuasa turbin gas kitaran gabungan apabila dimulakan pada 2028 akan menjana sejumlah 1,500Mw tenaga elektrik untuk membekalkan kepada industri tenaga di SIP.

Beliau berkata penjanaan itu akan berada dalam dua fasa iaitu yang pertama 1,000Mw manakala 500Mw dalam fasa kedua.

Bintulu akan menjadi tempat yang sibuk dalam tempoh lima tahun akan datang, katanya kepada tetamu pada pertemuan BDA.

Katanya lagi, Samalaju akan diperluaskan untuk menampung pelaburan dan industri yang akan datang.

Pada Disember 2021, syarikat petroleum negara dan Petroleum Sarawak Berhad (Petros) milik kerajaan negeri menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) mengenai peningkatan berperingkat bekalan gas asli ke Sarawak.

Pengerusi Petronas ketika itu, Mohd Bakke Salleh berkata kenaikan berperingkat itu akan menjadikan jumlah peruntukan gas domestik kepada 1.2 bilion kaki padu standard sehari, bukan sahaja untuk menyokong aspirasi negeri bagi menarik pelaburan daripada industri baharu yang menambah nilai lebih tinggi ke Sarawak tetapi akan juga menyediakan dorongan diperlukan untuk penerokaan huluan selanjutnya yang akan mengukuhkan asas sumber hidrokarbon negeri.

Pada Oktober 2022, Petronas menandatangani satu lagi perjanjian dengan Petros untuk menambah lagi bekalan gas - 60 MMscfd gas bermula menjelang 2026 kepada cadangan stesen janakuasa turbin gas kitaran gabungan 400 Mw di Miri.

Petronas pada masa ini juga mempunyai perjanjian sedia ada untuk membekalkan gas asli kepada sektor kuasa dan bukan kuasa di Sarawak. – 17 April, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen