Mengapa strategi komunikasi kerajaan gagal


K. Kabilan

APABILA Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengumumkan rombakan kabinetnya Disember lalu, beliau berkata Kementerian Komunikasi dan Digital dipecahkan untuk memberi tumpuan yang lebih kepada komunikasi kerajaan yang berkesan.

“Komunikasi yang berkesan dengan media dan media sosial kekal sebagai cabaran kritikal.

“Walaupun dasar yang mengagumkan, usaha komunikasi kami tidak memuaskan, memerlukan tumpuan khusus,” katanya.

Pada Mac tahun ini, Menteri Kewangan II Amir Hamzah Azizan mengakui bahawa kerajaan mesti meningkatkan komunikasinya sebelum melaksanakan sebarang langkah cukai baharu bagi mengelak sebarang kekeliruan.

Beliau jelas mahu mengelak tolak-menolak dan kritikan yang datang daripada dasar apabila cukai perkhidmatan (ST) dinaikkan kepada 8% daripada 6% mulai 1 Mac.

“Memandangkan apa yang berlaku, kadang-kadang komunikasi boleh menjadi lebih baik sedikit, dan kami menyedari bahawa kami harus melakukan lebih sedikit lagi di sisi itu,” kata Amir Hamzah.

Dan yang terbaru, pada kemuncak isu stoking kalimah ‘Allah’, Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam Sekitar yang juga Naib Presiden PKR Nik Nazmi Nik Ahmad berkata Pakatan Harapan mesti melakukan lebih baik dengan strategi komunikasinya, terutama berkaitan dengan masyarakat Melayu.

“Kita pastinya perlu melakukan lebih baik dalam melibatkan diri dengan akhbar, dengan melibatkan media sosial, mendekati, malah menggunakan perkara seperti, jika anda bercakap tentang pengundi Melayu, bagaimana anda melibatkan diri dengan NGO agama, dengan institusi agama, dan bukan hanya (bergantung pada) Jakim, TV Al Hijrah, dan semua itu kerana itu ada.

“Ya, itu untuk kerajaan tetapi kita perlu pergi lebih daripada pergi ke madrasah, pergi ke pondok dengan pendakwah bebas dan semua itu.

“Macam mana nak sampai? Dan saya rasa kita perlu melakukan yang lebih baik dengan itu,” katanya dalam wawancara dengan Malaysiakini.

Nik Nazmi juga mengakui bahawa pembangkang Perikatan Nasional menikmati kelebihan dalam urusan penyampaian mesej media sosial.

Jelas sekali bahawa kerajaan mempunyai beberapa isu komunikasi yang serius. Pemesejan yang betul tidak akan sampai ke dasar. Dan apabila ia berlaku, mungkin sudah terlambat, tidak sampai kepada orang yang betul, atau pemesejan hanya responsif dan untuk memadamkan isu.

Malah sebelum mesej-mesej ini berkesan, pembangkang sudah mendapat naratif mereka di media sosial, dan itu tersebar luas untuk menyebabkan kerosakan kepada kerajaan.

Apa yang salah?

Jadi apakah salah kerajaan atau parti pemerintah?

Kami mempunyai menteri komunikasi yang berdedikasi yang juga bertindak sebagai jurucakap rasmi kerajaan. Menteri itu juga mempunyai media sosial yang aktif.

Dan kemudian, terdapat Jabatan Komunikasi Komuniti (J-Kom), Jabatan Penerangan, agensi berita Bernama dan perkhidmatan Radio dan Televisyen Malaysia (RTM).

Semua kementerian mempunyai jabatan komunikasi korporat mereka sendiri, dan kebanyakan menteri mempunyai media sosial mereka sendiri. Kerajaan juga mempunyai laman web dan aplikasi semakan fakta.

Kita juga mempunyai ketua penerangan semua parti dalam kerajaan yang memerintah.

Tambahan dengan semua pemain luar seperti influencer media sosial, media mesra, cyber trooper dan agensi kerajaan yang lain.

Walaupun mempunyai semua akses ini, kerajaan mengakui ia mempunyai masalah komunikasi.

Melihat sekilas beberapa akaun media sosial ini akan memberitahu anda sebabnya. Sebahagian besarnya, kandungan di sini tidak mendorong pemesejan yang betul untuk menjangkau orang ramai dengan tepat dan berkesan. Mereka tidak melibatkan pengguna atau menangani maklumat salah dalam masa nyata.

Apa yang kita ada ialah pengeluaran besar-besaran grafik maklumat (seperti apa yang perlu dilakukan semasa gelombang panas atau cara pulang ke kampung halaman dengan selamat untuk Hari Raya) atau siaran akhbar daripada pelbagai kementerian. Malah wartawan juga perlu melihat keluaran ini untuk mencari apa yang diperkatakan, apatah lagi orang di luar sana?

Kerajaan biasanya sibuk membongkar posting oleh pembangkang dan pengkritik kerajaan, sering melabelkannya sebagai berita palsu atau bermotifkan politik. Ada kalanya, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia akan bertindak dengan meminta jawatan dibuang atau akaun digantung.

Malah penyedia media sosial telah terikat untuk mengurangkan kritikan dan apa yang dianggap sebagai berita palsu.

Jadi strateginya seolah-olah hanya menghentikan penyebaran mesej pembangkang tetapi tidak secara berkesan memadamkan naratif kerajaan sendiri.

Membina kepercayaan dan kredibiliti

Kerajaan mempunyai semua alat yang diperlukan untuk menjalankan kempen komunikasi yang berkesan. Ia hanya perlu mengutamakan ketelusan, akauntabiliti dan penglibatan dengan orang ramai.

Dengan bersikap terbuka tentang dasar dan tindakannya, menjawab kebimbangan orang ramai tepat pada masanya dan mendapatkan maklum balas daripada rakyat, kerajaan boleh membina kepercayaan dan kredibiliti dengan orang ramai dan menentang berita negatif dengan lebih berkesan.

Sebagai permulaan, jurucakap kerajaan, malah perdana menteri, mesti mengadakan sidang media khas mingguan untuk memaklumkan kepada orang ramai tentang keputusan yang diambil oleh kabinet. Sidang akhbar ini juga boleh digunakan untuk membetulkan naratif dan persepsi. Ia juga akan menjadi langkah tepat pada masanya untuk menghentikan berita negatif tentang kerajaan.

Komunikasi mesti sentiasa tertumpu pada kandungan dasar, bukan pada pembinaan imej untuk setiap anggota kerajaan. Ini bermakna tiada lagi imej perdana menteri atau menteri di papan iklan atau bentuk komunikasi lain.

Di Belanda, menteri tidak pernah kelihatan dalam publisiti kerajaan pusat. Bagaimanapun, di sini kita melihat menteri dan ahli politik walaupun dalam bungkusan nasi tajaan kerajaan atau botol minyak masak.

Susulan daripada ini, ia juga mesti dibuat dengan jelas bahawa kerajaan adalah sumber maklumat yang sepatutnya berfakta dan berterus-terang. Tiada lagi maklumat yang datang untuk ketua jawatankuasa kecil atau menteri yang tidak berkaitan dengan perkara itu.

Sebarang maklumat palsu atau separuh masak daripada kerajaan atau menterinya hanya akan menghakis kepercayaan kepada kerajaan dan mencetuskan keraguan di kalangan orang ramai.

Hanya dengan bekerjasama dengan rakyat untuk memerangi maklumat yang salah, Malaysia boleh membina masyarakat yang lebih berdaya tahan dan bermaklumat. Dan untuk itu berlaku, kerajaan perlu bertindak balas. – 11 April, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen