Ahli perniagaan diarah bayar ganti rugi RM75,000 kepada Guan Eng


MAHKAMAH Tinggi George Town hari ini memerintahkan seorang ahli perniagaan membayar ganti rugi dan kos berjumlah RM75,000 kepada Lim Guan Eng berhubung kenyataan fitnah yang dibuat terhadap bekas Menteri Kewangan itu lima tahun lepas.

Pesuruhjaya kehakiman Azizan Md Arshad memutuskan Chang Wei Lu perlu membayar RM60,000 sebagai ganti rugi am dan RM15,000 sebagai kos selain faedah pada kadar lima peratus setahun mulai 30 Oktober 2019 sehingga penyelesaian penuh kepada Lim.

Beliau turut memerintahkan injunksi kekal terhadap Chang bagi menghalang beliau mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah terhadap Lim pada masa hadapan.

Lim diwakili peguam Simon Murali manakala peguam YC Wong and KW Lim mewakili Chang.

Pada 2019 Chang mendakwa Lim adalah dalang yang menyebabkan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mengutip tunggakan cukai RM2.4 juta daripada beliau.

Lim ketika itu adalah Menteri Kewangan dalam pentadbiran Kerajaan Pakatan Harapan dari 2018 hingga 2020 manakala Chang merupakan bekas pemimpin Majlis Kaum Cina dan Dewan Perniagaan Cina di Pulau Pinang.

Kenyataan Chang kemudian diterbitkan oleh dua akhbar berbahasa Cina dan Lim mengambil tindakan perundangan berasingan terhadap kedua-duanya sebelum mendapat ganti rugi RM150,000 pada 2022. – Bernama, 10 Januari, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen