Perjanjian telekomunikasi 5G mesti beri manfaat kepada orang ramai, kata Ong Kian Min


Ong Kian Ming berkata Putrajaya harus mengutamakan kepentingan awam dalam perjanjian telekomunikasi 5G. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Disember, 2023.

PUTRAJAYA harus mengutamakan kepentingan awam dalam perjanjian pemegang sahamnya dengan syarikat telekomunikasi (telco) untuk pemilikan Digital Nasional Berhad (DNB) dan harus berpegang kepada saham emasnya dalam pengendali rangkaian itu, kata Ong Kian Ming.

Dalam satu kenyataan bekas timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri itu berkata, mengekalkan “saham emasnya” dalam pengendali rangkaian 5G akan membantu mencegah kemungkinan duopoli oleh syarikat telekomunikasi.

“Kebimbangan saya ialah tanpa perlindungan yang sewajarnya, kami pasti akan bergerak ke situasi di mana pengawasan kerajaan dan kepentingan awam dalam rangkaian borong tunggal (SWN) DNB digantikan dengan kawalan duopoli swasta ke atas rangkaian 5G di mana pulangan pemegang saham diutamakan di atas segalanya dan kepentingan awam tidak diutamakan,” katanya dalam kenyataan itu

Semalam laporan oleh Channel NewsAsia berkata syarikat telekomunikasi negara itu bersedia untuk bersetuju dengan perjanjian kompromi dengan kerajaan yang akan membuka jalan kepada pengendali kedua dalam pelan pelancaran 5G nasional.

Ia berkata pelan itu akan melibatkan beberapa peringkat sebelum rangkaian kedua ditubuhkan untuk beroperasi bersama Digital Nasional Bhd (DNB) milik kerajaan yang juga akan diambil alih akhirnya oleh sektor swasta, menurut eksekutif industri yang enggan disebutkan namanya.

Ong berkata Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzli dan Kementerian Kewangan sebagai pemilik tunggal DNB tidak seharusnya tergesa-gesa menandatangani perjanjian itu sekiranya ia tidak dapat menjamin kepentingan kerajaan dan orang ramai dilindungi.

Tambahnya sebarang perjanjian dengan syarikat telekomunikasi mengenai pemilikan DNB perlu mengambil kira beberapa perkara penting termasuk mengekalkan majoriti saham supaya ia mempunyai kuasa untuk membuat keputusan penting seperti menukar pemilikan saham atau menjual DNB.

Bekas ahli Parlimen itu berkata ini akan memastikan aset dan struktur DNB dilindungi dan tidak dijual kepada entiti swasta seperti syarikat telekomunikasi untuk keuntungan mereka.

“Kerajaan mesti boleh melantik pengerusi DNB dan mesti mempunyai kuasa veto ke atas pelantikan CEO. Terdapat begitu banyak ketidakpastian mengenai hala tuju dan kelangsungan DNB sebagai sebuah entiti, kuasa ini diperlukan untuk memastikan keupayaan DNB untuk terus hidup sebagai usaha berterusan dan tidak digunakan oleh syarikat telekomunikasi untuk kepentingan peribadi mereka sendiri. .

“Sebagai contoh jika kerajaan tidak mempunyai kuasa ini syarikat telekomunikasi (atau sekumpulan syarikat telekomunikasi yang mempunyai kepentingan majoriti dalam DNB) boleh melantik pengerusi dan CEO yang boleh menukar syarat Tawaran Akses Rujukan (RAO)3 untuk mengurangkan pembayaran syarikat telekomunikasi kepada DNB yang mungkin menjejaskan penyelenggaraan dan penambahbaikan lagi rangkaian 5G,” katanya.

Ong meminta Putrajaya memastikan usaha sewajarnya dan pelan perniagaan terperinci dinilai oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) seperti yang diperuntukkan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) pada rangkaian kedua yang mungkin termasuk pembiayaan dan pelan pelancaran serta kesan ke atas rangkaian 5G sedia ada termasuk sebarang implikasi kewangan kepada Kementerian Kewangan (MOF) melalui pendedahannya kepada DNB. – 1 Disember, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen