Menanam empati dengan sastera


Mohd Fudzail Mohd Nor

SAYA membaca lebih 4,000 buah buku setelah terkena strok dan menjadi OKU untuk mengingati balik sejak lupa 100%. Baik buku bahasa Melayu, Indonesia dan Inggeris, sama ada tebal atau nipis, saya berminat untuk mengetahui tentang alam, sastera, teknologi, persekitaran dan apa sahaja.

Saya mula membaca tulisan jawi pada usia 4 tahun, diajar oleh arwah abah, seorang ulama dan terus membaca terutama di perpustakaan sewaktu universiti.

Saya selalu tersesat dalam bacaan yang baik yang boleh memudahkan untuk berhubung dan berkomunikasi dengan orang lain.

Fiksyen sastera mempunyai kuasa untuk membantu pembacanya memahami apa yang orang lain fikirkan dengan membaca emosi orang lain.

Bagi saya membaca boleh menjaringkan semula minda dengan manusia walau mempunyai bahasa bertulis hanya sekitar 5,000 tahun dahulu – menunjukkan membaca tidak penting untuk kemandirian spesies manusia.

Walau bagaimanapun, membaca menjadikan kita lebih mahir dari segi sosial dan lebih mampu memahami orang di sekeliling dalam menjalani kehidupan.

Membaca boleh meningkatkan fungsi otak dan ingatan serta memastikan otak beroperasi dengan lebih berkesan apabila usia meningkat. Membaca juga meningkatkan ketersambungan dalam otak, mengurangkan tekanan, menggalakkan kelonggaran, meningkatkan tidur dan berpotensi untuk mengurangkan kemungkinan mengembangkan Alzheimer.

Membaca adalah baik kerana meningkatkan tumpuan, ingatan, empati dan kemahiran komunikasi.

Membaca boleh mengurangkan tekanan, meningkatkan kesihatan mental dan membantu hidup lebih lama.

Membaca juga membolehkan mempelajari perkara baharu untuk membantu  berjaya dalam kerja dan perhubungan.

Namun sastera membina empati terhadap orang lain dan dunia amnya. Sastera meluaskan pemahaman tentang kemanusiaan dan perjuangannya. Sastera membolehkan seseorang melibatkan diri dengan idea melalui perspektif unik yang mungkin tidak pernah dipertimbangkan sebelum ini.

Saya berpendapat banyak kekurangan penghargaan terhadap sastera boleh dikaitkan dengan sumber luar. Teknologi adalah sektor pekerjaan yang terkemuka dan bagi kebanyakan pelajar, STEM adalah elemen utama didikan mereka. 

Tambahan pula, dengan persepsi kekurangan prospek kerjaya yang terlibat dengan Bahasa Melayu dan kesusasteraan, sekolah selalunya tidak memberikan penekanan yang sama seperti yang mereka lakukan terhadap subjek berkaitan STEM. Dan dengan lonjakan di sekolah-sekolah di seluruh negara, nampaknya kesusasteraan tidak dinilai dan terdedah seperti biasa.

Saya beraliran sains, namun kepala otak saya lebih berat kepada sastera dengan membaca buku-buku oleh penulis terkenal dan majalah-majalah. Jadi apa sebenarnya faedah sastera dan analisisnya secara terbuka?

Kemahiran yang diperoleh daripada membaca dan memahami sastera bagi saya bukanlah sesuatu yang dibawa semata-mata sepanjang kerjaya akademik tetapi juga sepanjang kehidupan peribadi.

Bagi saya, sastera menyoroti isu-isu dalam masyarakat yang kadang tidak pernah terfikirkan. Malangnya, sastera yang diajar di sekolah menghadapi lebih banyak cabaran berbanding waktu lalu walau ramai meninggalkan sains dan matematik.

Sepanjang enam dekad, kesusasteraan kekal sebagai alat untuk pengarang menyuarakan pendapat tentang sesuatu masalah dan meningkatkan kesedaran tentang isu-isu tertentu dalam masyarakat umum.

Sastera untuk saya memberi inspirasi yang lebih luas kepada kreativiti dan daya cipta juga. Pengalaman, pemikiran dan idea individu boleh digunakan untuk menganalisis teks. Mungkin dinafikan oleh penggunaan sistem penggredan oleh guru, input bagaimanapun masih penting dalam memahami sesuatu kerja. Mungkin memahami elemen tersendiri karya yang orang lain tidak fahami kerana perspektif unik.

Untuk orang sains seperti saya, melibatkan diri dengan sastera pada tahap yang lebih peribadi boleh mendedahkan lapisan keindahan dalam apa yang dibaca. Keupayaan untuk memahami sastera akan meningkatkan kemahiran pemikiran kritis secara keseluruhan. Kefahaman membaca sastera adalah faedah utama tanpa mengira laluan kerjaya seseorang. Kemahiran komunikasi, sama ada lisan atau bertulis, akan dipertingkatkan hanya dengan membaca lebih kerap.

Sastera adalah rentetan yang tidak kelihatan yang mengikat pengalaman dan peradaban bersama-sama. Dengan membaca sesuatu yang saya fikir hanya berlaku kepada kita, dan kita mendapati mungkin telah berlaku 100 tahun yang lalu.

Ini adalah pembebasan yang sangat hebat untuk orang yang sengsara, menderita, bergelut, yang sentiasa berfikir dia bersendirian menghadapi. Itulah sebabnya seni itu penting. Seni tidak akan penting jika kehidupan tidak penting, dan kehidupan adalah penting untuk setiap manusia.

Individu yang sering membaca fiksyen kelihatan lebih berkebolehan untuk memahami orang lain, berempati dan melihat dunia dari perspektif mereka. Pautan berterusan walaupun selepas pembaca mengambil kira kemungkinan individu yang lebih empati mungkin memilih untuk membaca lebih banyak novel sastera.

Kajian mendapati hasil yang sama pada kanak-kanak kecil dan remaja. Bila semakin banyak cerita yang dibacakan kepada mereka, semakin tajam teori fikiran dan model mental.

Pembacaan mendalam berbanding dengan pembacaan yang selalu cetek yang dilakukan di Internet adalah amalan yang terancam, yang patut mengambil langkah untuk memelihara seperti yang dilakukan terhadap bangunan bersejarah dan karya seni yang penting.

Kehilangan seni akan menjejaskan perkembangan intelektual dan emosi generasi yang membesar dalam talian. Apalagi pengekalan bahagian kritikal budaya seperti novel, puisi, cerpen dan jenis sastera lain yang hanya boleh dihayati oleh pembaca yang otaknya telah dilatih untuk menangkap maksud.

Penyelidikan terkini dalam sains kognitif, psikologi dan neurosains telah menunjukkan pembacaan yang mendalam, perlahan, mengasyikkan, kaya dengan perincian deria, kerumitan emosi dan moral.

Bagi saya satu pengalaman tersendiri, berbeza dari segi penyahkodan perkataan semata-mata. Walaupun pembacaan mendalam tidak memerlukan buku konvensional, had terbina dalam halaman bercetak secara unik kondusif untuk pengalaman membaca yang mendalam.

Kekurangan hiperpautan buku membebaskan pembaca daripada membuat keputusan. Dan membenarkan pembaca untuk kekal tenggelam sepenuhnya dalam naratif.

Penyerapan disokong oleh cara otak mengendalikan bahasa sastera yang kaya dengan perincian, kiasan dan metafora. Dengan mencipta gambaran mental yang menarik pada kawasan otak yang sama yang akan aktif jika adegan itu berlaku dalam kehidupan sebenar. Situasi emosi dan dilema moral yang menjadi bahan kesusasteraan juga merupakan latihan yang kuat untuk otak, mendorong masuk ke dalam kepala watak fiksyen malah meningkatkan kapasiti kehidupan sebenar untuk empati.

Pembacaan buku yang mendalam dan pembacaan berasaskan maklumat yang di Internet adalah sangat berbeza, dalam pengalaman yang mereka hasilkan dan dalam kapasiti yang mereka kembangkan.

Sekumpulan bukti yang semakin meningkat menunjukkan pembacaan dalam talian mungkin kurang menarik dan kurang memuaskan, walaupun untuk pribumi digital yang begitu biasa membacanya.

Penyelidik Britain melaporkan 39% kanak-kanak dan remaja membaca setiap hari menggunakan peranti elektronik, tetapi hanya 28% membaca bahan bercetak setiap hari.

Mereka yang membaca hanya pada skrin tiga kali kurang berkemungkinan untuk mengatakan mereka sangat suka membaca dan satu pertiga kurang berkemungkinan memiliki buku kegemaran.

Kajian mendapati golongan muda yang membaca setiap hari hanya pada skrin hampir dua kali kurang berkemungkinan menjadi pembaca di atas purata berbanding mereka yang membaca setiap hari dalam cetakan atau kedua-duanya dalam cetakan dan pada skrin.

Untuk memahami sebab harus mengambil berat tentang cara orang muda membaca, dan bukan hanya sama ada mereka membaca sama sekali, ia membantu untuk mengetahui sesuatu tentang cara keupayaan membaca berkembang.

Manusia tidak pernah dilahirkan untuk membaca namun Nabi Muhammad yang buta huruf dengan ayat pertama Al Quran, “Bacalah.”

Tidak seperti keupayaan untuk memahami dan menghasilkan bahasa pertuturan, yang dalam keadaan biasa akan terungkap mengikut program yang ditentukan oleh gen, kebolehan membaca mesti diperoleh dengan bersungguh-sungguh oleh setiap individu.

Pembaca yang mendalam, dilindungi daripada gangguan dan menyesuaikan diri dengan nuansa bahasa, memasuki keadaan dengan ralit. Dalam kajian psikologi membaca keseronokan, menyamakan dengan berkhayal hipnosis.

Apabila pembaca paling menikmati pengalaman, kadar bacaan mereka sebenarnya semakin perlahan. Gabungan penyahkodan perkataan yang pantas dan lancar serta kemajuan yang perlahan dan tidak tergesa-gesa pada halaman memberi masa kepada pembaca yang mendalam untuk memperkayakan bacaan mereka dengan refleksi, analisis dan ingatan serta pendapat mereka sendiri.

Malangnya, bilangan orang dewasa membaca buku telah menurun sejak sedekad yang lalu. Kita hidup dalam dunia yang pantas, didorong oleh teknologi, jarang  jika pernah  memperuntukkan masa untuk membaca sastera yang baik. Malah pembaca yang gemar seperti saya juga bergelut dengan perkara ini.

Ini bukan bacaan kerana ramai orang muda mula mengetahuinya. Pembacaan mereka adalah pragmatik dan instrumental, perbezaan antara pengkritik sastera yang memanggil pembacaan duniawi dan pembacaan rohani.

Jika membenarkan anak-anak mempercayai bacaan duniawi sahaja yang ada jika tidak membuka pintu kepada pembacaan rohani, melalui desakan awal tentang disiplin dan amalan. Akan menipu mereka dengan pengalaman yang menyeronokkan, malah gembira yang mereka tidak akan lakukan. Dan akan menghalang mereka daripada pengalaman yang mengangkat dan mencerahkan yang akan membesarkan mereka sebagai manusia.

Memerhatikan keterikatan golongan muda pada peranti digital, sesetengah pendidik progresif dan ibu bapa yang permisif bercakap tentang keperluan untuk bertemu kanak-kanak di mana mereka berada, membentuk arahan mengenai tabiat pada skrin mereka.

Ini tersilap. Sebaliknya, perlu menunjukkan kepada mereka tempat yang tidak pernah mereka kunjungi, tempat yang hanya boleh dibawa oleh pembacaan mendalam.

Saya akan terus membaca sementara hayat masih ada kerana banyak pengetahuan baru yang kompleks seperti AI untuk menambahkan pengalaman. Dan marilah bersama untuk menambahkan ilmu walau penuaan semakin mengisi waktu. – 28 Oktober, 2023.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen