Bukan Islam salah faham istilah kafir, kata Tuan Ibrahim 


Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata istilah kafir disalahertikan sehingga ia dianggap menghina oleh golongan bukan Islam. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Oktober, 2023.

TIMBALAN Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata perkataan kafir telah diputarbelitkan sehingga orang bukan Islam benar-benar salah faham maksudnya dan menganggapnya menghina.

Beliau berkata parti Islam itu perlu memberikan lebih kejelasan mengenai maksud perkataan itu untuk menghilangkan ketakutan daripada orang bukan Islam.

Tuan Ibrahim berkata musuh politik PAS telah menggunakan istilah kafir untuk menunjukkan ia menghina orang bukan Islam.

“Ia bukan bermaksud untuk menghina. Ada beberapa jenis kafir - mereka yang memusuhi orang Islam, mereka yang tidak mempunyai masalah hidup sesama Islam dan mereka yang telah membuat perjanjian dengan orang Islam untuk menjaga keamanan.

“Selagi mereka tidak menentang pakatan itu, kita juga harus menepati janji dan menjadi tanggungjawab kita untuk melindungi mereka dalam apa jua keadaan daripada pihak yang menyerang mereka,” lapor The Star.

Semalam, Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng berkata, Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan partinya perlu berhenti terlebih dahulu melabel orang bukan Islam sebagai kafir bagi meraih sokongan mereka.

Ahli Parlimen DAP itu berkata PAS sering menggunakan istilah kafir terhadap orang bukan Islam di negara ini, yang memberikan persepsi negatif terhadap kumpulan itu.

“Hadi dan PAS perlu bersetuju bahawa istilah ini hanya membawa kesan negatif dan mengganggu keharmonian masyarakat berbilang budaya di Malaysia,” kata Lim dalam satu kenyataan.

Tuan Ibrahim berkata ada dalam DAP yang bermusuhan tetapi mereka tidak akan menganggap mereka sebagai musuh yang perlu diserang melainkan mereka menyerang terlebih dahulu.

Beliau juga berkata Perikatan Nasional mempunyai tiga sayap yang mana terdapat bukan Islam.

“PAS akan berusaha sedaya-upaya untuk memastikan kita menangani kekeliruan dan ketakutan yang telah mengaburi sokongan kepada PAS di kalangan bukan Melayu dan bukan Islam.

“Fobia Gelombang Hijau telah dipermainkan oleh musuh kita selepas pilihan raya umum lalu, dengan idea-idea palsu seperti orang bukan Islam tidak akan dibenarkan untuk mengamalkan agama mereka apabila PAS memerintah.”

Beliau berkata PAS akan membawa orang bukan Islam untuk melihat sendiri apa yang mereka telah lakukan untuk orang bukan Islam dan bagaimana mereka tinggal di negeri yang dikendalikan oleh Perikatan di bawah pentadbiran PAS.

“Sebagai contoh, di Kedah, ada orang bukan Islam dilantik ke jawatan negeri memandangkan Kedah lebih ramai orang bukan Islam berbanding negeri pantai timur.

“Kami juga akan mengetahui apakah masalah yang dihadapi oleh bukan Islam terutamanya dari segi kos sara hidup.” – 21 Oktober, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen