PAS mesti tarik undi minoriti, kata Hadi


Presiden PAS Abdul Hadi Awang berucap pada muktamar PAS ke-69 di Selangor hari ini. Beliau menyeru rakan sekutu dalam PN beri tumpuan meraih sokongan pengundi bukan Melayu dan bukan Islam. – Gambar Facebook, 20 Oktober, 2023.

PAS mesti bertindak untuk memenangi undi minoriti bukan Melayu dan bukan Islam dalam usahanya menawan kerajaan pusat pada Pilihan Raya Umum ke-16 (PRU16), kata Abdul Hadi Awang

Presiden parti Islam itu berkata penting untuk parti itu dan rakan-rakannya dalam gabungan Perikatan Nasional (PN) bergerak ke hadapan.

“Kita buat bedah siasat dan kita dapati kelemahan dan kekuatan…antara kelemahannya ialah kegagalan kita mendapatkan pengundi bukan Islam dan bilangan kerusi yang tidak mencukupi,” katanya.

Justeru, Hadi menyeru Gerakan, rakan kongsinya dalam PN, untuk berusaha lagi dan menjelaskan faedah yang boleh diperoleh daripada pentadbiran PN.

“Tanggungjawab menarik sokongan bukan Islam dan menjelaskan kepada mereka yang keadilan dan keharmonian akan terjamin di bawah pemerintahan PN perlu dilaksanakan, terutamanya oleh rakan-rakan kita dalam Gerakan,” katanya ketika berucap pada muktamar PAS ke-69 di Selangor hari ini.

Ahli Parlimen Marang itu menegaskan usaha parti itu untuk menyatukan umat Islam tidak bermakna jika ia mengabaikan hak orang bukan Islam dan bukan Melayu di negara ini.

Beliau memberi jaminan parti akan berusaha untuk memelihara kebebasan beragama dan memastikan keadilan, seperti termaktub di bawah Perlembagaan Persekutuan

Pada PRU lalu, PAS dan sekutunya dalam PN menawan 73 kerusi Parlimen manakala Pakatan Harapan (PH) memenangi 82 kerusi.

PH seterusnya membentuk kerajaan perpaduan dengan Barisan Nasional yang berjaya memenangi 30 kerusi, Gabungan Parti Sarawak 23 kerusi dan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dengan enam kerusi. – 20 Oktober, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen