6 negeri mengundi hari ini, tumpuan kepada Selangor


Ravin Palanisamy

Pakar politik berbeza pandangan mengenai nasib Selangor, sama ada terus dipegang Pakatan atau berjaya dirampas oleh Perikatan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 12 Ogos, 2023.

MASA depan Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Kedah, Terengganu dan Kelantan – bagi tempoh lima tahun lagi akan diputuskan hari ini. 

Walaupun enam negeri mengadakan pilihan raya, Selangor muncul sebagai medan pertempuran utama bagi gabungan perpaduan Pakatan Harapan (PH) - Barisan Nasional (BN) dan pesaing mereka Perikatan Nasional (PN).

Pakar politik mempunyai pandangan berbeza mengenai ke arah mana Selangor, yang menjadi “mahkota” PH, akan pergi.

Ada yang mengatakan PN berpeluang untuk menang, bergantung kepada pergerakan Melayu dan peratusan keluar mengundi, manakala yang lain yakin PH akan mengekalkan negeri yang dipegangnya sejak 15 tahun lalu.

Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisommudin Bakar berkata Selangor paling berpotensi untuk tumbang daripada pentadbiran sekarang berbanding Kedah dan Negeri Sembilan.

Beliau berkata PN berkempen secara agresif di Selangor dan Negeri Sembilan, manakala PH dan BN lebih fokus untuk mengalahkan PAS, sebuah parti komponen PN, di Kedah.

Menurut Hisommudin, kerusi majoriti Melayu berpotensi menentukan pentadbiran Selangor seterusnya.

“Mengapa Selangor terdedah kepada pertukaran kerajaan negeri? Ini kerana terdapat ruang untuk perubahan berlaku di 34 kerusi majoriti Melayu di negeri terkaya itu,” kata Hisommudin kepada The Malaysian Insight.

Pengarah pusat penyelidikan itu berkata corak pengundian pada pilihan raya umum (PRU) sebelum ini adalah petunjuk mengapa PN mungkin mempunyai kelebihan berbanding gabungan lain di negeri ini.

Di sebalik pembentukan kerajaan perpaduan, yang menyaksikan musuh lama PH dan BN bekerja di bawah satu bumbung, Hisommudin berkata corak pengundian tidak berubah secara drastik.

“Berdasarkan corak pengundian PRU, PN berjaya mencipta kejutan di kawasan majoriti Melayu di Selangor.

“Berdasarkan perkembangan semasa, corak ini tidak menunjukkan sebarang perubahan.

“Justeru, PN perlu mengalih lebih 20% undi Melayu untuk memastikan mereka melepasi margin 29 kerusi, terutama di kerusi majoriti Melayu,” katanya.

PN menggunakan “gelombang hijau” semasa PRU dan mengharapkan tindak balas yang sama daripada pengundi.

Pada PRU lalu, daripada 22 kerusi Parlimen di Selangor, PN memenangi enam kerusi manakala PH 16 kerusi.

Komposisi DUN Selangor sebelum pembubaran menunjukkan PH mempunyai 40 kerusi dan BN (5), manakala PN mempunyai lima kerusi.

Kerusi lain disandang oleh calon PBM, Warisan dan Pejuang.

Pembangkan di Selangor dipimpin oleh bekas menteri besarnya, Mohamed Azmin Ali.

Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pula mempunyai pendapat yang bertentangan berbanding Hisommudin.

Penolong profesor sains politik itu berkata PN mungkin tidak berjaya menawan cukup kerusi di Selangor.

“Ini kerana Bersatu terutamanya bergantung kepada PAS tetapi parti Islam itu tidak kuat di Selangor.

“Terdapat cukup kerusi bandar yang boleh membantu PH-BN mencapai kemenangan,” katanya.

Sebanyak 56 kerusi akan dipertandingkan dalam pilihan raya ini.

Antara pertembungan utama di Selangor termasuk Menteri Besar Selangor Amirudin Shari dengan calon PN, Muhammad Hanif Jamaluddin dan Suman Gopal (Bebas) di Sungai Tua.

Di Hulu Kelang, ketua negeri PN Azmin akan bertemu setiausaha politik Amirudin, Juwairiya Zulkifli daripada PKR.

Amirudin semalam mengumumkan Isnin akan menjadi cuti umum di Selangor, sekiranya PH-BN memenangi pilihan raya.

Pemerhati politik percaya imej terbaharu Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor akan membawa kejatuhan pimpinannya di negeri itu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 12 Ogos, 2023.

Kedah

Selain Selangor, pakar juga mempunyai pandangan berbeza mengenai Kedah.

Hisommudin berpendapat PN akan mengekalkan Kedah, manakala Tunku Mohar percaya imej Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor baru-baru ini boleh menutup tirai kepimpinan negeri.

“Walaupun Sanusi popular, lebih ramai rakyat Kedah mula ragu-ragu tentang beliau,” kata Tunku Mohar.

“Semakin banyak beliau buka mulut, semakin ramai orang berfikir tentang sumbangannya, atau kekurangannya.

“Sementara itu, pemimpin PH dan BN juga aktif berkempen di Kedah, menawarkan jaminan yang kerajaan pusat akan membantu negeri ini dengan lebih baik melalui kerajaan perpaduan di sana,” tambahnya.

Selain Selangor dan Kedah, pakar percaya ia akan menjadi status quo di empat negeri lain.

Negeri Sembilan dan Pulau Pinang dijangka dikekalkan oleh gabungan perpaduan, manakala Kelantan dan Terengganu dijangka dikuasai PAS, yang mengetuai perjuangan untuk PN. – 12 Ogos, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen