TI-M gesa KPM lindungi guru pemberi maklumat


Desmond Davidson

KPM perlu melindungi guru pemberi maklumat daripada sebarang gangguan dengan mengeluarkan amaran mereka akan dikenakan tindakan berat. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Julai, 2023.

TRANSPARENCY International Malaysia (TI-M) menggesa Kementerian Pendidikan (KPM) memberi perlindungan penuh kepada guru yang menjadi pemberi maklumat Nurhaizah Ejab daripada sebarang bentuk serang balas atau ugutan.

Nurhaizah, saksi utama dalam kes mahkamah yang dibawa oleh tiga pelajar di Sabah terhadap bekas guru bahasa Inggeris mereka yang ponteng mengajar selama tujuh bulan pada 2017, didakwa menerima ugutan bunuh.

Presiden TI-Malaysia Muhammad Mohan dalam memuji keberaniannya, berkata KPM harus melindungi Nurhaizah daripada sebarang gangguan yang nyata atau tersirat serta mengeluarkan amaran yang sesiapa mengganggu atau mengugut saksi atau pemberi maklumat akan dikenakan tindakan berat.

Perlindungan itu, tambahnya, selaras dengan semangat Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010.

Satu daripada ciri tadbir urus yang baik ialah bersikap jujur, telus dan bertanggungjawab terhadap tindakan seseorang dan melindungi pemberi maklumat yang sering mengambil risiko dalam bercakap benar dan mendedahkan salah laku, kata Muhammad dalam satu kenyataan.

Kes yang kini dikenali sebagai “tiada guru”, Mahkamah Tinggi pada 18 Julai mendapati guru berkenaan, Mohd Jainal Jamran cuai kerana tidak hadir bekerja tanpa sebab dan memberikan ganti rugi kepada tiga pelajar terbabit.

Mereka dianugerahkan RM50,000 setiap seorang yang perlu dibayar oleh lima defendan dalam kes itu - Mohd Jainal, Pengetua Sekolah Menengah Taun Gusi Suid Hanapi ketika itu, ketua pengarah pendidikan, menteri pendidikan dan kerajaan Malaysia.

Mahkamah Tinggi memutuskan defendan melanggar kewajipan berkanun mereka dan jaminan perlembagaan pelajar terhadap pendidikan. β€“ 26 Julai, 2023.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen