Kumpulan peguam bidas Fahmi berhubung salah guna kuasa


Fahmi Fadzil dibidas kerana menyuruh pegawai penguat kuasa membersihkan namanya berhubung poster kononnya beliau mengarahkan tentera siber penyokong kerajaan mencipta naratif jahat untuk menyalahkan PAS dalam isu pembatalan Festival Good Vibes 2023 (GVF23). – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Julai, 2023.

LAWYER Of Liberty hari ini membidas Fahmi Fadzil kerana menyuruh pegawai penguat kuasa membersihkan namanya berhubung poster kononnya beliau mengarahkan tentera siber penyokong kerajaan mencipta naratif jahat untuk menyalahkan PAS dalam isu pembatalan Festival Good Vibes 2023 (GVF23).

Pengarah LFL Zaid Malek berkata arahan supaya laporan dibuat kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) adalah menyalahgunakan kuasa menteri secara terang-terangan.

“Ia adalah satu penyalahgunaan kuasa yang jelas bahawa seorang menteri mengarahkan atau menggerakkan pihak berkuasa penguatkuasaan di bawah kawalan langsungnya untuk siasatan berhubung dakwaan poster fitnah yang dibuat mengenai dirinya.

“Kementerian dan agensinya tidak ada untuk kepentingan peribadi Fahmi, untuk digunakan untuk kegunaan peribadinya,” katanya dalam satu kenyataan.

Semalam Fahmi menyelar individu di sebalik poster berkenaan dan berkata pejabatnya akan melaporkan perkara itu kepada SKMM dan polis.

Poster itu yang tular di media sosial berkata Fahmi memberi arahan agar PAS digambarkan sebagai parti ekstremis untuk mengalihkan kesalahan daripadanya yang membenarkan kumpulan kontroversi UK The 1975 membuat persembahan di Malaysia.

Persembahan kumpulan itu pada festival berkenaan dihentikan selepas vokalisnya Matty Healy meminum alkohol dan mencium rakan kumpulan lelakinya di atas pentas. Beliau juga membuat ucapan panjang lebar mengenai undang-undang LGBT Malaysia.

Zaid berkata memandangkan menteri sendiri yang memulakan perkara itu secara terbuka ia memberi tekanan yang tidak wajar kepada agensi penguatkuasaan dan menjejaskan keadilan siasatan.

Beliau berkata sebagai menteri, Fahmi perlu memeriksa dirinya daripada menggunakan kuasanya untuk menginjak-injak hak kebebasan bersuara.

“Dia tidak boleh sesuka hati menggunakan pihak berkuasa di bawah bidang kuasanya untuk menundukkan pengkritik politiknya kepada siasatan jenayah.

“Fahmi tidak mempunyai status istimewa untuk bebas daripada kritikan atau menggunakan jentera kerajaan untuk membersihkan namanya sendiri,” katanya.

Zaid menambah jika Fahmi terkilan dengan poster yang didakwa berunsur fitnah, dia bebas memfailkan saman sivil untuk memfitnah mereka yang bertanggungjawab seperti rakyat biasa Malaysia yang lain.

“Berbeza dengan Fahmi, rakyat Malaysia biasa tidak mengharapkan layanan istimewa oleh badan penguatkuasa untuk mempertahankan reputasi mereka.

“Tiada asas undang-undang untuk melibatkan pihak penguatkuasa semata-mata untuk membersihkan dakwaan yang dibuat terhadap Fahmi secara khusus. Memang ada bau Stalinisme mengenai perlakuan menteri seperti ini,” katanya.

Beliau berkata, mereka kecewa kerajaan pimpinan Pakatan Harapan yang tidak segan silu atau teragak-agak menggunakan sepenuh kekuatan jentera kerajaan untuk memburu lawan politiknya sejak ia mengambil alih kuasa. 

“Bentuk gaya tadbir urus diktator ini bukanlah seperti yang diharapkan pengundi apabila kerajaan pimpinan PH dibentuk.

“Kami dengan ini menggesa Fahmi supaya tidak menyalahgunakan kuasanya dengan cara yang mengerikan ini dan menarik balik arahannya supaya SKMM menyiasat dakwaan yang dibuat terhadapnya dalam poster dan sebaliknya memfailkan saman sivil jika beliau mahu,” katanya.

Zaid berkata mereka juga menggesa semua pemimpin kerajaan untuk mengelak daripada menggunakan pihak berkuasa terhadap pengkritik melainkan terdapat ancaman sebenar seperti keganasan atau kecederaan.

“Badan penguatkuasaan tidak ada urusan yang mengganggu ‘kecederaan’ kepada “imej” kerajaan pimpinan PH. Dalam semua keadaan, imej kerajaan bukanlah alasan yang wajar untuk mengehadkan kebebasan bersuara dalam apa jua cara,” katanya. – Bernama, 26 Julai, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen