SPRM tak terima arahan ambil tindakan tatatertib terhadap Dzulkifli


Amin Iskandar

Ketua Pesuruhjaya SPRM Dzulkifli Ahmad berdepan tuduhan mengadakan hubungan sulit dengan isteri orang. Di Dewan Rakyat hari ini, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Razali Ibrahim mengatakan SPRM tidak boleh bertindak ke atas Dzulkifli kerana tiada arahan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 Mac, 2018.

TIADA arahan diberikan untuk mengambil tindakan tatatertib ke atas Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Dzulkifli Ahmad yang didakwa mengadakan hubungan sulit dengan isteri orang, kata Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Razali Ibrahim.

Razali berkata, SPRM hanya boleh mengambil tindakan tatatertib terhadap Dzulkifli sekiranya terdapat arahan untuk berbuat demikian.

“Sebab itu bukan kerja kita. Yang Berhormat mungkin tak puas hati cerita kat luar begitu begini.

“Tetapi dalam proses kita menjawab, menggulung bagi perkara yang dibangkit, perkara itu tidak dapat SPRM jawab untuk mengambil tindakan kepada ketua pesuruhjayanya sendiri, kecuali ada arahan untuk kita mengambil tindakan seperti yang dicadangkan,” kata Razali yang juga ahli Parlimen Muar di Dewan Rakyat hari ini.

Razali yang menggulung perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V menjawab persoalan yang dibangkitkan Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) tentang apakah tindakan akan diambil terhadap Dzulkifli.

Gobind turut mempersoalkan apakah terdapat “cover up” dalam kes ini kerana sehingga kini tiada tindakan terhadap Dzulkifli.

“Bukankah sudah jelas video sudah ada. Beliau dalam video itu. Bukankah jelas apa yang beliau lakukan dalam video itu?

“Bukankah jelas ini satu kes yang tindakan harus diambil? Kenapa semua orang tak mahu berbincang tentang kes ini?” soal pemimpin DAP itu.

Menjawab soalan itu Razali berkata, SPRM hanya boleh mengambil tindakan terhadap kes-kes yang berkaitan dengan rasuah.

“Kalau ada kes perempuan memberikan perkhidmatan seks untuk mendapat satu favour okay, itu boleh tanya SPRM.

“Mungkin dia gunakan itu sebagai favour kepada rasuah. Ini kes mana ada kena mengena dengan SPRM? Macam mana saya nak jawab?” kata Razali.

Jawapan Razali itu menyebabkan Gobing berang dan bertegang urat dengan timbalan menteri itu.

“Ini bos SPRM. Dia bos SPRM adakah tindakan diambil terhadap beliau? Tatatertib?

“Tadi baru disebut dalam polis ada tindakan tatatertib. Bagaimana dengan KP SPRM? Kenapa tidak ada tindakan?” soal Gobind.

Razali mengulangi jawapannya dah bertanya kepada Gobind apakah Dzulkifli terlibat dengan rasuah.

Gobind tidak berpuas hati dengan soalan itu dan meminta Razali menjawab soalan yang dibangkitkannya.

“Rasuah satu. Tetapi tingkah laku beliau (perkara berbeza). Bukankah ini satu perkara yang perlu diambil tindakan tatatertib?

“Isteri orang! Berfoya-foya macam itu. Apa ini? Jangan main-main! Orang bawahan ambil tindakan. Macam mana? 

“Jawablah soalan saya. Saya dah tanya banyak kali,” kata Gobind.

Razali berkata walaupun terdapat dakwaan Dzulkifli mempunyai skandal dengan isteri orang dalam sebuah video, identiti individu dalam video masih belum dipastikan sebagai ketua pesuruhjaya SPRM.

“Yang Berhormat pun beritahu, ada video macam dia. Mungkin dia. Yang Berhormat tahu ke dia?” soal Razali.

Akhir tahun lalu, tiga klip video muncul dan memberi amaran kepada Ketua Setiausaha Negara Ali Hamsa supaya jangan melindungi skandal itu.

Klip video ketiga berdurasi 57 saat yang disiarkan di YouTube menerusi akaun Jejak Dua Belas itu menunjukkan gambar bilik hotel daripada rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dengan katil berkecah. Ia turut mengancam untuk mendedahkan keseluruhan klip jika siasatan menyeluruh tidak dilakukan berhubung skandal yang didakwa membabitkan Dzulkifli dan isteri orang.

Di Malaysia, hubungan sulit dengan isteri orang adalah satu kesalahan jenayah di bawah Seksyen 498 Kanun Keseksaan. – 22 Mac, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen