Berjalan kaki dan kagum dengan sekeliling


Mohd Fudzail Mohd Nor

Penyelidikan dari Korea Selatan melaporkan walaupun hanya 10 minit sehari boleh mengurangkan risiko semua punca dan kematian kardiovaskular (isu berkaitan dengan jantung) pada orang yang berumur lebih 55 tahun dengan ketara. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 Mei, 2023.

SAYA sejak dari universiti berjalan dan berbasikal ke kampus di Universiti Waikato.

Sebelum itu berjalan di kawasan kampung di Kuala Rompin beberapa kilometer kerana tiada pengangkutan kerana kemiskinan.

Saya meneruskan sewaktu bekerja di Dubai dengan berjalan sejam setiap pagi sebelum ke pejabat.

Saya tiada penyakit sehingga terkena stroke hampir lima tahun lalu dan menjadi OKU namun masih terus berjalan di Kelana Jaya selepas pulih.

Berjalan kaki dalam sejam memberikan saya banyak inspirasi dan ilham untuk menulis cerpen, artikel, novel, puisi dan anekdot kehidupan.

Pencarian diteruskan untuk eliksir kehidupan yang sukar difahami, tetapi sementara itu, bagaimana untuk memanjangkan jangka hayat yang semakin pendek?

Penyelidikan dari Korea Selatan melaporkan walaupun hanya 10 minit sehari boleh mengurangkan risiko semua punca dan kematian kardiovaskular (isu berkaitan dengan jantung) pada orang yang berumur lebih 55 tahun dengan ketara.

Sepuluh minit berjalan di kadar sederhana bersamaan dengan kira-kira 1,000 langkah.

Mengenal pasti jumlah minimum senaman yang boleh memberi manfaat kepada orang yang paling tua adalah matlamat penting kerana tahap aktiviti yang disyorkan boleh menjadi sukar untuk dicapai. 

Berjalan sepanjang hayat

Kajian menunjukkan berjalan walaupun hanya satu jam setiap minggu adalah berfaedah kepada berumur 55 tahun ke atas berbanding dengan tidak aktif sepenuhnya.

Mesej yang dibawa pulang adalah untuk terus berjalan sepanjang hayat.

Menggunakan jawapan soal selidik itu, dapat menilai jumlah masa yang dihabiskan setiap minggu untuk berjalan perlahan serta sederhana sengit seperti berbasikal atau berjalan pantas atau aktiviti fizikal yang kuat seperti berlari.

Sebanyak 42% adalah pejalan kaki biasa, manakala sekitar 1 dalam 4 terlibat dalam senaman sama ada sederhana atau kuat.

Sekitar satu pertiga daripada pejalan kaki biasa juga melakukan aktiviti fizikal yang sederhana atau bertenaga.

Menganalisis  antara berjalan kaki, kematian semua sebab, dan kematian kardiovaskular berikutan pelarasan untuk tenaga yang dibelanjakan untuk senaman sederhana hingga kuat. 

Penemuan utama adalah mereka yang berjalan selama sekurang-kurangnya satu jam seminggu mempunyai 40% pengurangan risiko semua sebab dan kematian kardiovaskular berbanding mereka yang kekal tidak aktif.

Apabila bercakap tentang penuaan yang sihat, senaman adalah perkara yang paling hampir dengan ubat ajaib, dan kajian ini mengukuhkan idea dengan aktiviti fizikal yang sederhana, orang dewasa yang lebih tua boleh mendapat faedah sebenar.

Batasan kajian adalah pemerhatian, jadi tidak boleh membuat dakwaan tegas tentang kausalitas lagi; namun, hasilnya menyokong penyelidikan sedia ada mengenai perkara itu.

Penemuan itu dibentangkan pada persidangan antarabangsa di Eropah tetapi masih menunggu semakan.

Bukan rahsia lagi penuaan membawa peningkatan risiko kesihatan, termasuk keadaan kronik dan penurunan umum dalam kebolehan fizikal dan mental.

Masyarakat menua

Masyarakat kita di Malaysia adalah masyarakat yang semakin tua sama seperti kebanyakan negara lain di seluruh dunia.

Terdapat lebih 1 bilion orang yang berumur lebih daripada 65 tahun, dan jumlah ini ditetapkan sekurang-kurangnya dua kali ganda menjelang 2050.

Walaupun jangka hayat yang lebih panjang sememangnya satu pencapaian yang patut diraikan namun membawa cabaran sendiri untuk perjalanan itu.

Senaman ialah elemen teras penuaan yang sihat kerana mengurangkan risiko mendapat penyakit kronik yang terkenal seperti jantung, diabetes dan masalah kardiovaskular, dan ia juga membantu mengekalkan fakulti fizikal dan mental untuk lebih lama.

Keseimbangan dan fleksibiliti adalah faedah lain dari badan yang bersenam, sesuatu yang boleh melakukan keajaiban untuk mengekalkan kebebasan berfungsi dan kualiti hidup yang lebih baik.

Kajian terdahulu menyampaikan mesej yang sama untuk orang yang lebih tua seperti kajian semasa.

Kajian pemerhatian yang diterbitkan awal tahun ini juga menunjukkan senaman berkorelasi negatif dengan risiko kematian semua sebab.

Kertas kerja yang sama melaporkan mencapai garis panduan 150 minit seminggu memaksimumkan kelebihan kelangsungan hidup yang boleh diperolehi oleh warga tua melalui senaman yang kerap, jadi terdapat peningkatan faedah yang boleh diperolehi sehingga ke tahap komitmen itu.

Setiap warga emas mampu bersenam selama itu atau pada tahap intensiti yang sederhana.

Untuk situasi seperti ini, garis panduan mengesyorkan agar melakukan apa yang boleh mengikut kebolehan.

Cuma pastikan berunding dengan profesional penjagaan kesihatan terlebih dahulu.

Teknik biasa adalah untuk mengembangkan latihan dalam aktiviti yang sudah lakukan; lebih khusus, sesuaikan dalam beberapa langkah tambahan di mana boleh.

Adakah memandu kedai kereta untuk membeli barangan runcit? Letakkannya lebih jauh daripada yang biasa lakukan.

Jika mengikut kemampuan  untuk memilih tangga dan bukannya eskalator/lif, gunakan itu sebagai gantinya.

Boleh mengikat masa sosial dengan rakan dan keluarga ke dalam aktiviti berorientasikan senaman.

Hanya pergi berjalan-jalan yang dijadualkan secara tetap bersama orang tersayang adalah cara terbaik untuk menjaga dua keperluan sekaligus.

Bagi mereka yang lebih suka sesuatu yang lebih tersusun dan dipimpin oleh arahan, terdapat kelas yang direka khusus untuk warga emas.

Profesional terlatih boleh menilai kebolehan dan keselesaan sambil mengingati potensi kecederaan.

Persekitaran kumpulan juga menjadikan tempat yang sangat baik untuk bertemu orang baru dan bersosial.

Saya sering bersosial dengan menegur dan berbual sambil berjalan. Terasa ramah mesra dan orang juga sukakan bertegur sapa sesama pejalan kaki.

Aktiviti fizikal yang kerap adalah baik untuk sebarang umur kerana ia membantu mengekalkan berat badan yang sihat dan mengurangkan risiko mendapat tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi.

Ini penting untuk mengurangkan risiko  mendapat serangan jantung atau strok dan meningkatkan kualiti hidup.

Tidak pernah terlambat untuk menjadi aktif.

Mulakan secara kecil-kecilan dan cuba menggabungkan lebih banyak pergerakan dalam kehidupan seharian, sama ada melakukan kerja-kerja rumah, berkebun atau keluar untuk berjalan-jalan cepat.

Memandangkan ramai daripada kita merancang untuk menjadikan kecergasan yang lebih baik sebagai resolusi untuk tahun baharu, berjalan kaki ialah cara mudah untuk menambah senaman, tetapi ia juga boleh memberi manfaat kepada kesihatan mental. 

Saya menyemak semula  tentang faedah “berjalan kagum”, satu amalan yang melibatkan menjadi lebih sedar dan memupuk detik kagum semasa berjalan-jalan harian.

Lima minit berjalan kaki dari rumah, pada pertama pandemik, saya melintasi padang permainan di mana pasukan tidak bermain lagi.

Apa yang saya ingin lakukan ialah mengambil jalan pintas ke taman tasik Kelana Jaya, tetapi keajaiban menghalang saya. 

Saya bergelut dengan jenis yang lain untuk kehairanan, untuk rasa dihanyutkan oleh sesuatu yang lebih besar daripada diri saya yang cemas, letih Covid-19.

Kehidupan pegun yang tidak disengajakan menyuburkan saya. Saya terpaksa ingat detik ini kerana wabak.

Selama bertahun-tahun, saya berjalan dengan melihat keajaiban. Telefon pintar saya memudahkan untuk merakamnya.

Saya berhenti seketika untuk sarang labah-labah yang berkilauan seperti rantai, untuk lebah meneroka, untuk sejambak bunga yang ditinggalkan di kaki lima.

Dalam beberapa bulan yang panjang tidak ke mana-mana, tabiat ini menjadi kuasa besar. 

Sains kini mempunyai nama untuk ritual “berjalan kagum” dan penyelidik membuktikan faedahnya.

Menurut kajian AS yang diterbitkan pada September 2020, berjalan kagum bukan sahaja menjadikan lebih bahagia, memupuk rasa syukur, belas kasihan dan kekaguman, emosi  yang mengikat dengan orang lain.

Saya mempunyai sesuatu yang lebih baik: komuniti dan SS7 Kelana Jaya mempunyai komuniti baik dari kalangan pesara yang aktif dengan menubuhkan koperasi masjid terbaik di Malaysia.

Kajian itu tertumpu pada orang dewasa yang lebih tua dan sedang mencari cara yang mudah dan boleh diakses untuk memastikan orang ramai terlibat dengan merangsang emosi prososial. 

Walaupun kebanyakan orang kelihatan menjadi lebih baik apabila mereka meningkat usia dalam menyesuaikan diri dengan positif dan menapis negatif, sesetengah daripada kita terdedah kepada kesunyian dan kebimbangan pada pertengahan 50-an.

Kagum

Kebanyakan sesiapa sahaja, di mana-mana sahaja boleh berjalan-jalan.

Berjalan kaki biasa dibandingkan dengan ubat ajaib, dengan manfaat kesihatan yang mantap mulai dari kawalan berat badan dan melegakan kemurungan kepada pengurangan risiko diabetes dan kanser, pada faedah emosi. 

Jika pejalan kaki belajar untuk memupuk rasa kagum, bolehkah berjalan kaki menjadi lebih menakjubkan?

Kagum adalah kekaguman yang menghalang dengan kehadiran sesuatu yang luas.

Dengan mengelirukan tanggapan tentang keadaan, ia mengangkat ke alam pemikiran dan perasaan yang lain. Juga menggalakkan kemurahan hati, kebaikan dan juga kesedaran alam sekitar.

Selalunya apabila berasa kagum dan tidak memikirkan diri sendiri dan masalah, berfikir tentang dunia yang lebih besar di sekeliling.

Kagum datang secara semula jadi kepada kanak-kanak yang memandang ke langit yang penuh dengan bintang, tetapi kehidupan dewasa cenderung untuk menjejaskannya.

Mengembangkan jejak sendiri dengan rumah yang lebih besar, harta benda yang lebih bersinar dan lebih banyak like di media sosial, tetapi berisiko kehilangan kerendahan hati dan keterbukaan hati yang dikenali sebagai diri yang kecil.

Berita baiknya ialah kagum boleh dipelajari.

Ada 60 pejalan kaki yang sihat dan gembira berusia 60 hingga 90 tahun di Dubai, secara rawak menugaskan mereka kepada kumpulan berjalan kaki atau kumpulan kawalan.

Kedua-dua kumpulan menerima arahan asas yang sama: berjalan kaki mingguan selama 15 minit, di luar rumah, pada kadar yang ringan hingga sederhana.

Mereka boleh berjalan ke mana-mana sahaja, dari padang pasir ke blok bandar yang sibuk. Mereka akan mengambil beberapa swafoto semasa dalam perjalanan dan menyimpan rekod tanggapan mereka.

Seorang pejalan kaki yang kagum menulis tentang hutan malar hijau: Daun tidak lagi rangup di bawah tapak kaki kerana hujan dan berjalan kaki sekarang lebih tenang. Terfikir tentang keajaiban yang dirasai oleh seorang kanak-kanak kecil.

Saya terus mencari ilham untuk menulis dengan melihat orang yang lalu lalang

Pejalan kaki kawalan memberi tumpuan kepada keutamaan mereka sendiri. Perbezaan yang lebih ketara muncul dari semasa ke semasa.

Pejalan kaki yang kagum berasa lebih berhubung dengan orang lain. Tidak teruk selama 30 minit seminggu.

Semakin banyak mereka berlatih, semakin baik mereka. Diri kecil mereka mekar dan foto mereka membuktikannya.

Tidak seperti pejalan kaki kawalan, yang memusatkan setiap pukulan pada diri mereka sendiri, pejalan kaki yang kagum berdiri di tepi bingkai, membiarkan latar belakang bersinar.

Ini bukan sekadar tanggapan subjektif; para penyelidik mengesan siluet dan mengambil ukuran piksel.

Dengan lebih menumpukan perhatian pada keindahan di sekelilingnya walau sekecil mana pun ia mungkin menyingkirkannya daripada juruterbang dan menjadikannya lebih berhati-hati. 

Dalam satu daripada banyak kajian yang menggembirakan, orang yang kagum lebih cenderung untuk menggambarkan diri mereka sebagai manusia berbanding dengan sifat pintar atau peranan ibu. 

Kagum mungkin mempunyai kuasa untuk membantu melihat ciri-ciri masa lalu yang membahagikan seperti bangsa atau budaya atau ideologi, dan sebaliknya melihat persamaan sebagai manusia.

Sains kekaguman mempunyai akar yang mendalam pada zaman awal psikologi. Senjata terbesar melawan tekanan ialah keupayaan untuk memilih satu pemikiran daripada yang lain.

Walaupun terpikat dengan yang menakjubkan,  tidak akan termakan oleh yang membimbangkan. Akan memasuki keadaan pemulihan, meremajakan yang dikenali sebagai kesedaran.

Tidak perlu bermeditasi untuk berhati-hati kerana terdapat satu peraturan asas yang mudah, perhatikan perkara baharu dan berkembang seperti ChatGPT.

Saya melakukan itu pada setiap berjalan dan menggegarkan saya daripada autopilot, dan saya melihat apa yang indah dan nyata sekarang, bukannya apa yang selalu saya lihat sebelum ini.

Kehidupan hanya terdiri daripada detik-detik dan jika  menjadikan detik-detik itu penting, maka hidup  penting dan hari-hari kita dihabiskan dengan baik.

Mei lalu, ketika Kelana Jaya mula dibuka, saya ke padang rumput di pinggir taman yang dulunya menjemukan saya.

Pada hari itu sekumpulan ikan telah bertambah. Saya memikirkan bidang bunga  yang memberi inspirasi, seorang pejalan kaki seperti saya untuk menulis puisi. 

Sebagai seorang pejalan kaki yang bersyukur, akhirnya saya faham dan membesarkan rasa kagum yang menarik saya melalui penguncian.

Tidak tahu bila umur akan berakhir, sebagai pejalan kaki yang kagum dengan sekeliling walau sekecil mana, melihat kehidupan dengan lebih banyak pertanyaan! β€“ 10 Mei, 2023.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen