Malaysia perlu melabur untuk warga emas


Mohd Fudzail Mohd Nor

Kajian Bank Dunia 2020 mendapati 14% orang di Malaysia dijangka warga emas menjelang 2044. Angka itu dijangka melebihi 20% menjelang 2056 menjadikan Malaysia sebagai ‘negara orang tua’. – Gambar EPA, 30 April, 2023.

SAYA akan memasuki usia 60-an sebagai warga emas pada tahun 2022 diunjurkan nisbah penduduk Malaysia yang berumur lebih dari 65 tahun ialah 7.9%. Satu pertambahan yang diketahui umum.

Kini Malaysia berdepan dengan prospek penduduk yang semakin tua dan statistik terkini meramalkan boleh berlaku seawal tahun 2030. Satu peningkatan mendadak.

Kajian Bank Dunia 2020 mendapati lebih kurang 14% orang di Malaysia dijangka warga emas menjelang 2044. Angka yang dijangka melebihi 20% menjelang 2056 menjadikan Malaysia sebagai ‘negara orang tua’.

Pada Oktober 2022, kerajaan terdahulu mengakui 15% daripada populasi akan melebihi 60 tahun menjelang 2030. Itu ertinya tiga juta rakyat dan tujuh tahun dari sekarang. Gambaran yang berlaku di negara-negara maju.

Satu perkara terbongkar populasi beberapa bandar utama Malaysia semakin berkurangan manakala penduduk negara semakin merosot. Trend yang akan memberi kesan yang mendalam terhadap perancangan pembangunan.

Jabatan Perangkaan memberitahu jumlah penduduk Malaysia pada 2022 meningkat kepada 32.7 juta daripada 32.6 juta pada 2021 dengan pertumbuhan penduduk tahunan hanya 0.2%. Jumlah kadar kesuburan di Malaysia menjunam daripada 6.7 kelahiran bagi setiap wanita sepanjang hayatnya pada tahun 1957 kepada hanya 1.7 pada tahun 2021. Ini di bawah kadar penggantian penduduk sebanyak 2.1.

Saya dapat melihat draf rancangan tempatan mengandaikan lonjakan 31% dalam populasi dalam tempoh lapan tahun akan datang walaupun kadar kesuburan yang rendah. Betapa realistik dan logikal tahap penurunan?

Dari mana datangnya orang tambahan dalam perangkaan? Adakah pemaju berharap dapat menarik pesara asing dari luar untuk mengisi kondo mewah yang banyak kosong dan tidak terjual.

Mengapakah kerajaan beberapa negeri merancang untuk menebus guna tanah tambahan beribu-ribu ekar dalam draf rancangan tempatan dan untuk pengezonan semula untuk pembangunan bercampur berkepadatan tinggi?

Adakah ini benar-benar rancangan tempatan atau rancangan pemaju untuk pembeli hartanah asing yang kaya dan datang dengan ramai?

Dapat diramalkan kadar kesuburan yang semakin menurun dan populasi yang hampir tidak berubah mempunyai implikasi yang mendalam terhadap perumahan, pendidikan, penjagaan kesihatan, perancangan mobiliti dan penjagaan warga emas.

Paradigma pertumbuhan ekonomi lama iaitu pertumbuhan tanpa had tidak lagi relevan dan sesuai untuk diteruskan. Lebih perlu untuk mempertimbangkan tahap pelepasan karbon memandangkan perubahan iklim dan had kepada pertumbuhan ekonomi, terutamanya bekalan sumber yang terhad dan berkurangan.

Penduduk bandar yang merosot atau hampir tidak meningkat bermakna tidak mungkin memerlukan lebih banyak lebuh raya mega dan kondominium mahal di pusat bandar. Jauh lebih baik untuk menambah baik pengangkutan bas, kereta api, LRT, MRT dan menggalakkan lebih ramai orang bertukar daripada kereta kepada pengangkutan lain.

Pada masa ini, blok menara mewah yang sedia ada seperti di Johor, Pulau Pinang dan Selangor tidak diduduki sepenuhnya, masing-masing mempunyai lebihan kira-kira lebih 6,000 rumah.

Mengapa ada kelimpahan kondo mewah?

Salah satu isu utama yang dibangkitkan ramai ialah kekurangan rumah mampu milik dan mudah diakses. Kalau terdapat lebihan, pemaju membina rumah yang terlalu mahal atau di lokasi yang tidak sesuai untuk kebanyakan orang. Walaupun penduduk tidak meningkat dengan banyak, masih ramai yang memerlukan rumah mampu milik yang sebenar untuk didiami bukan untuk disewa.

Mengapa kerajaan tempatan perlu merancang untuk perumahan yang lebih mahal di sebalik cetusan?

Banci terakhir pada 2020 mendedahkan saiz purata keluarga di Malaysia mengecil kepada 3.8 setiap isi rumah daripada 4.2 pada 2010, walaupun bilangan isi rumah meningkat daripada 6.4 juta kepada 8.4 juta.

Peningkatan isi rumah rasanya disebabkan oleh migrasi luar bandar ke bandar. Dalam 75.1% penduduk kini tinggal di kawasan bandar berbanding 70.9% pada 2010.

Apalagi penurunan bilangan purata orang dalam setiap isi rumah mungkin disebabkan oleh golongan dewasa muda yang berpindah ke bandar atau luar negara. Generasi muda sanggup meninggalkan ibu bapa dan adik-beradik mereka dalam isi rumah yang lebih kecil di kampung halaman untuk kehidupan lebih stabil. Banyak rumah dan pangsapuri di seluruh negara sama ada rumah penghunian tunggal atau kosong tanpa orang.

Walaupun bilangan isi rumah yang lebih tinggi namun populasi Kuala Lumpur juga menyusut sebanyak 1%. Mungkin orang ramai juga mendapati perumahan bandar mahal dan berpindah ke pinggir bandar yang jauh?

Faktor utama kemerosotan populasi salah satunya adalah perkahwinan yang tertangguh yang menyebabkan tempoh pembiakan menjadi lebih pendek, kecenderungan untuk mempunyai keluarga kecil atas pelbagai sebab seperti kemampuan kewangan dan ketidaksuburan.

Ramai menangguhkan perkahwinan kemudian dan memutuskan untuk mempunyai lebih sedikit anak kerana mereka tidak dapat menampung kos sara hidup yang lebih tinggi dengan gaji yang tidak dapat menampung kos segala kehendak.

Kerajaan harus membina lebih banyak rumah mampu milik, menggalakkan pemilik rumah menyewakan harta yang tidak berpenghuni, menambah baik pengangkutan awam, meningkatkan taraf hospital awam dan sekolah kebangsaan, dan meningkatkan sara diri makanan supaya tidak perlu bergantung kepada import makanan yang lebih mahal. Dari situ boleh mengurangkan beban kewangan kepada orang dewasa dan pasangan muda.

Dengan populasi negara yang hampir tidak meningkat, masanya sudah tiba untuk mengkaji semula model ekonomi, untuk mengurangkan ketidaksamaan yang besar dan menjadikan pembangunan lebih mampan dan terangsang.

Sepatutnya kerajaan mempromosikan mobiliti mampan dan ketersambungan jarak pertama dan terakhir daripada membina lebuh raya mega di kawasan bandar yang sudah banyak?

Baik merombak sistem bas untuk menggalakkan lebih ramai orang meninggalkan kereta di rumah dan bukannya membina laluan kereta api ringan bertingkat yang mahal dan tidak berbaloi?

Patutkah melakukan lebih banyak tebus guna tanah untuk kondominium mewah apabila kondominium sedia ada masih kosong dan ketika ramai yang tidak mampu membeli rumah mahal dan tinggal jauh dari bandar?

Lebih baik menumpukan pada menambah baik sekolah dan hospital sedia ada, menyediakan penjagaan warga emas di bandar, menaik taraf penjagaan kesihatan dan kebolehcapaian pendidikan di kawasan luar bandar untuk rakyat.

Lagi bagus untuk mempromosikan ekonomi luar bandar dan memperkasakan usahawan untuk membendung migrasi luar bandar ke bandar yang terus berlaku

Lebih patut meningkatkan sara diri makanan tempatan untuk mengukuhkan keselamatan makanan dan bukannya mengezon semula lebih banyak tanah pertanian kepada pembangunan bercampur yang tidak tentu hala.

Apalagi untuk menumpukan kepada mewujudkan ekonomi bulat dan model ekonomi yang lebih mampan daripada membina lebih banyak infrastruktur yang salah, memandangkan populasi semakin meningkat dan berkembang.

Banyak NGO, aktivis dan pengkritik yang mempersoalkan model pembangunan sering dituduh sebagai anti-pembangunan, hidup di masa lalu dan kurang bernafas di masa depan.

Sama sekali tidak benar kerana yang dikritik ialah model pembangunan yang mendorong kepada pertumbuhan di kawasan yang sebenarnya merugikan rakyat dan bukan untuk kesejahteraan semua.

Buat apa menentang semua pembangunan kecuali yang salah dan jenis infrastruktur yang menyasar. Pembangunan manusia tulen yang praktikal, mampan dan memberi manfaat kepada semua orang. Di kawasan terpencil dan dalam isi rumah berpendapatan rendah  sambil melindungi alam semula jadi dengan kesegaran cuaca.

Secara normal pelaburan sektor swasta berusaha untuk memaksimumkan keuntungan dan pulangan pelaburan  tanpa mengambil kira kesan ekologi. Namun pihak kerajaan mempunyai tanggungjawab kepada rakyat biasa dan tidak seharusnya didorong oleh keuntungan semata-mata dalam pembangunan.

Semua tahap kerajaan mesti memberi tumpuan kepada kebaikan bersama dan mestilah inklusif dan mampan. Projek infrastruktur seharusnya memberi manfaat kepada rakyat dan membantu meningkatkan produktiviti tanpa merosakkan ekosistem dan ekologi secara dasarnya.

Ramai dalam kerajaan dan kumpulan tertentu tidak memahami dan ini adalah malang. Selalu didorong oleh kepentingan kroni  dan bukannya keperluan sebenar rakyat tanpa dipedulikan.

Tidak sukar untuk menilai semula model pembangunan dan menambah baik serta memaksimumkan penggunaan infrastruktur sedia ada. Dengan sumber kewangan dan semula jadi yang terhad pada projek infrastruktur yang benar-benar akan memberi manfaat kepada semua orang dan ekosistem.

Bagaimanapun dari semua ini, individu yang cuba menukar premis mereka kepada rumah jagaan warga emas mendapati diri mereka terikat dalam takungan yang tidak membawa ke mana.

Ramai yang diilhamkan oleh konsep teras Malaysia Madani dan percaya individu biasa perlu bangkit untuk memenuhi keperluan rakyat. Tetapi dihalang daripada bertindak balas terhadap keperluan ini dengan halangan yang tidak sepatut berlaku.

Masalah utama boleh dilihat pada prosedur yang panjang dan membosankan yang menyekat operasi rumah jagaan sebagai perniagaan yang mampan dengan banyak permintaan.

Kesannya banyak rumah jagaan seolah-olah berfungsi sebagai perniagaan tidak berlesen, selalunya beroperasi secara rahsia dengan pintu pagar berkunci dan papan tanda tidak ada didepan. Pita merah yang dikaitkan dengan memperbaharui atau memohon lesen baharu adalah masalah lama berlarutan.

Individu yang sudah berada dalam perniagaan mendakwa kezaliman prosedur birokrasi yang menjadi punca utama kebanyakan rumah ini kekal tidak berlesen dan terpaksa beroperasi secara haram.

Rumah jagaan warga emas memerlukan lesen Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk beroperasi tetapi untuk memohon lesen memerlukan kelulusan daripada pejabat kesihatan daerah, Jabatan Bomba dan Penyelamat serta pihak berkuasa tempatan.

Laluan ke arah pengesahan rumah jagaan juga sering dihalang oleh penduduk jiran yang tidak mahu ada rumah jagaan berdekatan. Mendapatkan kelulusan daripada pihak berkuasa yang berkaitan memerlukan kelulusan penduduk dan ini perkara sukar. Sebab ramai penduduk takut nilai hartanah mereka akan jatuh dan menimbulkan bantahan terhadap rumah jagaan di kawasan mereka.

Baru-baru ini, seorang menteri memberi jaminan kementeriannya sedang meneliti masalah itu untuk menyediakan penyelesaian holistik. Tetapi tiada siapa yang tahu berapa lama perkara ini akan diambil dan apakah sifat penambahbaikan tersebut.

Pesara penjaga kesihatan dan perubatan serta usahawan yang ingin menukar harta mereka sendiri atau premis boleh disewa lain kepada rumah jagaan tidak digalakkan berbuat demikian.

Dari itu walaupun seseorang mempunyai niat baik dan semangat untuk menubuhkan rumah jagaan namun tidak mungkin melihat sebarang kemajuan yang cepat. Berbanding keperluan mendesak untuk lebih banyak rumah jagaan, yang pastinya akan menjadi krisis sosial, kalau dibiarkan mengikut kehendak pembuat keputusan birokrasi yang mengambil masa lama.

Ramai terpaksa mengendalikan rumah tidak berdaftar apalagi mereka yang komited dengan rancangan untuk menceburi perniagaan ini akan terus terhalang.

Lebih malang keperluan untuk rumah jagaan untuk warga tua semakin menjadi isu negara yang mendesak dan menuntut.

Pihak kerajaan perlu menyelesaikan prosedur pelesenan dan kelulusan tidak lama dan memikul tugas berat untuk menyediakan keperluan penduduk yang cepat menua.

Sudah tiba masanya untuk menyelesaikan cabaran yang mengecewakan dengan pantas tetapi dengan cara yang termaklum dan telus.

Saya ada cadangan yang memerlukan perhatian sewajarnya.

Pertama, pertimbangkan pusat sehenti untuk memberikan nasihat yang sangat diperlukan dan pengetahuan teknikal untuk memudahkan penubuhan rumah jagaan.

Kedua, pertimbangkan insentif untuk menggalakkan komuniti perniagaan dan kakitangan perubatan dan penjagaan kesihatan yang bersara untuk meneroka daya maju menyediakan perkhidmatan sedemikian pada tahun-tahun akan datang.

Melabur dalam penjagaan warga tua melalui program pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional. Ini akan memperluaskan saluran dan peluang untuk pertumbuhan kemudahan penjagaan.

Malaysia Madani tidak akan memberi impak yang bermakna jika tidak mengambil langkah untuk menjaga warga emas. Sudah tiba masanya mencari penyelesaian yang boleh dipercayai untuk menjadikan rumah jagaan lebih mudah didapati dan berpatutan.

Langkah-langkah ini untuk memudahkan dan merekayasa semula cara kami menguruskan populasi penuaan yang berkembang pesat dan keperluan sosial mendesak lain yang berkaitan sudah lama tertangguh.

Patut menumpukan pada mewujudkan model ekonomi yang lebih mampan dan bukannya membina lebih banyak infrastruktur yang salah dan tidak berguna, apa lagi untuk warga emas yang semakin ramai.

Saya menanti usia 60 tahun dengan pelbagai ekspektasi dalam usia semakin terhad untuk berkongsi pengalaman hidup dengan generasi muda yang mahu tahu. – 30 April, 2023.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen