Masih terbuka untuk bandar pintar


Mohd Fudzail Mohd Nor

SAYA membaca kerajaan menyasarkan untuk menjadikan Wilayah Persekutuan sebagai bandar pintar menjelang 2030 –  satu petanda baik dalam menghadapi kemajuan dan pembangunan.

Hasrat itu selari dengan konsep Malaysia Madani yang turut memberi penekanan kepada aspek kemampanan dengan konsep kota hijau dan kota pintar, kata Anwar Ibrahim.

Jabatan Wilayah Persekutuan turut merangka agenda pembangunan untuk masa depan secara mampan, berdaya huni dan pintar.

Antara program lain yang disusun ialah penggunaan bas elektrik Kuala Lumpur, Wangsa Maju sebagai bandar perintis rendah karbon, penambahan pemasangan CCTV (kamera litar tertutup) di Kuala Lumpur dan Putrajaya serta pemasangan Wi-Fi di projek perumahan rakyat dan perumahan awam di Labuan.

Satu soalan, apakah itu bandar pintar? 

Saya sewaktu bekerja di Dubai Internet City dan Nakheel pada 2000 hingga 2010, terlibat secara langsung dengan bandar pintar Dubai kerana pengetahuan dalam teknologi maklumat.

Kemudian saya menjadi konsultan untuk organisasi di Amerika Syarikat dalam bandar pintar stail Timur Tengah.

Banyak isu yang kami bincangkan dengan pakar dari seluruh dunia. Saya masih menjadi konsultan yang dibayar mengikut jam tetapi tidak dikenali di Malaysia.

Saya menganggap satu konsep bandar pintar atau Smart City adalah konsep yang berakar umbi dari pelaksanaan idea untuk pengurusan sumber dan alam bina yang lestari. 

Dengan mesra pengguna dan menjadi popular di serata dunia pada alaf baru apalagi dewasa ini.

Bandar pintar mengguna pakai teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), serta kemajuan teknologi dan inovasi dalam menangani isu perbandaran.

Matlamat untuk meningkatkan kualiti hidup dan pertumbuhan ekonomi, alam sekitar yang mampan dan selamat serta menggalakkan pengurusan bandar yang lebih cekap.

Konsep bandar pintar dengan kemunculan teknologi Revolusi Perindustrian Keempat (IR 4.0) seperti penyelesaian internet pelbagai benda (IoT), kecerdasan buatan (AI), pengkomputeran awan, serta analisis data raya.

Dengan faktor pendesak lain seperti kepesatan dan kepadatan penduduk di bandar, pencemaran alam sekitar yang kian berleluasa, pengurusan sisa pepejal yang semakin mencabar sebagai contoh.

Konsep bandar pintar dimajukan dengan perkembangan teknologi yang membolehkan pelaksanaan lebih efisien dan menyeluruh.

Ini bertujuan meningkatkan fungsi kecekapan dan produktiviti pengurusan sesebuah bandar raya dalam mengharung cabaran.

Peralihan kaedah dan amalan ke dalam sistem seperti pengangkutan awam, pengurusan sisa, pengurusan tenaga, pengurusan trafik, keselamatan awam, pengurusan data pengguna dan kesejahteraan sosial masyarakat di persekitaran.

Buat masa ini belum ada satu piawaian untuk mendefinisikan bandar pintar secara khusus.

Boleh dilihat dan diukur daripada kecekapan pengurusan dan penambahbaikan kualiti perbandaran dan kehidupan penduduk.

Kerajaan Dubai yang lebih berhasrat untuk menjadikan Dubai, sebuah bandar pintar yang akan menjalankan urus niaga tanpa kertas.

Ia sedang membina bandar pintar mampan dan menyampaikan perkhidmatan melalui aplikasi.

Ia juga menggalakkan pengumpulan dan perkongsian data untuk membangunkan dan menyesuaikan perkhidmatan untuk kebahagiaan pelanggan.

Dubai sudah pun mengutip tol jalan (Salik) melalui RFID tanpa kenderaan berhenti dan pembayaran perkhidmatan pengangkutan melalui kad pintar Nol. 

Boleh dilihat latar langit Dubai terbelah dua. Di bahagian atas adalah hujung bangunan pencakar langitnya; di bawah, bandar hidup. Di tengah-tengah terdapat awan, memberi gambaran bahawa mereka akan pergi ke suatu tempat yang penting.

Dubai hari ini adalah seperti awan itu: berlegar di tengah-tengah yang dalam tujuh tahun bertujuan untuk mengubah Dubai yang bergemerlapan menjadi salah satu bandar pintar paling moden di dunia.

Infrastruktur, pendigitalan, tenaga bersih, pengangkutan mampan, perkhidmatan pantas dan mudah diakses: kerajaan melancarkan sekurang-kurangnya 100 projek untuk disiapkan menjelang 2028.

Ini adalah perlumbaan terhadap masa untuk mengubah oasis padang pasir ini yang berkembang pesat daripada ledakan bangunan dan infrastruktur yang belum pernah terjadi sebelumnya menjadi metropolis yang saling berkaitan, sensitif terhadap isu alam sekitar, dan model bandar pintar untuk dieksport ke seluruh dunia. 

Untuk memahami cara konsep bandar pintar dilaksanakan di Dubai, pergi ke salah satu daripada  balai polis automatik di bandar itu.

Kita boleh membayar denda, melaporkan kemalangan, atau melakukan banyak perkara lain tanpa perlu bercakap dengan ejen. 

Satu langkah pada satu masa, kecerdasan buatan menjadi alat harian yang digunakan untuk menjadikan bandar dan pejabatnya berfungsi dengan lebih cekap.

Kecerdasan buatan juga akan digunakan untuk sentiasa memantau tahap keletihan dan tekanan pemandu bas yang mengembara di sekitar bandar, sekali gus mengurangkan dengan ketara — mengikut pengiraan Pihak Berkuasa Transit Jalan — bilangan kemalangan.

Dengan menghapuskan sepenuhnya penggunaan kertas dalam urus niaga pentadbiran awam, kerajaan Dubai yakin ia boleh menjimatkan AS$245 juta sebagai tambahan, sudah tentu, kepada kesan yang akan diberikan oleh langkah ini dari segi perlindungan alam sekitar.

Dari segi pengangkutan, bandar masa depan menyasarkan untuk mengurangkan pelepasan karbon dan akan menyumbang kepada pengurangan kesesakan bandar dengan ketara. 

Hyperloop, serta laluan metro baharu, bertujuan untuk mengurangkan kesesakan di metropolis yang kini telah melebihi 3.5 juta penduduk, tetapi yang juga terpaksa hidup dengan lebih sejuta kereta.

Menambah baik infrastruktur pengangkutan, memodenkannya, dan menjadikannya lebih mampan adalah kedua-dua alat strategik untuk meningkatkan kualiti hidup serta rangsangan ekonomi.

Faedah ekonomi menganggarkan menjelang 2026 bandar paling maju akan dapat menjana faedah ekonomi sebanyak AS$20 trilion.

Penciptaan kekayaan ini terhasil daripada banyak inovasi yang diperlukan untuk mewujudkan bandar pintar, seperti komitmen untuk mematuhi Perjanjian Paris untuk objektif iklim.

Matlamat ini dicapai, sebahagiannya, dengan pembinaan bangunan pintar, dan bangunan dengan kesan sifar terhadap alam sekitar.

Dubai juga telah melihat pembinaan bangunan yang dibuat sepenuhnya menggunakan pencetak 3D.

Dubai bertanggungjawab untuk dua pertiga daripada tenaga dunia dengan menjadikan bangunan lebih cekap menjelang 2050, pelepasan bandar di dunia dikurangkan sebanyak 30%.

Indeks paling penting yang dikira hari ini di Dubai untuk mengukur kesan pembaharuan yang sedang dijalankan bukanlah KDNK.

Ia adalah untuk “kebahagiaan,” atau lebih umum, kepuasan hidup penduduk.

Menurut analisis kerajaan, 100 projek  oleh pelbagai jabatan kerajaan telah mencatatkan peningkatan kebahagiaan penduduk sebanyak 3%.

Ini adalah petanda kerajaan berada di jalan yang betul, dan projek Smart Dubai menuju ke arah yang betul.

Tiga penanda pada pelan hala tuju Dubai ialah kebahagiaan penduduk, pertumbuhan ekonomi, dan daya tahan sumber dan infrastruktur.

Memenuhi cabaran ini akan menawarkan dunia contoh pertama metropolis besar yang berubah menjadi bandar pintar.

Dengan memberi tumpuan kepada enam sektor utama iaitu: pengangkutan, infrastruktur, komunikasi, perkhidmatan ekonomi, perancangan bandar dan elektrik.

Dubai melaksanakan banyak inisiatif pada enam sektor di atas, yang termasuk dalam kategori ini: Iaitu akses terbuka dan mudah kepada data pengangkutan pintar, mengoptimumkan sumber tenaga, taman pintar dan pantai, aplikasi telefon pintar polis dan bilik kawalan induk baharu.

Satu lagi inisiatif untuk transformasi bandar pintar Dubai adalah untuk menggabungkan semua badan kerajaan dan menjadikan mereka satu entiti, untuk menyediakan perkhidmatan yang komprehensif kepada pelanggan dengan cara yang mudah dan cekap. 

Melalui ekonomi pintar yang berurusan dengan membangunkan syarikat pintar, perkhidmatan pelabuhan, bursa saham pintar dan pekerjaan pintar.

Pelancongan pintar, yang berurusan dengan menyediakan persekitaran yang pintar dan selesa untuk pelawat ke emiriah, termasuk visa, penerbangan, pintu pintar dan perkhidmatan hotel pintar.

Begitulah bandar pintar Dubai yang terus ke hadapan berbanding Kuala Lumpur.

Di Malaysia, lebih tertumpu kepada kemasyarakatan daripada perbandaran adalah pendekatan kaedah dalam mewujudkan sesebuah bandar pintar yang menekankan pelaksanaan dan penggunaan teknologi digital.

Boleh dilihat sebagai satu alat yang ada dan bukan matlamat akhir.

Mewujudkan sebuah bandar raya yang paling boleh didiami adalah matlamat utama. Masyarakat dapat mendiami, bekerja dan beriadah dengan paras kesejahteraan, kualiti hidup dan kepuasan hati yang tinggi untuk menikmati.

Pelbagai faedah, manfaat dan keuntungan serta potensi keuntungan kewangan dan pengurangan kos operasi  boleh dikecapi dan dinikmati. Faedah untuk pihak berkepentingan dalam komuniti korporat dan bisnes.

Pelaksanaan dan pengurusan membabitkan pelbagai pihak daripada kerajaan dan sektor awam kepada sektor swasta dan pemaju, terutama masyarakat.  Memerlukan komitmen dan sumber kewangan yang mencukupi untuk kesinambungan.

Dengan rangkaian generasi kelima (5G) sekarang menjadi pemacu bagi kemunculan bandar pintar. Infrastruktur yang baik dilengkapi dengan rangkaian komprehensif canggih antara lainnya adalah teknologi 5G.

Bandar pintar menggunakan teknologi 5G, Internet Benda (IoT), data raya, awan, pengkomputeran tepi, kecerdasan buatan (AI) dan sebagainya.

Bertujuan untuk meningkatkan kecekapan operasi dan perkhidmatan.

Boleh meningkatkan produktiviti ekonomi dan menawarkan penambahbaikan perkhidmatan kepada penduduk, tanpa mengabaikan kesan alam sekitar dan mengambil kira kelestarian.

Tiada langkah terperinci buat masa ini tetapi bandar pintar mendigitalkan perkhidmatan awam. Dapat menghubungkan jabatan kerajaan, membolehkan penyampaian perkhidmatan majlis perbandaran yang cekap kepada orang ramai.

Di samping menyediakan mekanisme keselamatan awam yang reaktif dan responsif dengan persekitaran.

Boleh dijangka melalui ketersambungan dan sensor yang digunakan dimana pihak berkuasa dapat menggunakan data raya dan analisis yang dikumpulkan dan dapat meramalkan masa depan.

Paling mudah pertumbuhan bandar, lalu lintas atau penduduk dan aspek persekitaran seperti keadaan cuaca dan juga indeks pencemaran udara setiap hari.

Dari segi ekonomi dapat menarik pelaburan langsung asing kerana pelabur boleh mengembangkan pejabat satelit dan dapat menawarkan peluang pekerjaan kepada orang ramai.

Rasanya pendigitalan sektor pendidikan dan penjagaan kesihatan boleh menawarkan penduduk peluang yang sama dalam pendidikan berkualiti dan perkhidmatan penjagaan kesihatan. 

Teknologi 5G yang meningkatkan 4G dapat menyokong fungsi dan ciri baharu yang tidak dapat dicapai oleh 4G.

Antaranya sokongan kenderaan autonomi kritikal misi dan aplikasi dron yang memerlukan kependaman yang ketat dan rangkaian yang boleh dipercayai dengan tepat.

Dapat meningkatkan jalur lebar dan membuat sambungan sekurang-kurangnya 20 kali lebih pantas. Dengan 5G turut menyokong peranti IoT dengan keupayaan untuk menyambung satu juta sambungan bagi setiap kilometer persegi kawasan.

5G bukan juga memberi manfaat ke kawasan pinggir bandar dan luar bandar yang seiring dengan visi kerajaan untuk menyediakan ketersambungan bertaraf dunia untuk rakyat dan membantu Malaysia menjadi sebuah negara berteknologi tinggi dan berpendapatan tinggi.

Dengan penggunaan peranti IoT dalam bandar pintar, pihak berkuasa tempatan (PBT) yang selama ini memainkan peranan sebagai perancang bandar, dapat mengumpulkan data berskala besar sehingga dapat digunakan untuk menghasilkan informasi berguna bagi mengawal kesibukan kota.

PBT juga dapat mengesan keadaan semasa aliran trafik, mengawal selia keselamatan bandar, kawalan pengurusan sisa pepejal dan banyak lagi.

Begitu pun pelaksanaan bandar pintar mengalami sedikit kelembapan apabila berlaku ketidakselarian dari segi visi dan objektif oleh penggiat industri dalam projek pembangunan bandar pintar.

Ramai tidak bekerja secara sinergi dan berlaku pertindihan kerja sesama projek bandar pintar kerana semua penggiat industri yang bertanggungjawab dalam membangunkan menggunakan satu hala tuju dan dasar sama.

Keadaan sebegini dipercayai membolehkan bandar pintar yang sudah ke hadapan dari segi kemajuan pembinaannya, untuk berkongsi pengalaman dan idea kepada penggiat industri yang baru ingin memulakan projek terbabit.

Saya masih lagi berharap bandar pintar Malaysia mempunyai sebuah autoriti atau agensi untuk berkongsi aplikasi agar bandar pintar baru boleh meniru untuk digunakan dengan berkesan, seperti tol tanpa kad yang telah lebih sepuluh tahun digunakan di Dubai. 

Dengan Malaysia Madani sebagai ilham dan inspirasi untuk memudahkan masyarakat dalam banyak hal dalam kehidupan yang bertambah progresif, namun terlambat untuk bandar pintar! – 5 Februari, 2023. 

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen