Apa strategi untuk tangani penduduk yang semakin tua?


Mohd Fudzail Mohd Nor

Orang ramai harus bersedia untuk meningkatkan kesedaran dan pengetahuan tentang gaya hidup warga emas serta aspek positif dan sihat dalam masyarakat yang semakin tua. – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Januari 2023.

MEMASUKI tahun 2023 bermakna ada setahun lagi untuk saya jika dipanjangkan umur untuk mencapai 60 tahun. Begitu cepat masa berlalu dan telah menjadi warga emas. Ramai pencen pada usia 60 dan awal lagi kerana sakit dan tidak berdaya untuk bekerja bagi bersaing dengan orang yang masih muda.

Saya pernah pencen pada usia 45 tahun tetapi masih muda untuk tidak bekerja dan meneruskan bisnes di Dubai sehingga terkena strok. Tuhan masih memanjangkan usia walau menjadi OKU pada usia 55 tahun.

Saya tidak boleh pencen dan terus bekerja untuk menghabiskan masa malah berkongsi pengalaman selama di luar negara. Pengetahuan yang saya dapat sebagai usahawan sungguh berharga apabila bersaing dengan lebih 100 bangsa di dunia. Namun tidak ramai yang menghargai kerana saya seorang OKU.

Saya seorang baby boomer yang dilahirkan antara 1946 dan 1964, hanya setahun lagi akan menjadi warga emas. Itu pun kalau umur masih panjang.

Sebenarnya penduduk yang semakin tua bukanlah isu baharu tetapi isu yang telah lama diabaikan oleh ramai orang. Isu yang tidak pernah diberi perhatian yang sewajarnya kerana di mata kebanyakan orang termasuk pembuat keputusan dalam kerajaan, penduduk menua hanya mementingkan kebajikan orang tua.

Untuk yang berkuasa, orang tua adalah pelaburan yang tidak baik dan terserong.

Pada hakikatnya penduduk yang semakin tua bukan hanya mengenai masalah orang tua tetapi mengenai ekonomi sesebuah negara dan hasil.

Jumlah orang lebih 65 tahun di Malaysia diunjurkan meningkat tiga kali ganda daripada dua juta hari ini kepada lebih enam juta menjelang 2040.

Dalam bancian menunjukkan pada 2021, orang yang berumur 65 tahun ke atas merupakan 7 peratus daripada jumlah warga dan 7.4 peratus pada 2022. Dalam tempoh kurang daripada 20 tahun, terdapat tiga warga emas bagi setiap 20 rakyat Malaysia.

Justeru, orang ramai harus bersedia untuk meningkatkan kesedaran dan pengetahuan tentang gaya hidup warga emas serta aspek positif dan sihat dalam masyarakat yang semakin tua.

Dalam 10 tahun lagi ramai yang akan berhijrah kepada masyarakat yang semakin tua, seperti saya. Pada masa yang sama kadar kesuburan warga semakin menurun.  Kadar kesuburan wanita dalam usia reproduktif pada 2021, telah turun kepada 1.9, iaitu lebih rendah daripada kadar penggantian minimum 2.1.

Nisbah tanggungan akan mencapai 49.5 menjelang tahun 2040, iaitu bagi setiap 100 pekerja produktif, terdapat 49.5 kanak-kanak tidak produktif dan orang tua yang memerlukan sokongan mereka. Adakah ini beban yang mampu ditanggung oleh masyarakat seluruhnya?

Cukai

Tidak dapat disangkal hanya 16.5 peratus daripada 15 juta tenaga kerja sekarang dikenakan cukai pendapatan setiap tahun. Apabila bilangan orang di luar tenaga kerja meningkat jauh melebihi jumlah penyumbang cukai, yang tidak dapat dielakkan di negara yang semakin tua. Ketara tidak lagi mampu untuk mendapatkan pendidikan dan penjagaan kesihatan percuma, perumahan awam kos rendah dan penyelenggaraan tetap kemudahan awam untuk semua orang.

Penduduk yang semakin tua bukan sahaja menjejaskan kualiti hidup malah memudaratkan ekonomi keseluruhan. Tidak dapat dielakkan akibat daripada pengurangan simpanan dan pelaburan dalam negara yang semakin tua adalah pembangunan ekonomi yang perlahan dan tiada penciptaan pekerjaan.

Ada negara-negara yang semakin tua terpaksa mengimport pekerja asing muda untuk meningkatkan produktiviti dan mengekalkan pembangunan ekonomi yang berterusan seperi Jepun dan beberapa negara Eropah.

Faktanya, jika Malaysia gagal mengukuhkan ekonominya dalam tempoh 10 tahun akan datang dan tidak bersedia untuk menangani penduduk yang semakin tua, negara akan jatuh ke dalam kemiskinan yang berterusan tidak dapat dielakkan.

Dua aspek yang perlu ditangani berkaitan dengan populasi yang semakin tua. Pertama, pengukuhan sistem keselamatan sosial dan kewangan untuk warga emas; dan kedua, meminimumkan kesan negatifnya terhadap ekonomi dengan meningkatkan produktiviti dan mengurangkan nisbah pergantungan yang bercambah.

Negara semakin hampir untuk menghadapi masalah dan krisis penduduk yang semakin tua. Namun tindak balas kerajaan, walau parti mana yang menang PRU terhadapnya agak tidak peduli, biarpun pemimpin sendiri warga emas dan terdapat banyak amaran daripada kajian penyelidikan dan analisis statistik terhadap kemelut.

Masih tidak disebut rancangan jangka panjang untuk menangani kesan ekonomi negatif yang timbul daripada penduduk yang semakin tua. Malah program kebajikan untuk warga emas jelas tidak mencukupi dan jarang diperkatakan, mungkin saya tidak tahu.

Perumpamaan, bantuan kewangan bulanan RM300 kepada orang tua miskin hampir tidak mampu membayar kos sara hidup yang mendesak, sedangkan peruntukan Belanjawan 2022 untuk rumah orang tua dan pusat rekreasi hanya RM27 juta.

Betapa sedikit keprihatinan kerajaan terhadap jaminan hari tua ialah pelepasan dana KWSP kepada pencarum untuk membayar kos sara hidup mereka. Menurut statistik KWSP, 70 peratus pencarum menggunakan semua simpanan KWSP mereka dalam 10 tahun pertama persaraan. Manakala 70 peratus hanya mempunyai kurang daripada RM1,000 dalam akaun mereka.

Selepas pengeluaran itu, berapakah baki mereka untuk bersara dan pencen?

Ada 14 juta pekerja mencarum kepada KWSP dan sebahagian besar daripada baki bukan pencarum sudah pun berada dalam kumpulan B40. Malang untuk mengharungi hari tua semakin mencabar dan kebanyakan pesara akan menjadi miskin apabila bersara.

Tiap negara mempunyai cara yang berbeza untuk menangani masalah penduduk yang semakin tua dalam keadaan berbeza tetapi lebih kurang sama. Banyak negara maju menyediakan pencen hari tua tambahan selain dana simpanan pekerja biasa namun Malaysia sama ada alpa atau tidak sedar berhubung perkara ini.

Negara maju menyediakan pencen hari tua yang dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan dan individu pesara tidak perlu membuat sebarang caruman. Walau bagaimanapun, untuk dapat melakukan pencen hari tua mesti mengenakan cukai pendapatan yang sangat tinggi, malah ada yang setinggi 56 peratus. Namun sudah diterima oleh warga mereka.

Manakala Singapura dan India menggubal undang-undang untuk mewajibkan kanak-kanak membiayai persaraan ibu bapa mereka. Satu perkara yang agak bagus untuk diterapkan.

Sebagai sebuah negara membangun, dan sistem keselamatan hari tua di Malaysia mungkin tidak setanding dengan negara yang lebih maju dan maju. Namun masanya telah tiba untuk memikirkan dengan serius kerana warga semakin tua.

Sistem keselamatan hari tua

Apa yang pasti, Malaysia tidak boleh terus mengekalkan bilangan besar yang bekerja sendiri dan tanggungan daripada sistem keselamatan hari tua yang memerlukan pembaharuan.  Perlu mewujudkan keseimbangan yang lebih baik antara pertumbuhan ekonomi dan sistem keselamatan hari tua yang lebih baik untuk hidup yang tidak terganggu.

Begitu pun harus difikirkan yang masalah penduduk yang semakin tua adalah muti-dimensi dengan pelbagai cabang. Masalah tidak boleh diselesaikan dengan hanya membina beberapa pusat rekreasi warga emas atau rumah orang tua hanya di bandar.

Sekiranya percubaan serius dan bermakna untuk menangani masalah terpaksa menyentuh sistem percukaian, belanjawan negara, skim persaraan, struktur bandar, sistem penjagaan kesihatan dan perundangan yang menyeluruh.

Selalu kekurangan baik kemahuan politik dan badan antara kementerian untuk merangka strategi dan rancangan, dan kemudiannya memantau pelaksanaan dan pelaksanaannya dengan ketat, selalunya orang asyik bertukar dengan keinginan yang berbeza.

Ketika seluruh negara bercakap tentang kepentingan dan potensi pengundi muda, rasanya tidak sesuai dan tidak tepat masanya untuk mengeluarkan masalah penduduk yang semakin tua dari perancangan.

Dapat dijangka dalam masa 10 tahun, pengundi berusia 18 tahun hari ini perlu menghadapi tekanan ekonomi dan kesusahan penduduk yang semakin tua. Apakah jawapan yang ada untuk mereka menyelesaikan masalah yang terus datang?

Mungkin jawaban kerajaan ialah melabur lebih banyak dalam penjagaan warga emas.

Ahli komuniti berumur 80 tahun ke atas diunjurkan meningkat daripada 0.3 juta kepada hampir 1.4 juta menjelang 2040, satu pertambahan yang memerlukan perubahan dalam menandatangani masalah. Bertujuan meningkatkan kesedaran dan pengetahuan mengenai kehidupan penjagaan warga emas dan kesejahteraan mereka, untuk mempromosikan kualiti hidup yang lebih tinggi pada setiap peringkat umur dan penjagaan oleh anak-anak.

Harus mempamerkan amalan terbaik dalam perkhidmatan profesional dalam menjaga warga emas, yang diperoleh daripada pakar industri yang diiktiraf di Malaysia dan luar negara. Masa yang tepat dan terbaik di waktu kini untuk memperkenalkan kerana melihat trend untuk rumah berbilang generasi yang memenuhi keperluan generasi sandwic.

Generasi sandwic adalah orang yang membesarkan anak-anak pada masa yang sama, menjaga anggota tua mereka di rumah.

Idea dan inspirasi tentang cara hidup sihat, walaupun usia semakin meningkat dan mempamerkan pengurusan yang berjaya dan integrasi kehidupan untuk warga tua.

Banyak cara untuk ahli masyarakat yang semakin tua menjaga kesihatan supaya mereka menjalani kehidupan yang kuat, berguna dan juga untuk penjaga warga emas mempunyai pengetahuan, kemahiran dan alat untuk menguruskan isu penuaan. Merenung tentang penuaan secara anggun dengan cara yang positif.

Sekarang orang ramai menjalani kehidupan yang lebih lama, lebih sihat, dan lebih bertenaga serta bermakna berbanding sebelum ini, dengan peningkatan kualiti hidup. Pada masa lalu, penuaan adalah sama dengan konotasi negatif. Tetapi sekarang, mempunyai segmen pasaran besar pelancong berambut perak dan pengguna yang berazam untuk hidup dengan baik dan mempunyai tujuan.

Begitu banyak cara untuk ahli masyarakat yang semakin tua menjaga kesihatan mereka untuk menjalani kehidupan yang sihat, berguna dan untuk penjaga mereka mempunyai pengetahuan, kemahiran dan alat untuk menguruskan isu penuaan.

Kelengkapan, lekapan dan perabot yang disusun dengan teliti akan memenuhi keperluan golongan muda dan warga emas untuk memudahkan kerja harian dan memudahkan pengurusan untuk penjaga.

Pakar penjagaan warga emas bersedia untuk membantu menjelaskan faedah melaksanakan pelbagai penyelesaian dalam menghadapi cabaran dan keperluan yang berbeza.

Harapan pada pemimpin yang sama dalam warga emas untuk memikirkan kaedah terbaik bagi warga emas hidup tanpa sebarang masalah yang menjejaskan kewangan dan ekonomi negara.

Mungkin penasihat kanan ekonomi dan kewangan, Nurul Izzah Anwar ada membayangkan warga emas semua bergembira dan bahagia dengan umur semakin panjang seperti Dr Mahathir Mohamad. – 31 Januari 2023. 

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen