PM tolak kembalikan GST, cuba kurangkan hutang negara


Perdana Menteri Anwar Ibrahim menjadikan keutamaan kerajaannya untuk melindungi golongan berpendapatan rendah dan sederhana daripada kenaikan kos sara hidup.– Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Januari, 2023.

PERDANA Menteri Anwar Ibrahim memberitahu Bloomberg Television hari ini kerajaannya akan cuba mengurangkan hutang besar Malaysia dan mengurangkan jurang bajet.

Beliau menolak pengembalian semula cukai barang dan perkhidmatan (GST) buat masa ini, atau sebarang langkah lain yang boleh menyebabkan lebih banyak kesusahan kepada golongan miskin.

“Saya mempunyai isu besar yang perlu memperkenalkan dasar percukaian atau inisiatif baharu apabila ia menjejaskan nasib golongan berpendapatan rendah,” katanya.

“Kami telah mencapai siling (hutang) dan kami sepatutnya turun secara beransur-ansur.”

Paras hutang sebenar Malaysia pada masa ini ialah 61% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK).

Anwar memberi amaran bahawa negara menghadapi RM1.5 trilion jumlah hutang dan liabiliti dengan defisit bajet sekitar 5.8% daripada KDNK setakat tahun lepas.

Beliau juga mengatakan bahawa perkhidmatan hutang maksimum menghampiri tahap yang tidak terkawal.

Anwar juga menjadikan keutamaan kerajaannya untuk melindungi golongan berpendapatan rendah dan sederhana daripada kenaikan kos sara hidup.

Beliau berkata Malaysia boleh mengharapkan beberapa pertumbuhan dalam hasil daripada cukai, bersama-sama dengan produk petroleum.

Kerajaannya berkata ia akan menaikkan harga elektrik untuk syarikat multinasional dan pengguna berat, sebagai sebahagian daripada percubaan perdana menteri untuk menyalurkan subsidi dan perbelanjaan kepada golongan yang memerlukan.

Tambahan pula, subsidi kerajaan dijangka mencecah kira-kira RM80 bilion, dengan konsesi ke atas bahan api dan gas memasak dijangka menyumbang kira-kira separuh daripada itu.

Anwar akan membentangkan belanjawan 2023 yang disemak semula di Parlimen pada 24 Februari. – 30 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen