Malaysia hadapi masalah brain drain di setiap sektor


Mohd Fudzail Mohd Nor

SAYA salah seorang daripada diaspora Malaysia yang kira-kira seramai dua juta orang dari semua kaum dan agama. Fenomena yang berkembang dengan pesat sejak 40 dekad yang lalu yang memberikan kehidupan baru kepada kami diaspora.

Pada tahun 2000 sewaktu Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri dan Anwar Ibrahim dibuang dan dipenjara, saya berhijrah ke Riyadh, Arab Saudi kerana tekanan tertangkap di bawah ISA. Kemudian 18 tahun di Emiriah Arab Bersatu (UAE) sebelum terkena strok pada Ogos 2018.

Kalau tidak kerana reformasi saya tetap di Malaysia tetapi bersyukur kerana korporat dan menjalankan perniagaan untuk kehidupan yang mencabar dan bersaing secara berbilang bangsa di UAE.

Pengalaman yang saya dapati cukup berharga dengan bertemu hampir 120 bangsa untuk mengenal, berfikiran dan bersikap terbuka. Kawan-kawan saya terdiri dari bangsa Arab, Asia, Eropah, Afrika, Amerika Utara dan Selatan. Ini sungguh mengajar untuk bertoleransi dan sentiasa baik dengan semua orang tidak kira dari mana. Pengetahuan yang tidak mungkin dapat di Malaysia yang asyik bercakaran soal bangsa sehingga kini.

Dalam pada itu saya melihat skala dan peringkat yang dialami Malaysia dan memandangkan persediaan politik dan tadbir urusnya sudah jauh agak ketinggalan seperti waktu bekerja yang tidak fleksibel terutama kerajaan.

Saya tidak tahu mengenai brain drain kerana pada waktu itu agak baru untuk migrain ke UAE dan saya staf yang pertama di Dubai Internet City, Dubai Telecom dan Nakheel.

Brain drain mempunyai kesan sistemik negatif yang mendalam kepada negara, termasuk kesusahan rakyat seperti penggantian bakat, tadbir urus yang lemah, dan penggubalan dasar, perangkap pendapatan sederhana, pembangunan industri yang rendah, rasuah dan ketirisan terus menghantui.

Saya rasa masih belum terlambat seperti veteran DAP Lim Kit Siang mahukan Malaysia mempunyai program untuk mengurangkan penghijrahan rakyat berkemahiran tinggi sebagai dasar tetapi tiada penyelesaian positif untuk saya. Lebih ramai untuk berhijrah kerana peluang semakin terbuka terutama Singapura, UAE dan negara yang menua seperti Jepun.

“Sudah tiba masanya Malaysia mengiktiraf bakat Malaysia yang berkemahiran tinggi, terutamanya dalam sektor sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM), sebagai sumber utama dalam ekonomi berpengetahuan, yang memainkan peranan penting dalam pertumbuhan ekonomi negara dan inovasi teknologi.

“Malaysia mesti mempunyai program untuk mengurangkan penghijrahan rakyat berkemahiran tinggi, sebagai sebahagian daripada dasar untuk menjadikan Malaysia hebat semula, serta menarik bakat berkemahiran tinggi ke Malaysia,” kata Kit Siang.

Saya bersetuju perlu ada satu unit khas di Jabatan Perdana Menteri untuk membendung brain drain dalam sektor utama, yang harus menjalankan dasar agresif untuk menjadikan lima dekad “brain drain” menjadi situasi “brain gain”.

Sememangnya sebagai permulaan, Kerajaan harus menyelesaikan rungutan dan aduan pekerja kesihatan, dan menamatkan masalah doktor kontrak. Kita tidak memerlukan doktor kontrak, kerana mereka harus diserap ke dalam sistem kesihatan dan perubatan awam.

Namun sektor penjagaan kesihatan Malaysia bukan satu-satunya yang menghadapi brain drain kerana sektor mahir lain menghadapi masalah yang sama. Isu brain drain dibangkitkan oleh Profesor Adeeba Kamarulzaman, yang berkata kolej terkemuka, Universiti Malaya, kehilangan sekurang-kurangnya 30 graduan perubatan terbaik dan paling cemerlang ke Singapura setiap tahun. Itu belum bidang telekomunikasi, undang-undang, kewangan Islam yang berkembang.

Menteri Kesihatan Zaliha Mustafa berkata brain drain sudah pasti satu kerugian, tetapi menegaskan kemahiran yang betul diterapkan untuk memastikan rakyat Malaysia terus menerima perkhidmatan berkualiti tinggi. Ini adalah satu kemestian dan untuk mengganti dan melatih bukan mudah.

Pengambilan doktor, meningkatkan kualiti latihan dengan laluan kerjaya yang lebih jelas dan menambah baik keadaan kerja mereka. Brain drain akan berterusan jika tiada apa yang dilakukan untuk menangani isu seperti kekurangan latihan yang jelas dan laluan kerjaya untuk doktor, jururawat dan profesional kesihatan bersekutu.

Apa lagi aduan pelajar perubatan tentang keadaan kerja yang lemah, buli, gaji rendah, serta peluang latihan dan kerjaya yang tidak mencukupi, tiada jaminan penghijrahan akan berhenti walaupun isu ini berhenti.

Penghijrahan profesional kesihatan didorong oleh banyak sebab, termasuk faktor ekonomi dan kewangan. Mata wang Singapura tiga kali lebih baik daripada mata wang Malaysia. Ramai orang Johor menyeberang untuk bekerja di Singapura, jadi bolehkah hujah yang sama digunakan untuk menghalang brain drain.

Malah sistem penjagaan kesihatan Singapura mempunyai isu yang sama dengan warganya yang berhijrah ke tempat lain seperti ke UAE, Britain, Amerika dan Australia.

Ramai diaspora mendapat peluang untuk menimba pengalaman lebih luas seperti saya yang merasakan ini lebih baik untuk diri sendiri. Mungkin kerajaan perlu mengambil langkah untuk menyediakan prospek kerjaya yang lebih baik dari segi kemajuan kerjaya dan imbuhan. Namun saya berpendapat waktu kerja dan tekanan perlu diambil kira.

Sewaktu bekerja dengan kerajaan Dubai masuk waktu kerja 7.30 pagi dan balik 3 petang. Tiada untuk makan di luar dengan bersembang dan mengambil masa kerana minuman disediakan. Selepas 3 petang bebas untuk menjalankan bisnes. Para pilot, jurutera dan krew penerbangan Emirates bekerja empat hari dan bercuti empat hari berbanding dengan penerbangan Malaysia.

Pada saya gaji lebih baik antara sebab utama ramai pergi bekerja di luar negara. Ia tidak membantu kos sara hidup meningkat di negara ini. Isu seperti sistem kontrak, jawatan tetap dan juga keletihan perlu diselesaikan atau doktor akan hilang harapan dalam sistem dan pergi ke padang rumput yang lebih hijau.

Ada jururawat memilih untuk mencari pekerjaan di negara seperti Arab Saudi, UAE, Qatar dan negara Timur Tengah yang lain, di mana mereka boleh memperoleh dalam RM12,000 sebulan.

Saya berpendapat rombakan lengkap bagi keseluruhan persediaan tadbir urus dan penggubalan dasar Malaysia adalah satu-satunya pembolehubah paling kritikal untuk membalikkan masalah brain drain.

Namun, sesetengah pihak mungkin masih menyatakan keyakinan brain drain bukanlah segala-galanya buruk untuk negara asal, dan kesan positif mungkin ada. Bolehkah Malaysia mendapat keuntungan pertukaran asing kerana ramai rakyat Malaysia bekerja di luar negara?

Mereka yang bekerja di luar negara tetapi berbelanja di Malaysia atau bekerja dan tinggal di luar negara tetapi menghantar kiriman wang ke Malaysia menyumbang kepada permintaan ringgit. Bagaimanapun, apakah saiz kesan ini? Bukan hakikat mereka semua menghantar kiriman wang ke rumah, dan walaupun mereka melakukannya, berapa banyak? Adakah ia mencukupi untuk memberi impak yang wajar kepada ringgit?

Kita jangan lupa Malaysia juga mempunyai populasi tenaga buruh asing yang ketara, dengan nisbah anggaran sejarah sekurang-kurangnya 1:1 untuk didokumenkan berbanding tidak didokumenkan. Dengan bilangan pekerja bukan warganegara Malaysia yang didokumenkan berjumlah kira-kira 2.1 juta pada 2020, kita boleh membayangkan dengan mudah bagaimana aliran keluar dari Malaysia dengan cepat dapat menafikan kesan positif kiriman wang oleh migran Malaysia.

Kebangkitan itu juga mempunyai ironi kerana begitu ramai pekerja telah meninggalkan pekerjaan untuk gaji yang lebih baik di Singapura yang kaya sehingga perniagaan bergelut untuk memenuhi permintaan.

Daripada pelancongan kepada pertanian, kekurangan kakitangan menghalang pemulihan. Ia juga menambah tekanan yang lebih dalam ekonomi berpendapatan sederhana atas yang pernah menjadi model bagi dunia membangun. Namun sejak itu mengalami kelembapan jangka panjang dalam pertumbuhan.

Saya berpendapat Malaysia mesti mengekalkan aliran rakyat berbakat di luar negara. Cita-cita negara adalah untuk melarikan diri daripada perangkap pendapatan sederhana, di mana ia kurang mewah daripada Singapura, tetapi melakukan lebih baik daripada negara jiran seperti Thailand, Indonesia, Vietnam dan Filipina.

Adalah satu perkara untuk membawa masuk buruh untuk pertanian, pembinaan dan pembuatan peringkat rendah hingga pertengahan. Tetapi Malaysia menghadapi masalah berganda dengan orang berkemahiran tinggi berkemungkinan akan meneruskan penghijrahan mereka.

Malaysia perlahan-lahan mula mengurangkan kekangan terhadap pengambilan pekerja asing. Untuk mengimbangi kemelut, majikan telah melibatkan penduduk tempatan dalam kerja yang sering mereka tinggalkan: “pekerjaan 3D” yang kotor (dirty), berbahaya (dangerous) dan sukar (difficult).

Kebergantungan kepada buruh import menjadi subjek sensitif sejak sedekad lalu, terutamanya selepas kemelesetan yang teruk pada 2020 membawa kepada kemunduran. Walaupun tenaga kerja asing telah berkurangan sejak dua tahun lalu, ia mewakili lebih daripada 20% penduduk.

Pekerja asing di Malaysia cenderung berkemahiran rendah; agak sedikit yang tamat sekolah menengah. Mereka mula mengisi jurang yang dibuka dalam pasaran buruh beberapa dekad yang lalu, terutamanya pembuatan, dan terdiri daripada kira-kira 15% daripada tenaga kerja sebelum pandemik, menurut Bank Dunia.

Malaysia lama berhasrat untuk menyertai barisan ekonomi maju dan dengan bangganya mengarak beberapa  status seperti industri kereta domestik, bangunan tertinggi di dunia dan sebagainya.

Lebih baik untuk memberi tumpuan kepada komponen kejayaan yang kurang bergaya tetapi penting, seperti pasaran buruh yang boleh memacu pembangunan dalam dekad yang akan datang, bukan peninggalan tahun-tahun akhir abad kedua puluh.

Ekonomi Malaysia dijangka mula menyederhana dalam beberapa bulan akan datang pada 2023 akibat ketidaktentuan ekonomi global, kata Jabatan Perangkaan Malaysia (DoSM).

Saya merasakan apabila orang yang mempunyai potensi produktif dan intelek tinggi meninggalkan negara dalam jumlah besar, negara itu akan mendapati lebih mencabar untuk mengekalkan taraf intelektual dan akademik tinggi kerana individu ini penggerak penting mewujudkan masyarakat yang lebih berpendidikan dan profesional, dan memupuk dan mengembangkan bakat lain.

Dinamik ini akan mewujudkan masalah  bagi penggantian bakat dan seterusnya mengecutkan potensi kreatif agregat negara, menjadikan negara kehilangan kelebihan daya saingnya kepada negara-negara yang lebih maju dan memperlahankan pembangunan dan perindustriannya, dari anak tempatan yang bekerja di negara luar.

Kekurangan pekerja berkemahiran tinggi yang berterusan memberi kesan negatif kepada ketersediaan pekerja mahir pelengkap, pekerja kurang mahir, usahawan dan penyedia modal.

Individu paling cemerlang dan berkemahiran tinggi yang mencipta peluang perniagaan baharu dalam ekonomi seiring dengan pembangunan industri global. Pada saya, pelaburan langsung asing sentiasa mendambakan ekonomi rumah yang industrinya padat dengan individu profesional dan berkemahiran tinggi, terutamanya dalam teknologi mengikut trend terkini.

Keperluan untuk tenaga kerja yang mahir dan celik teknologi hanya akan meningkat dalam pasaran pekerjaan global semasa dan masa hadapan apabila dunia semakin maju dengan Revolusi Perindustrian 4.0 (4IR) dan tidak lama lagi 5.0 (5IR).

Kumpulan kekurangan individu berkemahiran tinggi merupakan pencipta utama syarikat pemula dan ekosistem digital yang berkembang maju dalam ekonomi dengan ketara mengecilkan potensi negara untuk menarik pelaburan langsung asing dan pembangunan ekonomi selanjutnya.

Semua perkara di atas memberi impak yang buruk kepada mata wang negara, dan kelemahan asas yang berterusan ini adalah apa yang dilihat dalam ringgit. Rasanya kerja jauh dan pendigitalan boleh menjadi trend positif dalam menangani kekurangan tenaga kerja akibat kekurangan tenaga. Pandemik telah menunjukkan kepada kita potensi untuk model hibrid kerja jauh tetapi masih tidak tahu apakah boleh diterima secara umum.

Tinjauan mendapati potensi untuk kerja jauh, walaupun wujud dan berkemungkinan kekal, sangat tertumpu di kalangan pekerja berkemahiran tinggi, berpendidikan tinggi dalam segelintir industri, pekerjaan, dan geografi. Terdapat satu lagi faktor yang diperlukan untuk melipatgandakan potensi keseluruhan, pembangunan industri. Tahap umum kemajuan teknologi, inovasi dan transformasi digital dalam industri meningkatkan skop tugas dan kerjasama yang boleh dilakukan dari jauh.

Kita bercakap tentang transformasi digital berbanding pendigitalan biasa. Transformasi digital lahir apabila terdapat tahap pendigitalan tertinggi yang membolehkan bilangan objek dunia fizikal yang semakin besar diletakkan pada rangkaian dan bergerak semasa mencipta semula dan merekayasa semula proses perniagaan, model perniagaan dan strategi perniagaan sepenuhnya.

Sehingga 2022, Korea Selatan bereksperimen dengan aplikasi 6G, Malaysia masih mempunyai ekosistem digital yang tidak bersambung dengan 4G, kekurangan pendigitalan biasa, dan transformasi digital 5G yang baru muncul.

Tahap transformasi digital dan potensi kerja jauh di negara maju boleh meningkatkan brain drain  melalui satu lagi jalan iaitu kerja jauh. Individu ini  sekurang-kurangnya akan tinggal di Malaysia dan membelanjakan wang mereka di sini.

Kita mesti berfikir lebih luas daripada itu kerana mereka akan terus memajukan ekonomi orang lain, bukan kita, manakala Malaysia akan meneruskan penurunannya.

Kita berharap Anwar Ibrahim melihat masalah brain drain dengan sewajarnya untuk memanggil balik pekerja untuk berbakti pada tanahair. Namun seperti saya yang tidak dipedulikan di Malaysia kerana seorang OKU mungkin akan terus di luar negara kerana tidak puas hati pada layanan. Saya yang berpengalaman ditolak ke tepi bimbang meminta bayaran gaji yang sama di luar negeri sedangkan gaji bukan persoalan utama di hari tua.

Langkah pertama ialah menasionalisasikan semula aset awam terutamanya tanah, air dan tenaga, yang menjadi milik rakyat Malaysia, bukannya pemodal tempatan dan asing. Kebanyakan aset ini berada di bawah pemilikan dan kawalan pelbagai dana kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Begitu juga perusahaan kecil dan sederhana, petani, peladang dan nelayan memerlukan sokongan untuk membangunkan pengeluaran makanan dan perindustrian tempatan.

Ramai rakyat Malaysia berhijrah kerana tidak yakin dengan sistem pendidikan termasuk saya. Pendidikan menjadi laluan kepada kejayaan ekonomi dalam persekitaran di mana terdapat perbezaan yang besar antara buruh manual dan buruh intelek. Rakyat layak mendapat pendidikan holistik berkualiti yang memupuk kreativiti, pemikiran kritis serta pengetahuan saintifik dan teknologi yang diperlukan untuk penyelidikan dan pembangunan serta kemahiran vokasional.

Peluang yang sama untuk semua tanpa diskriminasi dalam pendaftaran ke institusi pengajian tinggi dengan menggantikan dasar berasaskan kaum. Langkah berasaskan keperluan yang menyasarkan sektor berpendapatan rendah dan terpinggir.

Rakyat miskin dibantu berdasarkan keperluan mereka mengikut sektor ekonomi di mana mereka tinggal dan bekerja. Pembaharuan sebegini bermula dengan perdana menteri menyeru penamatan perkauman dan diskriminasi kaum di semua institusi, dan tindakan afirmatif berdasarkan keperluan sosial dan sektoral, bukan berdasarkan kaum.

Saya berharap rakyat yang pergi ke luar negara akan tahu bila tiba masanya untuk pulang ke tanah air apabila benar-benar wujud persamaan kaum dan imbuhan yang lebih tinggi. Itu pun kalau diterima majikan tempatan.

Perdana menteri mempunyai banyak peluang untuk mempamerkan kualiti kepimpinannya dan mesti menggali dalam-dalam untuk berfikir di luar kotak yang dicipta oleh pendahulunya Dr Mahathir yang sudah terlalu tua dan tidak sesuai dan relevan lagi.

Itulah harapan semoga brain drain menjadi brain gain untuk kemakmuran negara! – 30 Disember, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen