PAS tidak berubah dengan satu ucapan Hari Natal


Faisal Tehrani

PARTI Islam Semalaysia (PAS) mungkin menyangkakan ucapan Selamat Hari Natal yang diterbitkan sebagai satu kenyataan media dan kemudian disiar oleh lidah rasmi parti tersebut sebagai satu langkah yang progresif dan menyihatkan.

Ucapan tersebut ditandatangani oleh Takiyuddin Hassan, selaku setiausaha agung PAS pada 25 Disember 2022.

PAS tersilap lagi kali ini. Malah ia menjerumuskan parti ini ke kawah yang sukar untuk diluruskan.

Ia hanya membawa lebih banyak kekeliruan terhadap PAS.

Untuk masyarakat Muslim sedia dan setia konservatif, ucapan Hari Natal tersebut hanya membawa kemusykilan bahawa PAS telah ikut terheret sama dengan rentak dan lagu “kerajaan perpaduan” pimpinan Pakatan Harapan.

Manakala buat sektor masyarakat Melayu yang lebih progresif, ucapan tersebut hanya membawa kepada kejengkelan kerana PAS sekali lagi berdolak-dalik, terus bermunafik, dan bersikap sumpah-sumpah menukar warna.

Malah, dalam banyak keadaan, masyarakat Nasrani di negara ini masih mengingat bagaimana Perikatan Nasional memomokkan segelintir penganut agama Kristian sehingga mendapat kecaman Majlis Gereja Malaysia (CCM) ekoran kenyataan bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin yang menuduh penganut Kristian bekerjasama dengan sekumpulan Yahudi untuk mempromosikan agama Kristian dan memurtadkan orang ramai.

Malah tindak tanduk pengikut PAS, aktivis, calon parti tersebut dan penyokong mereka di platform TikTok ketika kempen PRU15 yang lalu telah membawa trauma buat masyarakat plural Malaysia.

PAS malah dijolok sebagai parti ekstrem oleh ramai pihak. Meskipun tidak menyebut nama PAS misalnya, teguran Pengerusi Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-260, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir, agar pemimpin politik negara ini, berhenti daripada membangkitkan isu perkauman atau agama dengan tujuan menghasut masyarakat, dapat ‘dibaca’ sebagai satu ingatan untuk PAS.

Bahkan baru-baru ini, Ketua Agama Islam negeri Perak, iaituSultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah memuji tindakan segera Polis Diraja Malaysia selepas pilihan raya kerana gesit mengambil langkah-langkah preventif untuk menjamin ketenteraman awam. Titah baginda dibuat ketika Istiadat Pembukaan Rasmi Tahun Pertama Dewan Negeri Perak Ke-15 di Bangunan Perak Darul Ridzuan.

Oleh sebab itulah ucapan Hari Natal PAS ini dilihat lebih sebagai sesuatu yang tempelan, tidak ikhlas, penuh kepuraan bahkan membawa kepada kesangsian beragaman.

Untuk berubah menjadi progresif, sebetulnya sudah terlambat. PAS hari ini adalah PAS yang telah memancutkeluarkan kumpulan progresif parti tersebut pada tahun 2015, yang mana pada tahun 2016, kelompok progresif ini telah menjadi sebuah parti baharu iaitu Amanah.

Parti progresif yang menggunakan motto ‘rahmatan lil alamin’ ini nampaknya lebih diterima oleh non-Muslim dan mendapat kepercayaan dalam kawasan pilihan raya pelbagai kaum dan agama ketika PRU-14 dan PRU-15 sekaligus membawa mereka mengecap kuasa secara bersama dalam kerajaan Pakatan Harapan (2018), dan kerajaan perpaduan (2022).

Justeru, PAS yang sedia ada lebih dipandang sebagai kaum rigid, jumud, konservatif tidak bersebab, melulu dan nampaknya terpalit dikaitkan dengan ekstremisme.

Lebih dahsyat apabila PAS merampas kuasa pada tahun 2020, PAS melakukannya dengan pongah seraya memperlekehkan Amanah (baca: progresif Islam).

Sukar untuk PAS membersihkan imej keras mereka, dan PAS memerlukan masa. Untuk tidak menjadi ekstrem, tidak memadai PAS mengucapkan Selamat Hari Natal (dan nanti bulan hadapan, ucapan Selamat Tahun Baru Cina), serta mulai menggerakkan penyokong bukan Islam mereka agar memuji-muji PAS.

Tidak memadai dan tidak cukup.

Ada tiga perkara yang perlu PAS lakukan sebagai langkah awal untuk menjadi dan membuat orang percaya mereka tidak ekstrem.

Pertamanya, PAS hendaklah mengambil jalan tidak menyerang, mempersenda, dan berhenti fobia terhadap kaum Cina, atau lebih khusus terhadap parti DAP yang menjadi ratib dan sasaran kemarahan PAS sepanjang masa. PAS boleh mengambil sikap meminta maaf kepada DAP. Bukan itu sahaja, PAS perlu menemui pimpinan parti itu dan kembali memesrai tokoh-tokoh DAP.

Hal ini tidaklah demikian susah kerana ketika membentuk gabungan Pakatan Rakyat, pimpinan PAS seperti Abdul Hadi Awang misalnya pernah memeluk erat Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng.

Kedua, untuk membuat orang percaya PAS tidak lagi ekstrem, PAS hendaklah mencairkan pendekatan Islam keras mereka dan mencontohi parti Amanah. Bahkan sudah tiba masanya, PAS berlapang dada dan menyantuni (bukan kalimat yang suka untuk saya gunakan) pimpinan dari parti Amanah.

Untuk itu, PAS perlu memberitahu masyarakat yang mereka bersedia untuk menggugurkan misalnya tuntutan atau hasrat mendirikan negara Islam, dan tidak lagi berusaha menegakkan undang-undang hudud. Produk negara Islam dan hudud adalah satu kegerunan buat masyarakat bukan Islam, khususnya orang Nasrani di negara ini.

Ketiga, untuk menjadikan dua hal di atas kenyataan, PAS yang ingin menjadi progresif dan tidak lagi menjadi ekstrem hendaklah meninggalkan Perikatan Nasional memandangkan gabungan parti ini bersama-sama Bersatu terlihat terlalu kanan (yang satu perasan Melayu sedang yang PAS bersangka terpaling Islam) sehingga menimbulkan keresahan sebahagian masyarakat bukan Islam dan orang Islam yang lebih liberal.

Kesediaan PAS untuk merangkum dan merangkul Rukun Negara yang menjamin cara hidup liberal dan sekular hendaklah dinyatakan secara nyata dan itu perlu dilakukan dengan menukar kepimpinan PAS yang sudah dicap keras, seperti Presiden PAS sekarang, Abdul Hadi Awang.

Pun jalan ini tentunya berliku memandangkan tindak-tanduk PAS amat diperhatikan dan sering bercanggah. Sebagai contoh PAS pernah memuji Taliban sebaik sahaja kumpulan ekstrem tersebut mendirikan negara Islam Afghanistan. Tentu kini, setelah Taliban mengharamkan wanita di menara gading, PAS menggelupur cuba membetulkan kenyataan masa lalunya.

Bukan itu sahaja, pindaan Seksyen 29A Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) 2022 yang diluluskan kerajaan Terengganu 10 November lalu menampakkan PAS tidak ada tanda-tanda untuk berubah menjadi sebuah parti yang lunak terhadap orang bukan Islam, atau bersedia mendengar suara masyarakat Islam yang lebih progresif; malah betul-betul tekad untuk terus komited dengan Perlembagaan Malaysia yang menjamin sekularisme.

Oleh semua sebab di ataslah maka ucapan Selamat Hari Natal daripada PAS baru-baru ini menimbulkan dua kesan. Satu, kekeliruan aneh yang berpanjangan daripada pelbagai pihak. Dua, ucapan itu menyedakkan ramai bahawa ia adalah satu kelucuan yang luar biasa jenakanya.

Susah PAS ingin menanggalkan label ekstrem yang ia sendiri cipta apabila ia berkepalakan seorang pemimpin yang setiap kenyataan mindanya menimbulkan persoalan demi persoalan. Apatah lagi secara sejarahnya, pemimpin ini pernah mengeluarkan amanat keras yang menidakkan pegangan Islam orang lain.

Untuk sementara waktu, beginilah – minta maaf PAS, ucapan Selamat Hari Natal kalian itu hanyalah satu retorika jelek gatal yang membuat ramai geli-geleman.

Cuba lagi. Cuba lebih baik lagi. – 27 Disember, 2022.

* Mohd Faizal Musa atau Faisal Tehrani bertugas sebagai felo di Institut Alam dan Tamadun Melayu (UKM), Felo Pelawat di ISEAS-Yusuf Ishak dan Bersekutu untuk sebuah projek di bawah Weatherhead Center, Universiti Harvard. Faisal menulis mengenai pelbagai perkara yang menjadi minat beliau.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen