Empati dengan cara hidup Orang Asli


Mohd Fudzail Mohd Nor

Banyak isu yang dihadapi oleh masyarakat Orang Asli berpunca daripada kurangnya empati daripada masyarakat arus perdana dan institusi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 25 Disember, 2022.

SEWAKTU kecil saya tinggal di Kuala Rompin, Pahang bersama ramai Orang Asli yang menjadi kawan sepermainan. Saya turut pergi ke rumah Orang Asli dan boleh dikatakan pada waktu itu amat daif.

Ada jabatan untuk Orang Asli yang semua pekerjanya orang Melayu, dan ini menimbulkan tidak puas hati di kalangan Orang Asli kerana mungkin terlibat dengan ketirisan. Pada waktu itu saya masih budak dan hanya mendengar Orang Asli marah-marah tanpa memahami.

Ahli Parlimen Orang Asli pertama di negara baru-baru ini menggesa kerajaan baharu mereformasi badan utama yang menyelia hal ehwal masyarakat.

Ahli Parlimen Cameron Highlands Ramli Mohd Nor berkata Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) amat memerlukan pembaikan kerana ia tidak menjalankan tugas dengan baik dalam membantu masyarakat.

“Kualiti kerja jabatan adalah buruk,” kata Ramli sambil mendakwa rumah dan infrastruktur yang disediakan untuk masyarakat tidak dibina mengikut spesifikasi.

Ramli berkata jabatan itu mengalami kekurangan tenaga kerja dan ramai yang berkhidmat di Jakoa merupakan penjawat awam berpangkat rendah. Secara
purata hanya terdapat tiga pegawai Jakoa di setiap daerah untuk membantu Orang Asli.

“Saya telah bercakap dengan Ketua Pengarah Jakoa Sapiah Mohd Nor untuk menambah bilangan pegawai yang mempunyai pengalaman dan kepakaran yang diperlukan.

“Anda tidak boleh meminta pegawai gred rendah mempengerusikan mesyuarat mengenai projek bernilai ratusan ribu atau jutaan ringgit,” katanya.

Beliau juga berkata terdapat keperluan bagi pegawai Jakoa untuk mempunyai lebih empati terhadap Orang Asli.

Saya terkenang kembali di kampung dan ternyata keadaan masih sama walau puluhan tahun telah berganti. Sewaktu saya pulang ada perubahan dari segi bentuk rumah yang hampir semuanya banglo dengan kemudahan tetapi ramai lain yang kekurangan makanan. Menimbulkan empati.

Kepercayaan

Di negara ini terdapat lebih 200,000 Orang Asli terdiri daripada tiga masyarakat iaitu Negrito, Senoi dan Melayu Proto yang dipecahkan kepada 18 suku masyarakat antaranya Kensiu, Kintak, Termiar, Semai, Kuala dan Kanaq. Empat aspek utama yang membezakan satu suku kaum orang asli dengan yang lainnya ialah sosio-budaya, kepercayaan, rupa bentuk fizikal dan bahasa pertuturan.

Orang Asli majoritinya berkulit gelap, berambut kerinting dan perhiasan kepala dinamakan Tempok. Orang Asli mudah disapa dan sentiasa bersedia membantu kalau pengembara hutan mahukan bantuan sebagai penunjuk arah.

Kehidupan Orang Asli amat rapat dengan hutan dan alam semula jadi. Ramai beranggapan Orang Asli golongan terpinggir kerana jauh ketinggalan daripada kemajuan masyarakat luar yang lebih moden dan serba canggih.

Orang Asli adalah masyarakat eksklusif yang berpegang teguh kepada budaya, adat dan kepercayaan untuk diturunkan kepada generasi yang akan datang. Lingkungan persekitaran menjadikan Orang Asli memanfaatkan kepelbagaian biodiversiti dalam menjalani kehidupan seharian dan  berusaha mengekalkan kepupusan spesis flora dan fauna.

Orang Asli sentiasa cakna terhadap pemeliharaan biodiversiti kerana pegangan hidup kepada kepercayaan animisme. Perkataan animisme berasal daripada perkataan Latin yang membawa maksud kehidupan, jiwa dan roh. Animisme ialah kepercayaan setiap organisma yang terdapat mempunyai roh atau semangatnya yang patut dihormati.

Jika masyarakat Orang Asli memusnahkan alam sekitar serta flora dan fauna, mereka percaya Tuhan akan menurunkan ketulahan kepada mereka sepanjang hayat.

Kehidupan Orang Asli dengan biodiversiti  tidak dapat dipisahkan disebabkan biodiversiti memberikan pelbagai manfaat dalam kehidupan seharian serta pembekal utama sumber makanan. Mereka masih mengamalkan aktiviti kelangsungan hidup bergantung kepada sumber asli seperti memburu, menyumpit dan memasang jerat bagi menangkap haiwan liar seperti babi hutan, monyet, kancil dan lain-lain haiwan untuk dijadikan sumber makanan.

Orang Asli bergantung kepada alam semula jadi dalam menjalani kehidupan seharian mereka dengan mewartakan lingkungan kehidupan mereka ini perlu diberi perhatian serius. Kitaran kehidupan menstabilkan biodiversiti negara kerana aktiviti yang dilakukan mereka sangat berkait rapat dengan kepercayaan mereka terhadap alam.

Langkah segera perlu dilaksanakan bagi mengatasi masalah biodiversiti kerana menghadapi tekanan kemerosotan sumber akibat penebangan hutan, pembukaan kawasan pembangunan baharu, pencerobohan dan pemburuan haram.

Orang Asli adalah faktor utama dalam menyeimbangkan biodiversiti kerana kegiatan dan kemahiran berkomunikasi dengan alam sepatutnya dijadikan maklumat berharga kepada mana-mana organisasi dengan pemuliharaan biodiversiti.

Kehidupan masyarakat Orang Asli dan alam belantara adalah saling bergantungan satu sama lain dan membentuk hubungan kesalingan. Ini kerana, kemegahan biodiversiti telah menyumbang banyak kepentingan dalam kehidupan seharian masyarakat Orang Asli dan sentiasa berusaha untuk mempertahankan keunikan biodiversiti dan alam semula jadi. Aktiviti pembalakan haram yang bermaharajalela, pembukaan tanah berleluasa mesti dibendung supaya kemusnahan flora dan kepupusan fauna dapat dielakkan dengan jaya.

Etnik dan bangsa

Selain itu, berdasarkan penampilan seperti warna kulit, ciri muka, pakaian dan objek kekayaan, orang sering dikategorikan kepada kaum, kumpulan etnik dan kelas sosial.

Sesetengah rakyat Malaysia yang saya perhatikan adalah taksub dengan etnik dan bangsa. Apabila bertemu seseorang buat kali pertama, contohnya, ada yang bertanya tentang identiti etnik orang itu, jika rupa tidak cukup untuk memberitahu. Malah makanannya beretnik, seperti dalam bahasa Melayu, Cina atau India yong tau foo atau rojak.

Jika seseorang itu kelihatan seperti Orang Asli, dia berkemungkinan akan dilayan dengan buruk. Bukan sahaja kerana rupa Orang Asli, tetapi juga bau, tingkah laku dan pemikiran mereka yang sering menjadi bahan ejekan dan cemuhan.

Pernah, seorang kawan yang diberi  tumpangan meminta maaf atas apa yang dia anggap sebagai bau busuk dan tidak kemas di dalam keretanya. Jelasnya, ia berikutan Orang Asli yang dinaikinya dari kampung mereka untuk menghadiri upacara keagamaan.

Kepada soalan saya tentang agama tradisional Orang Asli, beliau menjawab bahawa, “Orang Asli adalah orang yang tidak mempunyai agama”. Ini tidak mungkin lebih salah. Bagi Orang Asli, agama tradisional, ekologi dan tingkah laku sosial mereka saling berkaitan. Orang Asli percaya bahawa alam semula jadi dianimasikan dengan roh, kebanyakannya baik hati, dan beberapa kejahatan.

Untuk mengelakkan kemarahan roh atau dewa jahat, mereka mesti menghormati alam dan mengambil daripadanya hanya apa yang diperlukan. Terlalu mengeksploitasi atau tidak menghormati alam dan makhluk lain akan membawa penyakit yang disebabkan oleh rohani, nasib malang, dan juga kematian.

Untuk memburu, menangkap ikan atau menternak dengan jayanya, seseorang mesti mendapatkan kebenaran roh yang dipercayai mendiami kawasan itu dan menenangkan mereka dengan persembahan ritual. Sebelum haiwan yang diburu menghembuskan nafas terakhir, Orang Asli akan meminta maaf kepada haiwan itu atas kekejaman yang diperlukan oleh usaha mereka untuk memberi makan kepada diri mereka sendiri.

Pertunjukan simpati dan empati sebegitu adalah untuk menenangkan semangat memburu, tetapi ia juga menunjukkan rasa hormat kepada sesama makhluk. Ini sangat berbeza dengan cara orang di dunia moden merawat alam semula jadi.

Ini menyerlahkan satu lagi pengajaran dan mencabar kita untuk berfikir secara berbeza tentang cara kita berhubung antara satu sama lain. Perkongsian hati yang sama secara metafora bermakna kita semua terhubung pada tahap yang lebih mendalam.

Hati adalah singkatan untuk belas kasihan, empati, kebaikan dan kemurahan hati. Dengan mengatakan bahawa saya mempunyai hati yang sama, adalah sebahagian daripada komuniti yang terikat dengan perkongsian, hormat-menghormati dan empati bersama.

Daripada bergantung pada penampilan orang atau perbezaan mereka, dunia kita akan menjadi tempat yang lebih baik jika kita memberi tumpuan kepada perkara yang menghubungkan kita semua. Kemanusiaan yang sama, dan bagaimana kita boleh memupuk hubungan hormat dengan alam semula jadi.

Marilah kita semua berusaha untuk memiliki hati yang sama seperti hati yang baik, pemurah dan empati.

Sekolah

Seorang kawan pernah melawat perkampungan Orang Asli bersama sekumpulan sukarelawan yang bekerja dalam projek jangkauan. Dalam satu perjalanan sebegitu, dia bergaul dengan kanak-kanak, bertukar-tukar gurauan dan jenaka. Dia dengan santai bertanya kepada salah seorang budak lelaki itu berapa umurnya dan sama ada dia bersekolah.

Kanak-kanak memberitahu berumur 11 tahun tetapi tidak, dia tidak bersekolah. Apabila kawan bertanya mengapa, jawapannya langsung tetapi menyamar dengan senyuman malu, “Ibu bapa saya tidak mampu membeli pakaian sekolah saya.”

Tujuh kanak-kanak Orang Asli dari komuniti Temiar di Kelantan pada Ogos 2015 hilang dari sekolah berasrama penuh selama 48 hari di dalam hutan. Kanak-kanak itu berusia tujuh tahun dan yang sulung baru berusia 11 tahun.

Mereka bersendirian. Hanya dua yang sulung ditemui hidup dan anak-anak yang lebih kecil telah terkorban. Tragedi ini menyerlahkan apa yang kelihatan seperti sikap tidak peduli institusi dan organisasi terhadap kanak-kanak Orang Asli.

Sekolah yang sebelum ini usang telah dicat semula dan dinaik taraf. Usaha kerajaan untuk membetulkan apa yang telah menjadi sangat salah. Beroperasi dengan kehadiran kanak-kanak yang jauh lebih sedikit berbanding sebelum ini. Ibu bapa yang kecewa dari perkampungan Orang Asli enggan menghantar anak mereka ke nasib yang sama.

Ada seorang rakan lain dengan NGO yang diasaskan untuk menyediakan bengkel seni kreatif kepada kanak-kanak Orang Asli. Semasa mengendalikan bengkel seni kreatif dengan pelajar Semai, dia disertai oleh sukarelawan dari pelbagai lapisan masyarakat dan latar belakang. Namun, wajah mereka terkejut apabila  mula-mula tiba di kampung adalah seragam dan agak tradisi dalam pengalaman sukarelawan.

Mereka kelihatan sedikit malu dan kecewa dengan apa yang mereka lihat. Kanak-kanak berlari tanpa alas kaki dengan kebanyakannya memakai pakaian kotor, rumah diperbuat daripada buluh dan tiada air mengalir mahupun bilik air yang kelihatan. Kesedaran bahawa kanak-kanak ini tidak mampu membeli pakaian sekolah dalam dunia penggunaan berlebihan kita sekarang bukan sahaja mengejutkan dengan memukul  seperti pukulan di kepala.

Bengkel demi bengkel, dia akan menyaksikan wajah-wajah malu itu di kalangan sukarelawan baharu. Ia mengajar pelajaran yang paling penting tentang kesedaran adalah penting, tetapi empati adalah lebih penting. Asas kerja sosial dan aktivisme mestilah sentiasa empati.

Kurang empati

Banyak isu yang dihadapi oleh masyarakat Orang Asli berpunca daripada kurangnya empati daripada masyarakat arus perdana dan institusi. Saya mendapati sukar untuk memahami mengapa orang ramai memilih untuk kekal dalam apa yang dianggap sebagai gaya hidup primitif sambil mengekalkan sistem kepercayaan animistik.

Saya mendapati ritual dan penampilan mereka yang berbeza sebagai misteri eksotik, tetapi sebahagian besarnya, terdapat jangkaan asas untuk mereka menyerap ke dalam konvensyen moden. Kurang empati ini berakar umbi dalam rangka kerja di mana institusi seperti kerajaan, institusi, organisasi, kumpulan agama dan juga NGO, mendekati isu Orang Asli.

Usaha untuk membantu komuniti Orang Asli diselubungi oleh niat untuk membangunkan masyarakat mereka jauh dari tradisi, budaya dan identiti mereka. Sukatan pelajaran sekolah kebangsaan tidak menggabungkan cerita rakyat sendiri dan tradisi naratif lisan yang sama berkesan dalam mengajar nilai-nilai murni dan sejarah rakyat mereka.

Bahasa mereka yang berabad-abad lamanya tidak digunakan sebagai perantara. Ikatan kerohanian dan ritual yang mencerminkan hubungan dengan tanah dan nenek moyang mereka, yang penting untuk membentuk penghormatan mendalam mereka terhadap dunia semula jadi dan alam sekitar, ditolak sebagai ketinggalan zaman dan ancaman kepada amalan agama yang teratur.

Kita mengharapkan perdana menteri ke-10 dan kabinetnya lebih empati kepada sahabat kita yang menjadi minoriti, Orang Asli yang seharusnya telah hidup senang dalam kelestarian hutan dan belantara.

Dengan dunia moden dan canggih, kita mengharapkan Orang Asli turut sama maju ke depan seperti Ramli Mohd Nor, ahli Parlimen Cameron Highlands. Saya tahu ramai Orang Asli yang masih tidak berpuas hati dengan keadaan sekarang dan memerlukan pertemuan untuk mencari penyelesaian! – 25 Disember, 2022. 

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen