Mengimbas kembali memori memberi pengajaran untuk generasi baru


Mohd Fudzail Mohd Nor

BULAN ini saya menyambut empat puluh tahun sejak berusia lapan belas tahun. Itu pada tahun 1982. Album hit Michael Jackson “Thriller” telah dikeluarkan. Pemecahan monopoli AT&T telah diarahkan. Argentina menyerang Kepulauan Falkland.

Episod pertama Late Night with David Letterman pertama muncul di NBC. Filem fiksyen sains popular “E.T. the Extra-Terrestrial” debut pada bulan Jun.

Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri beberapa bulan sebelum 1982, pada usia 56 tahun dan Anwar Ibrahim masuk Umno.

Seseorang yang berumur lapan belas tahun pada tahun 2022 dilahirkan pada tahun 2008, setahun selepas YouTube diasaskan. Hanya 24 tahun telah berlalu sejak hari lahir saya yang kelapan belas selepas SPM, tetapi lompatan teknologi dan digital dalam masa yang sempit itu terasa seperti beberapa dekad.

Generasi Z yang lahir sejak pertengahan 90-an adalah generasi pertama yang tidak pernah mengenali dunia tanpa internet.

Sebagai sebahagian daripada TV3, saya telah bekerja Dubai Internet City, Dubai Telecom, Nakheel dan berniaga sendiri secara antarabangsa. Saya bercakap dan mendengar pelajar remaja di pameran kerjaya.

Perbualan ini bukan sahaja meliputi kerja, tetapi juga nilai dan pandangan terhadap kehidupan. Saya mendapat perasaan tulen ramai yang ingin menjalani kehidupan dengan tujuan yang melangkaui kerjaya semata-mata.

Mencapai pencapaian empat puluh tahun sejak berusia lapan belas tahun, saya mengimbas kembali sepuluh perkara yang telah saya pelajari selama empat dekad itu, yang mungkin berguna kepada seseorang yang berumur 18 hari ini. Yang baru melangkah ke universiti atau mencari kerja di pasaran.

Saya menggalakkan anak muda untuk berkongsi dengan seseorang dalam hidup yang difikirkan mungkin mendapat manfaat. Mungkin anak lelaki, anak perempuan, anak saudara, atau cucu saya yang belum lahir. Tidak kisah kerana ini era generasi baharu dan untuk mereka kita untukkan pesanan.

1. Akan ada banyak versi yang berbeza

Semasa saya berumur lapan belas tahun, saya mahu menjadi arkitek profesional. Tetapi itu bukan pilihan kerjaya yang realistik kerana saya gagal untuk membuat senibina, tidak kira berapa banyak keghairahan saya terhadap bangunan.

Sebaliknya, saya di arah pergi ke universiti Waikato dan memilih sains komputer dan statistik yang menarik minat saya. Saya masih tidak tahu apa yang saya mahu lakukan dengan kepala masih pada sastera dan budaya.

Tetapi saya mencuba perkara yang berbeza dan mendapati bahawa semangat dalam kerjaya saya akhirnya datang daripada menjadi mahir dalam sesuatu, membina satu set kemahiran berharga di syarikat yang berbeza tempat saya bekerja dengan meninggalkan terus sains komputer dan statistik.

Tiada jalan tunggal atau betul dalam hidup yang kompleks. Jangan risau tentang perkara khusus tentang kehidupan dalam masa lima atau sepuluh tahun mendatang. Sebaliknya, letakkan asas dengan bersikap terbuka untuk mencuba pelbagai bidang dan membina kemahiran.

Berdasarkan pengalaman sepanjang hidup dan kerjaya, dengan menyedari perkara yang diminati sekarang mungkin tidak akan berlaku kemudian. Dan tidak mengapa. Anak muda sedang berkembang dan belajar tentang diri. Akan ada berbilang versi sepanjang hayat.

2. Kegagalan membawa kepada pertumbuhan

Hampir semua orang akan gagal berkali-kali dan ini bagus kerana akan mempelajari sesuatu yang kita tidak tahu, berpengalaman untuk seterusnya. Salah seorang pencipta terbesar dunia, Thomas Edison, membuat 1,000 percubaan yang tidak berjaya untuk mencipta mentol. Tetapi Edison belajar sesuatu daripada setiap percubaan yang gagal.

Jangan takut untuk gagal kerana saya gagal berulang kali dalam kerjaya dan bisnes. Kegagalan adalah perlu untuk berjaya. Kita akan melihat laluan baharu, menjadikan kekuatan lebih kukuh dan mencipta peluang unik untuk pertumbuhan diri. Akhirnya saya berjaya membawa produk halal ke Dubai dan menjual e-Dompet di Mesir dan India sebelum terkena strok.

3. Anggap fokus sebagai kuasa besar

Setiap orang mengendalikan tanggungjawab akademik secara berbeza. Jika seseorang pergi ke kolej atau universiti, perlu memikirkan perkara yang paling sesuai untuk dirinya.

Saya cenderung untuk belajar terlalu banyak dan meletakkan terlalu banyak tekanan kepada diri sendiri terutama antara sains dan sastera. Itu berterusan apabila saya belajar untuk sarjana beberapa kali di tahun kemudian dan selalu tertangguh. Sejak itu saya menyedari mesti mempunyai fokus dan sistem pintar adalah cara yang perlu dilakukan.

Bagi saya, dengan fokus menjadi pengubah mata pelajaran semasa pengajian saya kemudian, membantu saya memvisualisasikan nota saya untuk ingatan dan aplikasi yang lebih berkesan.

Hari ini, terdapat lebih banyak gangguan digital, tetapi terdapat juga lebih banyak bahan tentang cara terbaik untuk mencatat nota, belajar dan kekal fokus. Cara untuk menjadi pelajar cemerlang ialah bacaan penting untuk sesiapa sahaja yang akan melanjutkan pelajaran ke pendidikan tinggi.

Saya membaca buku di perpustakaan dan menjadikan perpustakaan rumah kedua dan masih lagi ke perpustakaan untuk ilmu.

 

4. Latih badan dan minda

Untuk tubuh sihat, sukan atau aktiviti fizikal adalah perlu antara banyak faedah lain, manakala aktiviti mental seperti membaca, meditasi atau hobi memberikan pelepasan daripada belajar atau tekanan yang datang.

Tetapkan masa untuk melakukan kedua-duanya supaya ia menjadi tabiat gaya hidup. Kenal pasti dengan imej diri sebagai seseorang yang komited untuk melatih badan dan minda. Ia boleh membuka kunci perkara yang luar biasa dalam diri serta memastikan  seimbang, sedar dan gembira.

Saya bermain bola dan badminton dengan mewakili sekolah dan kemudian bermain tenis dan menembak sewaktu kerja untuk melepaskan tekanan.

5. Bina tabiat menabung yang sihat

Kebebasan memilih kawalan ke atas melakukan apa yang kita mahu, apabila kita mahu, dengan orang yang kita mahukan adalah salah satu petunjuk kebahagiaan yang paling penting dalam hidup.

Orang sering menunjuk Warren Buffett sebagai pelabur terbesar dunia. Kemahirannya adalah melabur, tetapi rahsianya adalah masa.

Hampir keseluruhan kejayaan kewangan Buffett datang daripada asas kewangan yang dibinanya semasa remaja dan umur panjang yang dikekalkan pada tahun-tahun kemudiannya. Itulah kuasa faedah masa.

Jika boleh memulakan perjalanan menyimpan dengan kerap sekarang walaupun dalam jumlah yang kecil, seperti kurang secawan kopi dari Starbucks setiap hari, kita sedang menuju ke arah kebebasan memilih.

Sekarang saya mendapat hasil dari wang simpanan walau banyak dibelanjakan untuk persekolahan dan universiti anak-anak.

6. Dedahkan diri  kepada banyak idea menarik

Biarkan perkara menarik perhatian dan bersedia untuk memanfaatkannya. Baca  buku, dengar audio dan podcast, bercakap dengan orang yang menarik minat, serta menghadiri persidangan dan acara fizikal dan maya di mana orang dan idea berkumpul.

Rebutlah masa ini jika anda secara rawak bertemu seseorang yang menarik; susulan dengan mereka.

Selalunya, detik yang paling diingati atau mengubah hidup kita datang daripada kejadian rawak atau kebetulan. Letakkan diri dalam kedudukan tersebut sekerap yang  boleh.

Saya akhirnya berpindah ke negara baru seperti UAE berdasarkan perbualan kebetulan. Ia adalah salah satu perkara terbaik yang saya lakukan kerana berhijrah lebih memampankan dan memantapkan nilai peribadi.

7. Ambil pendekatan yang positif ke media sosial

Walaupun terdapat kesan positif media sosial, bahayanya ialah ia dibina untuk menggunakan sebanyak mungkin masa dan perhatian kita. Ambil pendekatan yang lebih disengajakan dan kekalkan perspektif yang sihat tentang peranan media sosial dalam kehidupan kita.

Ini juga akan membantu mengelakkan kesan perbandingan sosial, yang selalunya memberi kesan negatif kepada kesihatan mental dan emosi.

Kajian mendapati bahawa mengurangkan penggunaan media sosial kepada tiga puluh minit sehari menghasilkan pengurangan ketara dalam tahap kebimbangan, kemurungan, kesunyian, masalah tidur dan ketakutan terlepas.

Saya hanya mengambil masa mungkin 30 minit untuk media sosial kerana masa untuk membaca, menulis, mengaji dan bertemu kawan lebih penting.

Media sosial bagi saya hanya untuk tahu siapa meninggal dunia, siapa sakit dan hari lahir. Yang lain tidak penting kerana setiap hari melalui perkara yang sama.

8. Mempelajari watak dan kepimpinan

Biasakan diri  dengan pemimpin hebat dari masa lalu dan kontemporari. Terutamanya para pemimpin yang terpaksa mengharungi cabaran yang besar seperti Anwar Ibrahim. Kita akan melihat bagaimana pemimpin membina dua kemahiran paling penting dalam hidup, ketahanan dan penyusunan semula minda untuk menukar yang negatif kepada positif. Baca biografi dan tonton dokumentari.

Saya menyimpan salinan Hamka di tepi katil saya kerana hebat, ulama besar Nusantara yang sangat terkenal. Seorang ahli falsafah yang menulis satu siri refleksi dan latihan rohani yang kuat ketika dia berjuang untuk memahami dirinya dan memahami alam semesta. Hamka juga penulis, pensyarah, ahli politik dan wartawan.

9. Tetap rendah hati dan terbuka kepada pandangan yang berbeza

Bagus untuk amalkan minda yang membolehkan andaian terdalam dicabar. Elakkan menjadi 100 peratus pasti pada apa-apa dan beri ruang untuk perspektif yang berbeza.

Baca, dengar dan tonton secara meluas dan kritis merentas sumber yang bijak, merangsang pemikiran dan boleh dipercayai untuk memberi pemahaman yang lebih bernuansa tentang dunia.

Dengar dengan minat yang tulus untuk memahami dan tidak perlu mengubah fikiran seseorang. Memupuk minda dan kemahiran untuk berdebat dengan menghormati orang lain.

Kita akan sering mendapati mendapat balasan yang sama. Saya pernah menjadi pemidato terbaik negeri Pahang dan suka berbahas untuk semarak keyakinan yang tinggi.

10. Memberi sumbangan kepada sesuatu yang lebih besar daripada diri sendiri

Prof Stephen Hawking berkata, “Nasihat saya kepada orang kurang upaya yang lain ialah, tumpukan perhatian pada perkara yang ketidakupayaan anda tidak menghalang anda untuk melakukannya dengan baik, dan jangan menyesali perkara yang mengganggunya. Jangan cacat semangat dan juga fizikal,” katanya dalam temu bual dengan New York Times.

Ia adalah petikan kegemaran saya untuk OKU. Membantu dan melayani orang lain adalah salah satu perkara yang paling bermakna yang boleh kita lakukan sebagai manusia tidak kira status. Sukarelawan untuk sesuatu, libatkan diri dalam kumpulan komuniti di mana mempunyai minat yang tulen. Tawarkan masa dan beri sokongan.

Ini adalah motivasi intrinsik dengan melakukan sesuatu untuk kepuasan yang wujud, bukannya ganjaran luaran. Jadilah berguna kepada dunia. Jadilah cahaya petunjuk.

Dan berseronoklah.

Nikmati kehidupan. Melancong, meneroka, melepak dengan rakan  dan melakukan perkara yang suka lakukan. Kita akan melakukan kesilapan dan menyesal, tetapi itu adalah perkara biasa dan sebahagian daripada kehidupan. Belajar dengan hidup.

Hargai keluarga, guru, orang dewasa dalam hidup yang mahukan yang terbaik. Mereka sebaya suatu ketika dahulu.

Saya membuat beberapa kenangan terbaik saya semasa remaja. Saya tidak akan melupakan perjalanan pertama saya ke luar negara, ke seluruh Australia dengan hitch-hiking berbekalkan hanya baju dan seluar.

Dan saya tidak lupa album yang dimainkan  dalam perjalanan yang panjang di seluruh Amerika dengan lagu Michael Jackson, Thriller.

Semuanya memori untuk hari tua dan ada kenangan mengusik jiwa seperti punya ramai teman wanita tetapi memilih hanya satu, isteri saya. Dengan lagu-lagu lama tetap menghiburkan walau ada kalanya bersedih kerana kehilangan kawan kerana meninggal dan bila masanya untuk kita? – 17 Disember, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen