Sasterawan negara era kerajaan perpaduan


Faisal Tehrani

Bekas ketua pengarang kumpulan akhbar Utusan Melayu Johan Jaafar layak dinobatkan sebagai sasterawan negara, kata Faisal Tehrani. – Gambar fail The Malaysian Insight, 13 Disember, 2022.

KALAU ada dua orang yang saya ingin lihat dinobatkan menjadi Sasterawan Negara di era “kerajaan perpaduan” ini, mereka adalah pertamanya, Johan Jaaffar.

Saya sempat mengenali Johan di hujung-hujung perkhidmatan beliau di Dewan Bahasa dan Pustaka ketika beliau menjawat posisi sebagai pegawai penyelidik, ketua bahagian majalah dan ketua bahagian penerbitan am.

Kemudian Johan lebih sinonim dengan Utusan Malaysia setelah menjadi ketua pengarang kumpulan akhbar Utusan Melayu.

Harus diingat tatkala itu media sosial masih belum terbina, makanya pengaruh dan pertempuran naratif politik, budaya dan agama sebenar terletak di Utusan.

Ketika itu jugalah saya membina nama sebagai pengarang, menulis di Mingguan Malaysia, akhbar Utusan Zaman, majalah Utusan baik di URTV, Wanita, Mastika, Massa dan al-Islam.

Johan dilahirkan di Muar, Johor pada 1953. Di situ, beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah sebelum melanjutkan pelajarannya ke Universiti Malaya dalam bidang Pengajian Melayu dan memperolchi Ijazah Sarjana Muda Sastera pada 1977.

Tahun 1970-an itu, Pengajian Melayu memang berbobot. Beliau kemudian menyambung pengajian di Universiti Nottingham, England dan mendapat Ijazah Sarjana pada 1992.

Apabila saya menyebutkan nama Johan sebagai salah seorang sasterawan negara, saya merujuk kepada karya beliau dalam bidang drama pentas. Sudah agak lama kita tidak beroleh seorang sasterawan negara yang turut berkecimpung dalam bidang drama. Kali terakhir tentulah Cikgu Noordin Hassan.

Antara drama Johan yang pernah dihasilkan ialah Angin Kering, Sang Puteri, Pasrah dan Asiah Samiah. Beliau juga bukan sekadar menulis tetapi ikut aktif mementaskan drama. Antara pementasan drama beliau yang berjaya adalah karya adaptasi dari novel Hari-hari Terakhir Seorang Seniman, Salina dan Rumah Kedai Di Jalan Seladang.

Johan ada juga menghasilkan novel meskipun kurang diketahui pembaca. Antara lain ialah Api Di Tanah Perkuburan (1973), Warna Tinta (1976), Genta Rasa (1977), dan Laguku Untukmu (1980). Terdapat juga cerpen yang sering disebut pengkaji seperti Keretapi Malam (1973) dan Pelarian Sang Hero (1980).

Selain karya di atas, Johan juga dikenali sebagai elitis sastera yang mana beliau adalah  anggota Panel Pemilihan Sasterawan Negara, anggota Panel Hadiah Karya Sastera (bahagian drama), ahli panel pelbagai sayembara yang dianjurkan Esso-Gapena dan DBP, panel Peraduan Menulis Cerpen Shell-NewStraits Times (1988-1990) dan bermacam-macam lain.

Johan juga dianggap sebagai ikon kewartawanan yang tersohor. September lalu, sebelum Pilihan Raya Umum ke-15, Johan bersikap dalam hal mempertahankan nasib Pengarang Kumpulan The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad (NSTP), Ahmad Lokman Mansor, berikutan dakwaan campur tangan mantan menteri kewangan kedua Johari Abdul Ghani dan Ahli Majlis Tertinggi Umno Ab Rauf Yusoh.

Johan juga menyatakan resah beliau apabila bekas ketua pengarang The Edge Communications Sdn Bhd Ahmad Azam Mohd Aris dihadapkan ke Mahkamah Majistret atas dua pertuduhan memfitnah individu bergelar “Datuk” dan empat syarikat menerusi penyiaran dua artikel dalam The Edge Malaysia.

Kes di atas mengisyaratkan adanya penghakisan kebebasan media di ambang perubahan kerajaan baru-baru ini.

Selain Johan, saya juga berpandangan Zakaria Ali juga berhak dan berkelayakan mendapat gelar tinggi dalam dunia kesusasteraan (Melayu) ini. Akan tetapi Zakaria mungkin lebih unik kerana beliau juga berkarya dalam bahasa Inggeris.

Zakaria dilahirkan pada 1946, beroleh pendidikan awal di Johor Bahru, seterusnya di peringkat pendidikan tinggi memperoleh Ijazah Sarjana Muda dalam bidang seni halus pada 1972 dari Universiti Southwestern, Georgetown, Texas. Dari situ Zakaria melanjutkan pelajaran di Universiti Harvard, Massachusetts dan berjaya memperoleh ijazah Phd pada 1991. Beliau juga pernah menuntut di Mexico.

Saya mengenal Zakaria selaku penyelia tesis sarjana saya setelah Profesor Shahnon Ahmad berkecimpung dalam politik. Ketika itu Zakaria pensyarah di Pusat Seni, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang dan adalah profesor madya dalam bidang sejarah seni.

Genre penerokaan Zakaria agak luas antara lain; sajak, esei seni, novel dan cerpen. Novel tersohor Zakaria adalah Empangan yang meraih Sayembara Novel Yayasan Sabah-Gapena ke-IV dan Hadiah Sastera Malaysia 1991/1992 juga menerusi novel yang sama.

Satu lagi bonus untuk beliau ialah Zakaria juga melukis. Tidak ramai juga yang mengetahui Zakaria ikut menerjemahkan banyak karya dunia khususnya yang berbahasa Sepanyol ke bahasa Melayu.

Selain karya disentuh di atas, Zakaria yang baru menerbitkan novel barunya dengan tajuk Kubu, juga ada menggagaskan pendekatan untuk melihat estetika Melayu khusus dalam seni visual.

Meskipun agak senyap dan tidak menzahirkan sikapnya dalam hal politik dan sosio budaya secara nyata, nekad dan azam Zakaria sebetulnya terpancar dalam karya kreatif beliau.

Empangan sebagai misalan adalah mengenai kerakusan kaum kapitalis untuk membinasakan kawasan desa semata-mata atas alasan pembangunan.

Kedua-dua sasterawan dan budayawan di atas, Johan Jaafar dan Zakaria Ali saya percaya sudah mempunyai tanda dan “gejala” yang cukup untuk dinobatkan sebagai sasterawan negara.

Karya mereka juga mendapat tempat dalam hati generasi baru sastera Melayu selain pernah menjadi teks bacaan di sekolah. – 13 Disember, 2022.

* Mohd Faizal Musa atau Faisal Tehrani bertugas sebagai felo di Institut Alam dan Tamadun Melayu (UKM), Felo Pelawat di ISEAS-Yusuf Ishak dan Bersekutu untuk sebuah projek di bawah Weatherhead Center, Universiti Harvard. Faisal menulis mengenai pelbagai perkara yang menjadi minat beliau.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen