Kegagalan LRT


Mohd Fudzail Mohd Nor

PRASARANA dan MRT Corp dikecam kerana kemudahan stesen yang tidak diselenggara dengan baik dan perkhidmatan kereta api yang tidak boleh dipercayai. Mengapakah sistem kereta api awam Kuala Lumpur kurang daripada kereta api serantau?

Sebahagian besar daripada ratusan ribu penum­pang tegar Transit Aliran Ringan (LRT) laluan Kelana Jaya cukup tidak berpuas hati, marah, geram dan tersadai apabila operasi pengangkutan awam utama itu tergendala hingga membuatkan rutin harian mereka terjejas teruk.

Ramai mendakwa kegagalan sistem LRT  telah meningkatkan lagi kos harian selain menjejaskan emosi kebanyakan yang tinggal jauh dari tempat kerja. Ramai yang mengambil masa berjam-jam untuk pulang ke rumah apabila terpaksa berjalan kaki selepas dimaklumkan operasi LRT tergendala dengan tiba-tiba.

Kegagalan sistem LRT adalah antara yang paling teruk dalam sejarah sejak dibuka pada 1998. Penutupan 16 stesen selama seminggu tidak boleh diterima oleh mana-mana standard dalam sistem transit.

Pasti isu akan menjadi kebimbangan utama kepada orang ramai yang tidak mengetahui bila masalah itu akan diselesaikan. Masalah sistem komputer kawalan kereta api berlaku pada hari Sabtu dan terus berlaku selepas dibaiki oleh jurutera sehingga Selasa apabila mereka mendapati  benar-benar tidak dapat diperbaiki.

Daripada ciri-ciri kegagalan, berdasarkan pengalaman, CEO Prasana, Datuk Ridza Abdoh Salleh dalam tulisannya menjalankan operasi sebagai pengurusan tertinggi dari 1998 hingga 2006, kegagalan itu mungkin disebabkan oleh isu pengurusan yang terkumpul selama ini.

Ia tidak mungkin disebabkan oleh kecuaian jurutera atau juruteknik. Amat malang masalah itu menjelma sisi buruknya ketika PRU 15 tinggal 8 hari lagi. Jika masalah itu berlaku 10 hari kemudian, permainan menyalahkan boleh pergi ke arah yang berbeza sama sekali.

Terdapat banyak baik pulih yang perlu dilakukan di RapidKL sekiranya masalah sebegini dapat dielakkan pada masa hadapan. Persoalannya, adakah RapidKL tahu apa yang perlu dibaik pulih? Adakah RapidKL  tahu apa yang telah berlaku?

Nyata boleh menukar keseluruhan sistem komputer dengan yang serasi kerana telah usang dan tertinggal kebelakang. Tetapi itu adalah untuk solusi jangka pendek dan masalah lain mungkin timbul semula pada masa hadapan.

RapidKL bukanlah sebuah entiti kecil dan seseorang tidak boleh mengambil mudah apabila ia berfungsi dengan baik dan lancar. RapidKL adalah organisasi yang sangat kompleks dengan pelbagai profesional dalam organisasi dan kakitangan yang bertugas.

Mempunyai terlalu banyak lapisan di atas yang memakan gaji besar bukan sahaja mewujudkan kerenah dan birokrasi yang tidak perlu tetapi juga boleh menimbulkan permusuhan di kalangan kakitangan. Masing-masing menjaga kawasan sendiri tanpa memikirkan entiti lebih utama di amanahkan.

Bekas CEO Prasana telah membayangkan cukup untuk memberikan beberapa idea tentang jenis baik pulih yang diperlukan. Prasarana atau RapidKL bukan periuk untuk makan gaji gemuk dan tak buat apa-apa sekadar melihat dan mendengar. Setiap orang dari atas ke bawah mesti berdedikasi untuk bekerja tanpa jemu dan penat dalam menyediakan yang terbaik untuk orang ramai.

Seperti keperluan untuk OKU seperti saya yang selalu diabaikan walau ada kakitangan yang mesra. Kemudahan seperti monorel yang tidak menyediakan laluan untuk OKU hanya dengan tangga. Apa lagi lif tidak boleh digunakan sejak beberapa tahun. Mungkin MRT yang baru mempunyai kemudahan OKU.

Apa lagi kerana operasi LRT tidak pernah berhenti setahun termasuk Krismas atau Hari Raya. Bertemu di bilik penghawa dingin boleh menjadi pengembaraan sementara. Ujian sebenar pasti akan muncul seperti yang dizahirkan dengan penutupan 16 stesen diumumkan.

Bukan menyalahkan pengurusan semasa tetapi  berharap pihak pengurusan dan lembaga pengarah akan mengambil serius teguran  jika mahu mengelakkan kegagalan yang sama berlaku pada masa hadapan. Tiada siapa tahu kerosakan di bahagian mana dan sentiasa dipantau oleh RapidKL.

Saya fikir masa ini bukan kebetulan dengan pilihan raya hanya beberapa hari lagi.

Walau bagaimanapun, masalahnya adalah masalah sistemik Malaysia—kekurangan pemahaman, pelaburan dan pelaksanaan Pengurusan Aset yang berkesan.

Pengurusan Aset tidak membetulkan perkara apabila LRT rosak; ia adalah mengenai pemantauan berterusan keadaan semua aset, mengurus pemeriksaan rutin dan berkala serta penyelenggaraan pencegahan, baik pulih dan penggantian aset sepanjang hayat mereka.

Pemantauan memerlukan ramalan berterusan belanjawan yang diperlukan untuk semua ini dan pengaturcaraan apabila naik taraf, baik pulih atau penggantian lengkap subsistem dan aset diperlukan. Dengan membina model operasi kewangan di sekeliling keperluan jangka pendek, sederhana dan panjang ini dan memastikan terdapat model hasil untuk membayarnya atau subsidi mesti disediakan.

Maaf untuk mengatakan dengan jujur tetapi Prasarana bukanlah satu-satunya atau contoh paling teruk tentang kekurangan keupayaan dalam pengurusan Aset, lihat sahaja kebanyakan infrastruktur Malaysia seperti jalan raya, lapangan terbang, sekolah, hospital, perumahan awam dan lain-lain dan ini agak jelas. Kita selalu lupa selepas dilancarkan dengan penyelenggaraan diabaikan.

Tidak syak lagi model hasil Prasarana terjejas teruk oleh pandemik, tetapi isu ini sudah lama berlalu. Menurut bekas jurutera Prasana, sekitar lima tahun lalu SPAD melancarkan tender untuk inventori aset dan tinjauan keadaan lengkap, kedua-dua laluan LRT dan monorel yang akan diikuti dengan penilaian Kebolehpercayaan, Ketersediaan, Kebolehselenggaraan dan Keselamatan (RAMS).

Ia telah ditender dua kali dan tidak pernah dianugerahkan kerana telah diputuskan bahawa kajian sebegini harus menjadi skop Prasarana. Tender yang sama keluar dari Prasarana dengan skop yang kurang tetapi tidak ingat bahawa tender telah dianugerahkan.

Agak membimbangkan bahawa inventori aset penuh tidak tersedia dengan banyak bahagian ditukar secara ad hoc dengan jenama bercampur dan lain-lain yang digunakan kerana ketersediaan atau kelucuan sehingga bentuk kofigurasi sistem telah hilang.

Maaf untuk mengatakan tetapi membaiki RapidKL tidak akan murah atau cepat dan pastinya tidak menyakitkan bagi mereka yang bekerja di sana atau penumpang  yang bergantung pada perkhidmatan setiap hari.

Sebagai penanda aras, kita patut bandingkan sistem LRT Kelana Jaya Line dengan sistem pertama Bombardier di Kanada. Sistem itu telah beroperasi lebih awal tetapi tidak pernah menghadapi gangguan besar seperti ini.

Ada yang tidak kena dengan penyelenggaraan atau mungkin kesesuaian dalam aplikasi Malaysia. Mungkin boleh bekerja di Kanada tetapi tidak di Malaysia. Sesuatu untuk direnungkan.

Dari perspektif penumpang prabayar yang telah membayar lebih awal untuk pas tanpa had 30 hari, ini dan sebarang gangguan perkhidmatan atau kelewatan yang lebih kerap berlaku pada masa kini adalah tidak boleh diterima. Kepimpinan organisasi ini perlu bertanggungjawab sepenuhnya, menilai semula program dan keberkesanan Pengurusan Risiko dan Peluang.

Pasti  tidak mempunyai kawalan pencegahan di sebelah kiri bowtie, yang mana sebahagian besar wang mereka harus dibelanjakan serta kawalan pemulihan di sebelah kanan. Dipercayai budaya Penyelenggaraan Produktif Total (TPM) - perancangan dan pelaksanaan masih kurang dalam organisasi ini.

Dalam ketersambungan dan usia data besar IR4.0, ini menunjukkan ketidakupayaan kasar pengurusan organisasi. Mereka mempunyai sekurang-kurangnya 5 jam sehari dengan andaian mereka berhenti beroperasi pada tengah malam dan bermula pada 5.00 pagi untuk melakukan TPM yang diperlukan pada setiap entri tunggal perkakasan atau perisian yang disenaraikan sebagai membawa risiko kegagalan dalam Daftar Risiko atau daftar TPM mereka.

Sebagai tanda kebertanggungjawaban yang kecil, dapat melihat setiap pengguna prabayar yang telah membuat bayaran lebih awal  untuk dikembalikan jumlah yang berpatutan. Namun memandangkan kamikaze bukan dalam budaya untuk menyelesaikan masalah.

Jika kualiti dan kebolehpercayaan menjadi kayu pengukur, RapidKL gagal dengan teruk, itu dari pandangan saya. Perlu diperbaiki secara komprehensif untuk melihat tindakan dan langkah lebih canggih seperti di negara jiran.

Begitupun, ramai pengguna LRT mendakwa perkhidmatan bas pengantara tidak efektif dan  melambatkan masa perjalanan ke tempat kerja. Malah, ramai pengguna merungut kerana terpaksa bersesak ketika menaiki bas perantara yang disediakan susulan. Tidak kurang ramai terpaksa berbelanja lebih dalam mendapatkan perkhidmatan e-hailing.

Pengguna di Twitter meluahkan rasa tidak puas hati berhubung bas yang telah disediakan di samping pengguna Twitter menyuarakan kegusaran mereka kerana orang ramai berebut untuk menaiki perkhidmatan alternatif.

Ramai warga kota sangat kecewa dengan kegagalan operasi LRT kerana terpaksa berhimpit dalam bas macam sardin dan berhimpit-himpit.

Malah ada yang menuntut supaya pengurusan RapidKL sedia ada ditukar sebagai menunjukkan rasa tanggungjawab organisasi kepada penumpang LRT. – 12 November, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen