Orang muda mengundi


Mohd Fudzail Mohd Nor

SEWAKTU belajar di New Zealand saya pernah mengundi pada era 1980-an. Itu saja yang diingat dengan menyertai sebuah parti politik di mana ada sekumpulan anak muda dan mahasiswa universiti yang muak dengan politik konvensional, menubuhkan McGillicuddy Serious Party (McGSP).

Sebagai sebuah negara maju, New Zealand tidak menghalang pelajar berpolitik dan membenarkan kempen politik di kampus. Apa saja parti politik dibenarkan untuk ditubuh dan aktif bawah perundangan.

Lagipun, politik bukanlah setaraf agama seumpama orang Melayu. Menjadi wakil rakyat di New Zealand tiada keistimewaan dan tidak terlalu dimuliakan seperti wakil rakyat kita dari parti memerintah.

McGSP adalah parti politik satira di abad ke-20 lalu untuk memeriahkan politik New Zealand agar warganegara tidak begitu serius berpolitik. Dengan logo badut zaman pertengahan, McGSP mahu dikenali sebagai parti jenaka.

Saya pernah menyertai aktiviti McGSP sewaktu di kampus kerana terpikat dengan cara politik satira, jenaka, lawak dan komedi yang sama menarik ramai pengundi untuk berhibur.

Polisi McGSP adalah absurd dan tidak masuk akal. Manifesto secara literalnya menjanjikan bulan dan bintang. Itulah janji setiap pilihan raya walau tidak pernah satu kerusi pun.

Di Malaysia, institusi pendidikan harus memainkan peranan lebih aktif dalam membantu pelajar lebih celik politik, apabila diasah di kawasan akademi terutamanya, akan membolehkan pelajar membuat keputusan pengundian yang lebih termaklum pada pilihan raya.

Kajian mendapati belia Malaysia kebanyakannya memperoleh pengetahuan politik mereka daripada keluarga dan rakan.

Kedua-dua kumpulan ini secara signifikan mempengaruhi keputusan pengundian belia. Celik politik yang lemah sebahagiannya harus dipersalahkan kerana kekurangan pemikiran bebas di kalangan pengundi muda ini.

Institusi pengajian tinggi (IPT) harus memikul amanah untuk menjadikan belia lebih celik politik. IPT sepatutnya menjadi pusat pembinaan individu yang berfikiran kritis yang akhirnya menjadi warganegara yang bijak dan bertanggungjawab.

Aspirasi sebegini termaktub dalam kebanyakan wawasan IPT. Menyampaikan ilmu dan mencipta pengalaman yang berkaitan dengan politik adalah sebahagian daripada laluan untuk membina warganegara.

IPT perlu mula mewujudkan mata pelajaran yang secara khusus mendidik belia tentang politik dan proses pilihan raya yang harus diwajibkan. Aktiviti menggalakkan pelajar menjadi pengundi yang bertanggungjawab perlu dijalankan pelbagai kelab dan persatuan. IPT perlu menganjurkan lebih banyak forum, bengkel, seminar dan persidangan bagi membincangkan isu politik nasional dan antarabangsa.

Kebanyakan universiti tempatan menyertakan perbincangan literasi politik dalam pelbagai modul Pengajian Am yang perlu diambil semua pelajar.

Perbincangan itu dijalankan secara sensitif supaya tidak menggalakkan jenis polemik yang boleh membawa kepada ketidakharmonian.

Fokus adalah untuk mengukuhkan semangat kewarganegaraan pelajar dan memastikan pelajar dapat memahami prinsip asas seperti demokrasi berparlimen, kedaulatan undang-undang dan pengasingan kuasa.

IPT harus mendidik pelajar supaya lebih bebas dalam membuat keputusan pengundian, boleh memainkan peranan dalam membangunkan celik politik dalam kalangan pelajar dengan memastikan dilengkapi dengan keupayaan untuk menilai secara kritis pilihan yang ada.

Selain membuat keputusan yang bermaklumat, matang di tengah-tengah semua maklumat. Terdedah terutamanya dalam kalangan sosial dan di media sosial.

Proses pemikiran ini adalah hasil semula jadi pendidikan universiti. Meningkatkan literasi politik di kalangan belia malah adalah penting dengan pelajar mendapat pendedahan awal tentang literasi politik, lebih relevan sekarang dengan Undi18. Undang-undang itu juga memperkenalkan pendaftaran pemilih automatik.

Susulan pelaksanaan Undi18, lebih 450,000 pelajar IPT akan layak mengundi pada pilihan raya akan datang. Ini adalah kira-kira 38% daripada 1.2 juta pelajar di IPT negara, kementerian mempunyai peranan untuk menyediakan pelajar dari sudut politik pandangan.

Berdasarkan kajian yang dijalankan kementerian tahun lepas, literasi politik pelajar universiti boleh dipertingkatkan dengan memantapkan dan mengukuhkan penghayatan pelajar terhadap dasar dan akta sedia ada.

Kementerian sedang bekerjasama dengan jabatan dan agensi kerajaan lain untuk meningkatkan kesedaran pelajar mengenai hal-hal politik ketika mereka bersedia untuk menjadi pengundi.

Malaysia dijangka menyaksikan hampir 22 juta pengundi yang layak pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), meningkat daripada 15 juta bagi PRU14.

Memandangkan umur minimum mengundi diturunkan, adalah wajar mempertimbangkan pendedahan awal kepada sistem politik dan proses pilihan raya untuk pelajar.

Ini boleh bermula apabila belia berada dalam usia remaja formatif. Adalah penting bagi pelajar menerima pendedahan seperti ini walaupun sebelum mereka memasuki universiti atau kolej.

Sehubungan itu, sekolah khususnya di peringkat menengah perlu memainkan peranan dalam menyemai benih celik politik. Atau proses pembelajaran harus bermula pada peringkat yang lebih awal lagi.

Perlu ada subjek khusus untuk mendidik rakyat Malaysia tentang politik di peringkat sekolah rendah. Ilmu itu terbina dalam sukatan pelajaran melalui pengajaran mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Moral dan Sejarah.

Sukatan pelajaran semasa yang diajar di peringkat sekolah rendah kebanyakannya menumpukan kepada sistem politik Malaysia tetapi semata-mata tidak mencukupi.

Walaupun maklumat ini penting, aspek pendidikan politik lain juga harus diselitkan. Mereka harus diajar apa itu politik dan bagaimana politik berfungsi. Begitu juga, pelajar harus didedahkan dengan pelbagai sistem politik yang diamalkan di seluruh dunia.

Pendidikan politik harus diajar sebagai mata pelajaran tersendiri. Apabila pelajar mara ke sekolah menengah, topik yang lebih kompleks seperti sains politik boleh diajar.  Kemahiran berfikir kritis melalui disiplin ini akan menjadikan kajian sistem politik Malaysia menarik dan berguna.

Literasi politik perlu disemai di peringkat rendah dan perlu meminda sukatan pelajaran untuk melengkapkan pelajar seawal usia 13 tahun dengan modul penting berkaitan demokrasi untuk menyediakan mereka dengan lebih baik untuk Undi18.

Pastinya perlu merombak sukatan pelajaran untuk memperkenalkan topik asas mengenai politik dan demokrasi. Perlu ada jawatankuasa yang mengawasi proses untuk memastikan sukatan pelajaran ini tidak berat sebelah.

Guru juga harus dilengkapi dengan latihan yang mencukupi untuk membolehkan pemikiran kritis dan menggalakkan wacana politik yang sihat di dalam kelas.

Walaupun pendidikan formal sememangnya penting, ia bukanlah satu-satunya dan akhir, semua boleh celik politik.

Pembangunan kematangan politik berlaku dalam tempoh yang panjang dan bukan sesuatu yang hanya dipelajari dalam lingkungan dewan kuliah atau bilik darjah.

Apa yang didapati di dalam bilik darjah hanyalah maklumat. Apa yang lebih penting ialah belia dapat membezakan mana yang baik dan tidak, perlu lebih proaktif dalam mencari ilmu politik secara sendiri. Maklumat mudah diakses dan penyelidikan dipermudahkan dengan begitu banyak sumber yang tersedia.

Pelajar perlu melatih diri untuk melihat isu tertentu dari perspektif yang berbeza untuk menghasilkan penyelesaian yang difikirkan dengan baik dan dapat mempunyai empati tentang bagaimana dasar dan peraturan tertentu boleh merugikan atau menindas sesetengah kumpulan orang.

Apa yang penting ialah pelajar harus merasakan mempunyai suara dalam keputusan politik dan bukan sesuatu yang hanya dipelajari dalam lingkungan dewan kuliah  atau bilik darjah.

Pelajar sentiasa boleh belajar tentang politik dan apabila pertama kali membuang undi pada usia 18 tahun, mereka masih baru dalam permainan ini. Pada ketika ini, belia adalah orang baru yang baru mula mengenali politik dan pasti akan dipengaruhi oleh orang sekeliling. Tetapi itu bukan perkara yang buruk. Pelajar masuk ke arena politik, dan akan membuat perubahan jika mereka menggunakan hak untuk mengundi.

Apabila pelajar membesar akan menjadi lebih matang dari segi politik dan mesti menggunakan hak mengundi mereka.

Buat pertama kalinya, belia adalah blok pilihan raya terbesar. Walaupun mereka membawa berat dalam jumlah yang besar, persoalan kekal tentang sama ada kumpulan ini mempunyai nilai yang cukup tersendiri untuk mendorong perubahan politik, dan sama ada mereka akan berubah sama sekali.

Tidak ada satu parti pun di Malaysia yang pernah membentuk kerajaan sendiri.

Gabungan utama yang bersaing untuk membentuk kerajaan ialah Barisan Nasional (BN), Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN).

Rakyat Malaysia kecewa selepas bertahun-tahun tidak stabil dan bimbang tentang ekonomi. 

Pengundi juga bergelut dengan peningkatan kos sara hidup ketika ekonomi, masih pulih daripada pandemik Covid. Berhadapan dengan kelembapan global, tekanan inflasi dan kestabilan politik adalah isu utama dalam fikiran pengundi.

Suasana umum di Malaysia adalah agak negatif dan pengundian yang dijalankan pada Julai mendapati hampir dua pertiga daripada responden menganggap negara sedang menuju ke arah yang salah.

Kebimbangan ekonomi membentuk sebahagian besar daripada ketidakpuasan hati, manakala ketidaktentuan politik yang berterusan turut menyusahkan pengundi.

Bagi golongan muda, pekerjaan dan ekonomi adalah kebimbangan utama. Pengangguran belia tinggi, ramai graduan bergelut untuk mencari pekerjaan dan pertumbuhan gaji terbantut. Sudah tentu mencari calon yang akan menjadikan kehidupan mereka lebih baik dari segi ekonomi.

Namun, tidak jelas sama ada anak muda Malaysia akan mengundi bila tidak begitu bersemangat tentang pilihan raya. Ramai tidak begitu teruja dan mempunyai kepercayaan walaupun mereka mengundi, undi mereka tidak penting kerana ketidakstabilan, akibatnya, mereka tidak pasti sama ada mereka akan keluar.

Kurangnya kepercayaan dalam parti politik telah menjadikannya mencabar untuk memberi inspirasi kepada pengundi muda. Pada masa yang sama golongan muda Malaysia cenderung untuk berkongsi gabungan parti dengan generasi yang lebih tua dan kepercayaan mereka selalunya tidak berbeza dengan yang dipegang orang tua mereka.

Tidak seperti di barat di mana orang muda cenderung lebih progresif, saya tidak fikir itu semestinya berlaku di Malaysia.

Melainkan sikap dan pandangan politik yang dipegang oleh golongan muda berubah secara mendadak antara sekarang dan pilihan raya, mereka tidak mungkin akan mempunyai impak yang tersendiri.

Terdapat banyak ketidakpastian dan kebanjiran besar orang muda ini akan meningkatkan saiz pengundi tetapi tidak mengubah keputusan dengan ketara dan akan turun kepada peratusan keluar mengundi. Jika anak muda Malaysia hadir beramai-ramai dan menyokong pembangkang, mungkin ada perubahan rejim.

Jika pengundi muda keluar pada 40% hingga 50% mereka tidak akan memberi kesan. Tetapi jika peratusan keluar mengundi adalah tinggi, antara 80% dan 90%, dan jika hampir semua kumpulan itu mengundi pembangkang maka kerajaan sekarang akan tumbang.

Golongan muda tidak mungkin mencetuskan perubahan seismik dalam politik Malaysia.

Faktor lain yang boleh menjejaskan ramalan politik ialah kemasukan sekurang-kurangnya 1.14 juta pemilih berdaftar baharu berumur 18-20 tahun, menyumbang kira-kira 5.4% daripada 21 juta jumlah pengundi, yang menerima hak mengundi selepas parlimen pada 2019 diluluskan.

Walaupun kecenderungan politik mereka masih tidak diketahui, pengundi muda dijangka membuat parti bekerja untuk undi mereka, seperti yang terbukti semasa Pilihan Raya Negeri Johor pada Mac.

Kawalan kerajaan memerlukan majoriti mudah 112 daripada 222 kerusi Parlimen untuk direbut. Tetapi BN pimpinan Umno sudah biasa memegang majoriti besar dalam Dewan Rakyat. Sebelum pilihan raya 2018, mereka memenangi dua pertiga dalam hampir semua pilihan raya umum lalu, membolehkan mereka meneruskan dasar dan badan perundangan yang hampir tidak dicabar.

Walaupun tidak mustahil, mana-mana pihak mungkin memerlukan majoriti besar kerana terdapat lebih banyak parti dan gabungan yang berlomba-lomba untuk mendapatkan sekeping pai yang sama.

Bagi Umno, mereka perlu menjalin pakatan dengan sekutu politik untuk mendapatkan jumlah yang mereka perlukan dalam kerajaan.

Dengan pilihan yang lebih luas untuk pengundi, penganalisis tidak menjangka mana-mana parti atau gabungan tunggal untuk memenangi kerusi yang hampir mencukupi untuk memperoleh majoriti mudah dalam pilihan raya ini.

Malah pentadbiran semasa dibentuk berdasarkan pakatan, walaupun bergolak, antara BN dan PN untuk membentuk bilangan.

Walaupun hubungan antara Umno dan Bersatu, parti peneraju masing-masing untuk BN dan PN mencapai titik terendah, survival politik menentukan boleh berkawan daripada musuh.

BN dan PN menunjukkan mereka boleh bekerjasama untuk membentuk kerajaan, jadi ia boleh berlaku lagi.

Begitupun saya masih ingat janji McGSP kalau memerintah New Zealand seperti,

1. Tahi lembu percuma.

2. Menghantar perisikan ke seluruh dunia untuk memadam New Zealand dari peta, maka New Zealand selamat dari diserang.

3. Menghapuskan wang dan diganti dengan pasir.

4. 100% pekerjaan melalui perhambaan.

5. Mengundi untuk pokok.

Dan paling kelakar, berjanji untuk memungkiri semua janji dalam manifesto, maka kita tunggu apa manifesto untuk parti yang bertanding! – 31 Oktober, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen