Pelaburan terjejas ketika pilihan raya, kata pakar 


Raevathi Supramaniam

Pelaburan terdedah kepada risiko politik atau perubahan dalam kerajaan boleh memberi kesan kepada prospek dan jangkaan ekonomi negara juga akan ditangguhkan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 13 Oktober 2022.

KEYAKINAN pelabur terhadap ekonomi Malaysia akan terjejas kerana ramai yang mengambil pendekatan tunggu dan lihat ketika negara bakal berdepan pilihan raya, kata pakar ekonomi.

Menurut mereka sesiapa sahaja yang membentuk kerajaan Persekutuan akan datang perlu menghasilkan dasar yang jelas dan mesra pelabur.

Sekiranya kerajaan sama - seperti sekarang - bangkit daripada PRU, pertelingkahan politik juga akan melemahkan ramai pelabur, kata mereka.

Pakar ekonomi Universiti Sunway Yeah Kim Leng berkata pelabur akan mengamalkan sikap menangguh dan menunggu terhadap pelaburan baharu.

“Aspek yang lebih luas (sama ada untuk melabur atau tidak), akan didorong oleh keadaan dan jangkaan ekonomi semasa dan bukannya pengaruh politik,” kata Yeah kepada The Malaysian Insight.

“Namun keputusan pelaburan, terutamanya yang penting dan pelaburan besar, akan ditangguhkan.

“Pelaburan yang disifatkan terdedah kepada risiko politik atau bagaimana perubahan dalam kerajaan boleh memberi kesan kepada prospek dan jangkaan ekonomi negara, juga akan ditangguhkan.”

Pengarah Institut Pulau Pinang, Lim Kim Hwa juga bersetuju dalam jangka pendek, keyakinan pelabur akan terjejas.

“Namun, sekiranya satu pihak memenangi majoriti yang jelas, ini akan menghapuskan banyak kebimbangan pelabur,” kata Lim.

“Sekiranya ia Parlimen yang tergantung, ketidaktentuan akan meningkat. Walaupun prospek global juga sangat tidak menentu, pelabur sangat bimbang jika politik Malaysia menjadi lebih tidak stabil.

“Ini akan menjejaskan pelaburan dan penggunaan. Dengan ramalan kemelesetan global, sebarang ketidaktentuan politik akan menambahkan lagi masalah itu.”

Isnin lepas, Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob membubarkan Parlimen selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Belanjawan 2023 yang dibentangkan pada 7 Oktober akan kekal di atas kertas sehingga kerajaan baharu dibentuk.

Menurut Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), antara Januari dan Jun tahun ini, Malaysia menarik RM123.3 bilion pelaburan dalam sektor pembuatan, perkhidmatan dan utama, melibatkan 1,714 projek.

Pelaburan langsung asing (FDI) kekal sebagai penyumbang utama, pada 70.9% (RM87.4 bilion), manakala pelaburan daripada sumber domestik menyumbang 29.1% (RM35.9 bilion).

Dasar ekonomi mesra pelabur diperlukan

Yeah berkata, walaupun kedua-dua belah jurang politik adalah mesra pelabur, tadbir urus yang berkesan dan pembaharuan sosial diperlukan untuk membimbing hala tuju ekonomi Malaysia.

“Pelabur mahukan kerajaan yang stabil, kukuh dan berwibawa yang mampu melakarkan hala tuju ekonomi jangka panjang, menanamkan keyakinan pelabur terhadap prospek pertumbuhan Malaysia dan membina semula ekonomi untuk mencapai pertumbuhan mampan.

“Ini lebih penting, memandangkan prestasi kita yang ketinggalan di rantau ini. Di Malaysia, bagaimanapun, menjadi kuat dan stabil tidak semestinya menghasilkan pertumbuhan yang mampan.”

Yeah berkata kebanyakan keadaan ekonomi Malaysia yang kurang memberangsangkan berpunca daripada kelemahan dasarnya.

“Pelabur menantikan penstrukturan semula ekonomi dan pembaharuan institusi yang akan membolehkan Malaysia meninggalkan legasi skandalnya dan menempa hala tuju baharu yang cekap, berdaya saing dan bebas daripada isu tadbir urus.”

Selaras dengan ini, Yeah berkata Malaysia perlu mengurangkan kelemahan dalam ekonomi.

“Malaysia perlu menambah baik kewangan awam dan mengurangkan pergantungan yang berlebihan kepada aktiviti ekonomi rendah dan bernilai rendah kepada ekonomi bernilai tinggi yang berdaya saing di peringkat antarabangsa.

“Terdapat juga keperluan untuk mengurangkan ketidakseimbangan, seperti terlalu bergantung kepada buruh asing tidak mahir, gaji rendah dan kelemahan lain melibatkan penambahbaikan kemampanan fiskal dan peningkatan industri, bersama-sama dengan pengukuhan pendidikan dan latihan untuk mewujudkan pekerja berasaskan pengetahuan kemahiran lebih tinggi yang akan membantu mempercepatkan tenaga kerja,” tambah Yeah. – 13 Oktober, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen