Kerajaan negeri boleh adakan pilihan raya berasingan, kata pemerhati


Noel Achariam Raevathi Supramaniam

Pemerhati berkata lebih baik pilihan raya negeri dan persekutuan diadakan secara berasingan walaupun ia akan melibatkan kos yang tinggi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Oktober, 2022.

KERAJAAN negeri mempunyai hak untuk memilih sama ada mahu membubarkan Dewan Undang Negeri (DUN) bersama Parlimen bagi pilihan raya negeri (PRN) dan persekutuan serentak, kata pemerhati.

Mereka berkata, mengadakan PRN secara berasingan tidak akan menjejaskan pembentukan kerajaan persekutuan.

Pemerhati juga berpendapat adalah lebih baik PRN dan persekutuan diadakan secara berasingan walaupun ia akan melibatkan kos yang tinggi.

Pada Isnin, Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pembubaran Parlimen bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum. 

Pilihan raya ini akan diadakan dalam tempoh 60 hari walaupun negara akan menghadapi musim tengkujuh.

Sebelum ini, Pakatan Harapan (PH) dan PAS mengumumkan tidak akan membubarkan DUN di negeri yang dikuasai mereka berikutan musim tengkujuh, berkata mereka mahu menangani isu tebatan banjir terlebih dahulu sebelum mengadakan pilihan raya tahun depan.

PH menguasai Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan manakala negeri yang dikuasai PAS ialah Kelantan, Terengganu dan Kedah.

Empat negeri lain - Sabah, Sarawak, Melaka dan Johor baru sahaja mengadakan PRN tahun lepas. Kesemuanya dikawal sama ada BN atau pakatan yang mesra BN.

Penganalisis politik Universiti Tasmania James Chin berkata adalah lebih baik mengadakan pilihan raya berasingan antara persekutuan dan negeri.

“Kami faham ia akan menelan belanja lebih tinggi (untuk mengadakan pilihan raya berasingan), tetapi ia akan membolehkan pengundi mempunyai pilihan.

“Biasanya pengundi tidak akan mengasingkan pilihan mereka. Jika mereka mengundi parti tertentu maka pilihan mereka adalah sama.

“Tetapi, jika ia berasingan (pilihan raya) maka rakyat mungkin mempunyai pilihan untuk mengundi untuk kerajaan persekutuan dan satu lagi untuk negeri. Ini menawarkan rakyat lebih banyak pilihan, jadi saya menyokong PRN berasingan,” katanya.

Sementara itu, Dr Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berkata semua parti pemerintah negeri mempunyai hak untuk memilih sama ada mahu membubarkan kerajaan negeri.

“Jika sesetengah negeri tidak membubarkan DUN mereka bersama-sama dengan badan perundangan persekutuan, mereka boleh melakukannya mengikut Perlembagaan.

“Ini bermakna mengadakan pilihan raya DUN yang berasingan daripada Parlimen persekutuan akan dinormalisasi pada masa hadapan.”

Beliau berkata tiada kesan kepada kerajaan persekutuan dan negeri kerana kedua-duanya adalah entiti yang berbeza.

“Kerajaan persekutuan semasa, atau segmen minoritinya, mempunyai kebimbangan yang berbeza. Puak ini terdesak untuk mengadakan pilihan raya secepat mungkin.

“Dalam jangka panjang, ini sebenarnya baik untuk pengundi. Pengasingan antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri menjadi lebih jelas,” katanya.

Tunku Mohar juga berkata PH lebih suka mengadakan PRN selepas musim tengkujuh kerana ia memerlukan peratusan keluar mengundi yang tinggi.

Sementara itu, Oh Ei Sun, felo kanan di Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura, berkata tiada keperluan untuk mengadakan pilihan raya serentak di peringkat persekutuan dan negeri.

“Jadi, mereka (parti politik) masing-masing boleh mengadakan PRN mengikut kehendak mereka, walaupun mungkin secara pentadbiran lebih mudah untuk mengadakannya secara serentak.”

Mengenai PH dan PAS yang mengatakan PRU15 tidak sepatutnya diadakan pada musim tengkujuh, Oh berkata mereka jelas tidak bersedia untuk pilihan raya.

Katanya, ini kerana PKR dan DAP masih tidak stabil akibat perebutan kuasa dalaman mereka. – 11 Oktober, 2022.     


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen