261 mangsa sindiket penipuan kerja berjaya diselamatkan, kata kementerian


Mesyuarat pertama Jawatankuasa Khas yang dipengerusikan oleh Menteri Luar Saifuddin Abdullah berlangsung secara dalam talian pada 27 September bagi membincangkan isu penipuan kerja. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Oktober, 2022.

SERAMAI 261 orang mangsa sindiket jenayah penipuan tawaran pekerjaan di Kemboja warganegara Malaysia berjaya diselamatkan sehingga kini.

Menurut kenyataan Kementerian Luar hari ini jumlah terbaharu itu melibatkan 171 orang mangsa yang dibawa balik ke Malaysia dan baki seramai 90 orang masih menunggu proses penghantaran pulang.

Penerbangan AirAsia AK535 pada 30 September adalah penerbangan terkini yang membawa pulang 13 lagi mangsa.

Pihak Kementerian Luar dan Perwakilan Malaysia di negara-negara yang terlibat terus komited dalam menjalinkan hubungan kerjasama erat dengan Kerajaan negara-negara yang berkenaan bagi menggiatkan usaha mengesan, menyelamat dan membawa pulang warganegara Malaysia yang menjadi mangsa sindiket ini ke tanah air dengan selamat.

“Orang ramai sentiasa dinasihatkan supaya segera membuat laporan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Kementerian Luar sekiranya ada di antara ahli keluarga mereka menjadi mangsa sindiket jenayah penipuan tawaran pekerjaan di luar negara.

“Kementerian Luar sentiasa komited dalam memastikan keselamatan dan kebajikan Keluarga Malaysia di luar negara sentiasa terpelihara,” tambah kenyataan itu.

Untuk menangani isu sindiket jenayah penipuan tawaran pekerjaan di luar negara secara lebih bersepadu dan menyeluruh mesyuarat pertama Jawatankuasa Khas yang dipengerusikan oleh Menteri Luar Saifuddin Abdullah telah berlangsung secara dalam talian pada 27 September.

Mesyuarat turut dianggotai oleh sembilan Kementerian atau Agensi lain iaitu Jabatan Perdana Menteri (JPM); Jabatan Peguam Negara (AGC); Kementerian Dalam Negeri (KDN); Polis Diraja Malaysia (PDRM); Jabatan Imigresen Malaysia (JIM); Kementerian Komunikasi dan Multimedia (K-KOM); Kementerian Sumber Manusia (KSM); Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

Antara cadangan tindakan yang telah dan akan dilaksanakan Mesyuarat Jawatankuasa Khas ini adalah antaranya mengadakan pertemuan dengan Ketua-ketua Perwakilan negara-negara yang terlibat pada 30 September.

Ketua-ketua Perwakilan asing yang berkenaan menyatakan komitmen Kerajaan masing-masing untuk memberikan kerjasama erat dalam menangani isu ini.

Ketua-ketua Perwakilan Malaysia di Kemboja, Laos, Myanmar dan Thailand juga telah diminta untuk terus berusaha menyelesaikan isu ini secara cepat dan tuntas.

Kementerian Luar bersama-sama PDRM juga kini menyelaraskan usaha bagi membolehkan kerjasama yang lebih erat di antara PDRM dengan pihak berkuasa negara-negara yang berkenaan melalui pertemuan khusus bagi menangani isu ini.

Kementerian Luar juga telah mengadakan perbincangan dengan pihak K-KOM untuk menyediakan Pelan Komunikasi yang lebih komprehensif dalam memberikan pendedahan dan kesedaran kepada orang ramai serta golongan sasaran supaya tidak mudah terpedaya dan terjebak dalam sindiket ini. – Bernama, 1 Oktober, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen