Bagaimana kenaikan kadar faedah bendung inflasi?


Raevathi Supramaniam

Kadar inflasi Malaysia meningkat selama empat bulan berturut-turut 4.4% pada Julai, dengan inflasi makanan mencecah rekod tertinggi 6%. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 September, 2022.

BANK pusat seluruh dunia menaikkan kadar faedah untuk mengimbangi tekanan inflasi dan kos sara hidup yang tinggi, begitu juga negara kita.

Di Malaysia, Jawatankuasa Dasar Monetari Bank Negara Malaysia (BNM) memutuskan untuk menaikkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas kepada 2.50 peratus pada 8 September lalu.

Ia adalah kenaikan kali ketiga berturut-turut tahun ini untuk kadar penanda aras pinjaman dan simpanan sejak Mei dan Julai lalu.

Kadar penanda aras pinjaman dan simpan meningkat sebanyak 25 mata asas kepada 2.25% berbanding paras rekod terendah 1.75% sebelumnya.

Susulan peningkatan itu, kadar tertinggi dan terendah koridor bagi OPR turut dinaikkan masing-masing kepada 2.75% dan 2.25%.

Penganalisis ekonomi menjangkakan BNM akan meningkatkan lagi OPR secara beransur-ansur sehingga mencecah 3.0% menje­lang tahun depan.

Bagi memahami bagaimana kenaikan OPR dapat membantu mengimbangi tekanan inflasi, The Malaysian Insight menemu bual pakar ekonomi dari Sunway Universiti, Dr Yeah Kim Leng.

Bagaimana BNM menaikkan kadar faedah?

Menurut Yeah, ramai yang salah faham Malaysia perlu mengikut Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (Fed AS) untuk menaikkan kadar faedah.

“Sebab utama (naik kadar faedah) ialah dasar monetari BNM bersifat bebas, berdasarkan persekitaran domestik, kestabilan harga dan pertimbangan lain yang menjejaskan pertumbuhan.

“Malaysia dan negara-negara lain sedang mengalami tekanan inflasi yang kian meningkat. Jadi sebab utama kadar faedah dinaikkan adalah untuk mengawal peningkatan mendadak inflasi,” katanya.

Jawatankuasa Dasar Monetari BNM menaikkan OPR sebanyak 25 mata asas kepada 2.50 peratus pada 8 September lalu.– Gambar fail The Malaysian Insight, 30 September, 2022.

Kadar inflasi di seluruh dunia meningkat susulan kenaikan harga barang dan perkhidmatan akibat pandemik Covid-19, serta tekanan dalam permintaan dan kejutan ekoran gangguan rantaian bekalan, jelas Yeah.

“Dan sekarang ditambah pula dengan konflik Rusia-Ukraine dan sekatan yang dikenakan ke atas Moscow (meningkatkan inflasi).

“Perintah berkurung yang kerap di China juga menjejaskan rantaian bekalan. China menyumbang sebahagian besar perdagangan global, dan keadaan ini mengakibatkan harga barang melambung tinggi,” katanya.

Bagaimana kenaikan kadar faedah dapat mengawal inflasi?

Yeah berkata kenaikan kadar faedah akan mengurangkan permintaan domestik, kerana apabila permintaan meningkat ia sekali gus akan menyebabkan inflasi juga meningkat.

“Kadar faedah yang lebih tinggi bertujuan bagi memastikan kita tidak menghadapi jangkaan inflasi (inflation expectations). 

Ringkasnya, jangkaan inflasi adalah kadar di mana pengguna, perniagaan dan pelabur menjangkakan harga akan naik pada masa depan. 

Kadar inflasi Malaysia meningkat selama empat bulan berturut-turut 4.4% pada Julai, dengan inflasi makanan mencecah rekod tertinggi 6%.

“Jangkaan inflasi yang meningkat mengakibatkan perniagaan menaikkan harga kerana mereka menjangkakan akan berlaku kenaikan inflasi.

“Matlamatnya ialah untuk memastikan jangkaan inflasi tidak berkekalan supaya orang ramai tidak hilang keyakinan bahawa ekonomi stabil,” kata Yeah.

Yeah bagaimanapun berkata terdapat garis halus antara menurunkan inflasi dengan menaikkan kadar faedah dan pada masa yang sama tidak menjejaskan pertumbuhan ekonomi. 

Kadar inflasi di seluruh dunia meningkat susulan kenaikan harga barang dan perkhidmatan akibat pandemik Covid-19, serta tekanan dalam permintaan dan kejutan ekoran gangguan rantaian bekalan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 September, 2022.

Bagaimana kesannya kepada orang ramai?

Penurunan permintaan domestik pada dasarnya tidak akan meningkatkan inflasi Malaysia, kata Yeah.

“Penurunan permintaan bermakna perniagaan tidak akan dapat menaikkan harga kerana mereka mungkin tidak dapat mencapai sasaran jualan.

“Sebab itu kita mahu mengurangkan permintaan supaya harga tidak naik sewenang-wenangnya. – 30 September, 2022.     

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen