Penulis OKU patut diterokai untuk kepelbagaian


Mohd Fudzail Mohd Nor

KITA semua tahu tentang penulis terkenal dan buku terlaris mereka, tetapi adakah kita tahu beberapa penulis terkenal tetapi OKU? 

Kita akan bercakap tentang penulis OKU dan mengapa penulis terkenal dan hebat itu menjadi OKU. Serba sedikit tentang penulis dengan karya mereka yang paling terkenal.

Penulis memainkan peranan penting dalam kehidupan. Buku-buku dan karya-karya yang ditulis oleh penulis memberi manfaat kepada ramai orang dengan cara yang berbeza.

Bukan setiap buku adalah buku terlaris, tetapi itu tidak bermakna buku tersebut tidak berbaloi untuk dibaca.

Ramai penulis terkenal menulis buku yang sangat baik, tetapi beberapa penulis OKU yang kurang upaya, dan beberapa buku mereka yang patut dibaca.

Saya melayari Internet, dan satu siaran muncul tentang beberapa penulis terkenal Barat yang kurang upaya. Sebagai pembaca, saya tidak dapat menahan diri daripada mengkliknya.

Saya melihat banyak nama, tetapi mereka tidak memberikan maklumat khusus yang perlu saya ketahui, jadi saya berfikir untuk mencarinya sendiri.

Penulis yang saya tahu hanya dari Barat kecuali arwah J.M. Aziz, dari Terengganu.

Pada 1965 beliau disahkan mengidap penyakit kusta dan dirawat di Pusat Pemulihan Penyakit Kusta di Sunga Buloh, Selangor.

Akibat daripada itu beliau tidak dapat melihat, sebahagian daripada anggotanya cacat dan menjadi OKU.

Hasil daripada pengorbanan dan sumbangan yang dicurahkan oleh J.M. Aziz terhadap dunia kesusasteraan inilah yang telah membawa beliau kepada kedudukan yang ada pada hari ini.

Namanya diletakkan sebaris dengan nama-nama penyair tanahair yang lain.

Kualiti penulisan atau penghasilan karya-karya kreatifnya serta sumbangan-sumbangannya dalam bidang kebudayaan mendapat anugerah-anugerah. Itu saja yang saya tahu.

Nama-nama terkenal penulis Barat yang OKU seperti John Milton, Stephen Hawking, Christy Brown, Hellen Keller, Laura Hillenbrand, Jorge Luis Borges, Octavia E. Butler, Peter Winkler, Agatha Christie, F Scott Fitzgerald dan Keah Brown. Saya meminati Hawking, Christie dan Fitzgerald.

Lubang hitam yang memancarkan sinaran adalah penemuannya yang paling penting Hawking. Ramai mungkin pernah mendengar namanya kerana beliau seorang yang terkenal.

Apabila doktor menjalankan ujian ke atasnya, mereka tahu bahawa dia mempunyai ALS (sklerosis lateral amyotrophic). Ia penyakit neuron motor yang jarang berlaku yang menjejaskan badan. Secara beransur-ansur mula kehilangan kawalan ke atas otot sukarela.

Buku nombor satu beliau “A Brief History Of Time” adalah karya pertamanya dan ia buku terlaris. Beliau adalah inspirasi bagi ramai orang dan penulis termasuk saya.

Agatha Christie penulis misteri terkenal yang banyak menulis novel dan cerpen. Christie mengalami disgrafia atau kegagalan output pembangunan.

Beliau terkenal dengan 66 novel detektif dan 14 koleksi cerpennya. Sukar untuk beliau belajar mengeja, jadi terpaksa bercerita kepada orang lain.

Christie adalah novelis terlaris sepanjang zaman kerana novel misterinya.

Beliau memulakan kerjaya penulisannya sebagai penyair, dan mengajar dirinya membaca pada usia 5 tahun dan bukannya pada usia lapan tahun apabila ibunya mahu beliau belajar membaca.

Kehidupannya juga mempunyai banyak misteri, jadi Christie mendapat idea untuk menulis novel misteri. Dan perkara yang hebat ialah beliau mula menulis novel detektif untuk memenangi pertaruhan dengan kakaknya.

Karya terkenal beliau termasuk Murder on the Orient Express (1933), The ABC Murders (1936), dan lain-lain.

Christie seorang penulis yang hebat, dan novelnya telah terjual lebih daripada 100 juta salinan dan diterjemahkan ke dalam bahasa yang berbeza.

Yang terakhir saya minati ialah Fitzgerald seorang pengarang Amerika yang serba boleh. Beliau menulis cerpen, novel, esei, drama, dan juga lakon layar.

Novel-novelnya berdasarkan cita-cita, kerugian, wang, percintaan, dan kelas. Karyanya yang paling terkenal ialah “The Great Gatsby.”

Fitzgerald yang mengalami masalah pembelajaran yang dikenali sebagai disleksia dibuang sekolah pada usia 12 tahun kerana tidak menghabiskan kerjanya dengan fokus pada pelajaran.

Beliau seorang penulis yang hebat dan berjaya dalam kerjaya penulisannya walaupun dengan kecacatannya. Beliau menjadi inspirasi bagi ramai orang.

Inilah pengarang teratas yang terkenal tetapi kurang upaya. Kita harus mendapat motivasi dengan cerita mereka dan bekerja keras ke arah semangat  atau apa-apa kerja yang kita lakukan.

Tiga pengarang dibincangkan secara ringkas, dan karya terkenal juga ditulis tentang setiap daripada mereka.

Setiap orang mempunyai masalah mereka dalam hidup, tetapi mereka juga tidak kehilangan harapan dan memberikan yang terbaik dan mencapai banyak perkara yang hebat.

Kita harus belajar pengajaran daripada kisah mereka, jangan pernah berkecil hati, dan gembira dengan apa yang kita ada dengan mengulas pada pengarang kegemaran dan buku kegemaran.

Kepelbagaian dalam penerbitan telah menjadi agenda sejak akhir-akhir ini, tetapi sangat sedikit yang menyebut tentang kecacatan.

OKU adalah minoriti terbesar di dunia, dua daripada lima akan mengalami kecacatan, keadaan kesihatan mental atau penyakit kronik dalam hidup tetapi industri penerbitan masih mengecewakan tidak mewakili OKU.

Tinjauan Persatuan Penerbit Amerika pada 2019 mendapati hanya 6.6% daripada tenaga kerja yang dikenal pasti mempunyai kecacatan, dan tiada sebarang statistik tersedia tentang pengarang OKU.

Satu lagi kajian pada 2019 mendapati hanya 3.4% daripada buku kanak-kanak yang diterbitkan tahun lepas mempunyai watak utama OKU.

Kecacatan, terutamanya dalam fiksyen, sering ditulis oleh pengarang bukan OKU, fakta yang kadangkala melihat kiasan merosakkan berterusan.

Fikirkan klasik seperti Treasure Island, di mana kecacatan adalah tanda kejahatan; atau buku terlaris moden seperti tulisan Jojo Moyes, ‘Me Before You’, di mana kematian adalah alternatif positif kepada kehidupan di kerusi roda.

Sementara itu, penulis OKU mendapati diri mereka terperangkap seperti kebanyakan minoriti. Kita sering dijangka hanya menulis tentang identiti kita, kemudian diketepikan sebagai niche jika kita melakukannya.

Apabila saya menulis “Aku OKU”, saya secara aktif cuba memasukkan suara OKU dan buku itu merangkumi sajak, sebahagiannya melalui pengalaman kerana ia sangat jarang untuk mereka didengari.

Masih belum diterima dengan baik, tetapi saya masih mendapati diri saya terpaksa berhujah ketidakupayaan adalah isu politik arus perdana, dan bahawa buku sajak saya tergolong bersama buku politik komersial, yang biasanya ditulis oleh penulis bukan OKU.

Ini bukan untuk mengatakan tidak ada penulis yang luar biasa dengan masalah kesihatan fizikal dan mental yang mengorak langkah dalam industri seperti  Glorious Rock Bottom oleh Bryony Gordon, Sitting Pretty oleh Rebekah Taussig dan Break the Mould karya Sinéad Burke.

Tetapi kita harus memikirkan mengapa penulis OKU masih berada di pinggiran dan perkara yang boleh dilakukan untuk menanganinya.

Dalam kebelakangan ini di Barat pengarang menggunakan Twitter untuk berkongsi berapa banyak mereka dibayar untuk menulis buku mereka dan dengan berbuat demikian mendedahkan jurang perkauman dalam pendahuluan yang dibayar kepada penulis kulit hitam oleh penerbit besar.

Ketelusan seperti ini juga berguna untuk penulis OKU yang berhadapan dengan dua ketidaksamaan ras yang terus berleluasa di Amerika.

Selain daripada wang, kita juga mesti memeriksa perkara yang dibenarkan oleh OKU untuk membuat liputan.

Buku tentang OKU perlu diberi lebih kredit arus perdana, tetapi kemajuan juga datang apabila penulis OKU dialu-alukan untuk menulis tentang perhubungan, politik atau jenayah, sama seperti penulis lain.

Jika kita mahukan lebih ramai penulis OKU di luar sana, kita perlu melihat seluruh industri.

Profesional penerbitan seperti ejen, editor, pengkritik membentuk cara pembaca melihat ketidakupayaan, serta sama ada bakat OKU dinaikkan atau diabaikan.

Membantu mendapatkan lebih ramai OKU dalam jawatan kuasa persatuan penulis  akan mengambil perubahan budaya, tetapi terdapat juga langkah praktikal mudah yang akan membantu.

Daripada memastikan latihan di penerbit dibayar, menawarkan kerja jauh atau fleksibel, kepada meletakkan iklan pekerjaan yang secara jelas meminta pemohon OKU.

Penulis OKU bukan sahaja memerlukan industri penerbitan untuk dipertingkatkan, tetapi industri di sekeliling mereka  termasuk media yang menentukan cara buku OKU akan dipersembahkan kepada khalayak mereka.

Dalam satu temu bual televisyen tentang buku saya, saya telah ditanya oleh hos sama ada buku saya akan diterima.

Sesuatu yang saya ragui penulis yang tidak cacat akan ditanya dan saya katakan tidak.

Semakin kerap penulis OKU diberikan platform, semakin kecil kemungkinan kecacatan mereka akan menongkah arus.

Semua ini adalah perkara yang betul untuk dilakukan, tetapi ia bukan amal atau belas kasihan dan hanya perniagaan yang baik.

Penulis OKU akan mempunyai pengalaman yang berbeza dengan rakan sekerja mereka yang tidak cacat dan penyertaan mereka akan menghasilkan penceritaan yang lebih kaya. Dan terdapat begitu banyak bakat OKU yang belum diterokai dan menunggu untuk diterokai

Saya memasuki Seminar Himpunan Penulis SwaTerbit dengan ilmu disampaikan dari merangkumi penulis, penerbit, pemasaran dan aspek yang jarang dikongsi di khalayak umum.

Saya memberitahu pengelola saya seorang penulis OKU dan adakah diskaun untuk OKU, pengelola terus senyap dan saya terus tidak dihiraukan.

Walau sebagai menulis berpengalaman dan telah swaterbit 12 buah buku, saya diabaikan sebagai penulis OKU.

Mungkin swaterbit untuk penulis normal sahaja namun saya akan meneruskan usaha semasa hayat masih ada walaupun diabaikan, tidak dipedulikan dan dihiraukan oleh orang normal, tidak seperti penulis Barat yang OKU. – 28 September 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen