Kecacatan dalam kesusasteraan


Mohd Fudzail Mohd Nor

APA itu OKU?

Seorang saintis sosial yang progresif akan memberitahu kecacatan ialah istilah yang dibina secara sosial. Dalam erti kata lain, makna yang disifatkan kepada kecacatan berasal dari budaya, bukan dari keadaan itu sendiri.

Ada orang bukan Islam menganggapnya sebagai hukuman daripada Tuhan, atau karma buruk dari kehidupan terdahulu.

Orang lain melihatnya sebagai keadaan penderitaan, memikirkan sama ada kehidupan yang kurang upaya adalah berbaloi untuk dijalani.

Namun budaya lain menerima semua ekspresi manusia dan tidak mempunyai perkataan untuk kecacatan.

Daripada perspektif Islam, setiap yang berlaku ketetapan Allah, baik dilahirkan sempurna, mahupun sebaliknya dengan segala tanggungjawab dan amanah. Seharusnya menjadi manusia yang berguna kepada keluarga, agama dan masyarakatnya adalah misi setiap orang.

Bagi manusia yang istimewa atau OKU ini pun, ada sikap tertentu yang perlu diambil. Misalnya, OKU hendaklah redha dengan ketentuan Tuhan. Tentu ada sebabnya mengapa Tuhan lahirkan atau tentukan hidup OKU begitu. Usah dipersoalkan mengapa Tuhan jadikan begitu kerana itu hak Allah.

Terima hakikat dan lakukanlah sebaik mungkin dengan apa yang ada. OKU juga perlu tabah menghadapi segala cabaran yang melanda. OKU perlu kuatkan semangat dan cekalkan hati kerana dengan kekurangan. OKU memerlukan usaha lebih berbanding orang yang normal.

Oleh itu OKU tidak boleh mudah berputus asa dan perlu sabar dengan segala dugaan yang mendatang.

Bagaimanapun, dalam budaya Amerika, kebanyakan orang melihat ketidakupayaan sebagai keadaan kekal kecacatan fizikal atau mental. Dikaitkan dengan patologi, kelemahan dan rendah diri. Ramai melihat OKU dengan kasihan dan simpati. Bukan itu sahaja, OKU membuatkan ramai tidak selesa.

Tetapi siapa yang benar-benar mampu?

Semua mempunyai batasan yang boleh dianggap melumpuhkan, dan walaupun ada yang dengan angkuh menganggap diri mereka sebagai contoh kesempurnaan, masa dan kelemahan bentuk biologi akan menyebabkan semua kurang upaya akhirnya.

Itulah sebabnya apa yang difikirkan tentang kecacatan penting. Bahasa yang digunakan untuk bercakap tentang masalah kecacatan. Buku yang dibaca mengajar untuk membenci, mengasihani atau takut ketidakupayaan penting. Filem dan rancangan TV yang menggambarkan kecacatan dalam cara tertentu atau tidak menggambarkannya sama sekali penting.

Secara kolektif, medium budaya ini membentuk cara melihat ketidakupayaan, cara  melayan OKU, dan betapa mudahnya sebagai masyarakat, didorong untuk mempercayai “kita” berbeza daripada “mereka”.

Jadi apakah persamaan kebanyakan buku atau filem yang memaparkan watak OKU?

Mereka menggunakan kecacatan sebagai prop. Sama ada dalam kesusasteraan, televisyen atau filem, watak yang mempunyai kemerosotan ketara sering dianggap sebagai sidekick yang membantu menggerakkan plot bersama, atau seseorang yang membenarkan watak utama berkembang dengan belajar menerima ketidakupayaan. Itulah senario terbaik.

Dalam senario terburuk yang jarang berlaku, watak OKU digunakan sebagai jalan pintas sastera untuk mencipta seseorang yang berbeza, tidak normal. Apabila diambil secara melampau, OKU menjadi jahat, dan kecacatan itu boleh dikatakan, simbol keruntuhan moral kongenital.

Gambaran yang kompleks dan realistik bagi watak OKU muncul sekali dalam novel Blue Moon, dan mereka perlu diakui dan diraikan.

Itulah keajaiban buku di mana setiap buku menawarkan begitu banyak kepada pembaca, pelarian atau muhasabah diri.

Saya selama ini tidak menghiraukan OKU sehingga menjadi seorang OKU dan berasa bodoh kerana baru menyedari bagaimana OKU ditulis dalam sastera. Tidak hairanlah saya tidak mahu dilihat sebagai orang cacat semasa saya masih muda. Siapa yang mahu menjadi kurang baik dalam cerita? Bukan saya.

Selama bertahun-tahun, kesusasteraan berkembang menjadi lebih inklusif. Lebih banyak novel sedang menerokai seksualiti dan mengisahkan cerita yang dibintangi watak. Tetapi di manakah cerita yang memaparkan OKU?

Jika ketidakupayaan diwakili dalam teks sastera seperti watak etnik yang lebih luas, kecacatan hanyalah satu lagi aspek kemanusiaan, dan tidak seharusnya mengabaikan realiti ini.

Sastera kontemporari, khususnya, harus berusaha untuk mencerminkan keaslian menjadi manusia. Untuk mencapai matlamat ini, penulis perlu sedar setiap jenis orang yang membentuk masyarakat. Maksudnya harus tulis tentang OKU.

Saya menulis novel tentang hero seorang OKU tetapi tiada penerbit yang mahu terbitkan dan mungkin terpaksa menerbitkan sendiri. Mungkin tiada mutu tetapi saya terus mencuba sehingga merasa yakin untuk kesedaran masyarakat tentang OKU.

Orang ramai perlu berasa disahkan, penting dan dipedulikan. Ini terbukti dalam kehidupan seharian disediakan untuk kemudahan dan perbelanjaan tempat letak kereta, pas bas percuma ditawarkan untuk meningkatkan dan menggalakkan mobiliti, faedah hidup jika sukar bagi orang ramai untuk bekerja, kereta mobiliti dan mudah alih, kerusi roda elektrik di pusat membeli-belah, anjing untuk membantu orang buta atau pekak, dan sebagainya.

Tetapi jenis bantuan ini tidak begitu jelas dalam apa yang dibaca. Dielakkan daripada membina dan mempersembahkan OKU dalam kesusasteraan, adakah takut salah nyata penulis, atau adakah terdapat aspek yang lebih membimbangkan kepada kebenaran malang ini?

Bagaimanapun, terdapat beberapa novel Barat yang tidak takut untuk memasukkan kecacatan dalam naratif mereka.

Mungkin masih ingat novel kecil yang anda habiskan berminggu-minggu untuk disemak seperti Of Mice and Men, oleh John Steinbeck.

Novel ini mengisahkan George Milton dan Lennie Small semasa mereka mengemudi merentasi Amerika Syarikat semasa kemelesetan. Watak Lennie ditunjukkan mempunyai masalah pembelajaran, dengan tanda autisme ditunjukkan melalui pemikirannya dan cara dia melihat dunia di sekelilingnya.

Ia sama pentingnya untuk mewakili ketidakupayaan pembelajaran seperti juga untuk menggambarkan ketidakupayaan fizikal. Terlalu kerap, menilai orang kerana mereka tidak sesuai dengan prasangka tentang rupa OKU.

Usaha Steinbeck untuk merujuk jenis tingkah laku ini menjadikan pembaca lebih sedar tentang bagaimana OKU tidak semestinya sentiasa jelas dari luar.

Bukan saja novel dibaca untuk hiburan, malah teks juga boleh digunakan untuk akademik. Mendidik manusia melalui sastera adalah satu bentuk pengajaran yang popular. Pembaca boleh menikmati amalan tersebut serta memetik pengajaran moral dan etika daripadanya. Dan jika mereka menikmati kerja itu sendiri, mereka lebih cenderung untuk mengingati apa yang diajarnya kepada mereka.

Naratif yang memaparkan sudut pandangan bermasalah di sekeliling ketidakupayaan membantu dalam mencetuskan perbincangan  dan kesediaan. Untuk membincangkan perkara ini adalah langkah pertama untuk melibatkan diri secara aktif dengan topik OKU.

Apabila OKU diterokai, dan isu yang terlibat dengan prasangka disangkal dan digantikan dengan pertimbangan yang lebih tepat, penulis dan pembaca boleh mula maju ke depan.

Geek Love, oleh Katherine Dunn diterbitkan pada 1989.

Walaupun ia lebih tua daripada kebanyakan fiksyen kontemporari lain yang menampilkan watak OKU dengan menawarkan perspektif yang tidak ternilai ke dalam cara bermasalah moral yang mungkin dilihat.

Novel mengikuti kisah sebuah keluarga yang menjalankan karnival kembara sebagai perniagaan mereka. Apabila perniagaan keluarga mula gagal, ibu bapa menggunakan pelbagai ubat dan bahan radioaktif untuk sengaja mengubah struktur genetik anak-anak mereka supaya mereka diberikan kecacatan fizikal dan mental, seperti kehilangan anggota badan dan badan bercantum.

Naratif ini boleh dikatakan tidak menghormati OKU, tetapi ia adalah jenis pembentangan yang menggalakkan pembaca menilai semula cara mereka melihat OKU.

Walaupun lebih suka perbualan yang lebih positif mengenai ketidakupayaan pada masa ini nampaknya kebanyakannya mempunyai gambaran yang merangsang pemikiran untuk menganalisis, membahaskan dan menonjolkan tumpuan untuk menghargai dan membantu kepelbagaian orang dalam masyarakat.

Teks sastera lain yang meneroka kecacatan dalam cahaya yang lebih positif malangnya tidak begitu terkenal dalam bidang budaya Melayu.

Kadang-kadang orang mengelak bercakap tentang kecacatan kerana takut mengatakan sesuatu yang salah. Sebaliknya, ia membuat tidak selesa kerana  tidak mahu diingatkan tentang kelemahan diri sendiri. Lagipun, ketidakupayaan akan mengejar semua pada satu ketika dalam hidup.

Ketakutan dan ketidakselesaan itu sudah sebati dalam budaya dan lebih baik didiamkan. Walau bagaimanapun, kecacatan terdapat di setiap sudut dunia. Kesusasteraan, filem dan medium budaya lain harus mencerminkannya.

Memandangkan OKU berasal dari latar belakang budaya yang pelbagai, buku dan filem perlu menggambarkan lebih ramai wanita, lebih ramai pelbagai suku kaum, orang pelbagai identiti dan orientasi seksual. Setakat ini, kumpulan OKU yang paling ketara ialah lelaki Melayu.

Secara ringkasnya, ini mesti menjadi objektif media teras untuk mendidik orang ramai tentang variasi yang luar biasa dalam spektrum ketidakupayaan, menyebarkan mitos dan membantu bukan sahaja memahami ketidakupayaan dengan lebih baik, tetapi juga untuk mengenali kesahihan setiap pengalaman manusia.

Seharusnya buku, novel, cerpen, puisi dan filem menggambarkan OKU diperbanyakkan dalam pembacaan dan kesusasteraan kerana OKU sudah mencapai 25% daripada warga Malaysia! – 22 September, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen