Pakar, kesatuan berbeza pendapat rancangan Putrajaya jadikan Perkeso skim pencen


Raevathi Supramaniam

Orang ramai akan mendapat manfaat jika Perkeso dan KWSP digabungkan, kata pakar ekonomi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 23 September, 2022.

RANCANGAN Putrajaya untuk kemungkinan menjadikan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) sebagai skim pencen disambut dengan pelbagai pandangan.

Ada yang berkata dengan menukar dana itu sebagai skim pencen akan memberikan jaringan keselamatan sosial yang lebih baik kepada rakyat, manakala ada berkata  kerajaan tidak perlu campur tangan mengenai cara Perkeso diuruskan.

Pakar ekonomi Dr Yeah Kim Leng berkata jika Perkeso dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) digabungkan, ini akan memberi manfaat kepada orang ramai.

“Saya rasa mungkin bagus untuk satukan (KWSP dan Perkeso). Gabungkan kedua-dua dana itu supaya ia sediakan keselamatan sosial yang lebih besar yang meliputi pengangguran pencen dan penjagaan kesihatan bagi mewujudkan jaringan keselamatan sosial yang lebih besar,” kata Yeah kepada The Malaysian Insight.

Beliau berkata langkah bersepadu ini akan memberi manfaat kepada orang ramai dan juga kedua-dua dana itu.

“Pada masa ini, jaringan keselamatan sosial (di Malaysia) tidak maju. Kita perlu tingkatkan kualiti. Pemecahan ini boleh disatukan untuk menghasilkan pendekatan yang lebih baik,” kata Yeah.

“Menggabungkan kedua-dua dana juga bermakna ia boleh diuruskan dengan lebih cekap dengan kos yang lebih rendah.

“(Jika kedua-duanya) di bawah satu agensi, terdapat skala ekonomi yang lebih besar, pengurangan kos pentadbiran dan ia mungkin menghasilkan lebih banyak keuntungan kepada pencarum.”

Utamakan pencarum

J Solomon, bekas setiausaha agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) bagaimanapun tidak bersetuju Perkeso ditukar jadi dana pencen.

Sebaliknya, apa yang perlu dilakukan ialah meneliti dasar sedia ada dan mengutamakan kepentingan pencarum, katanya.

“Anda tidak perlu ubah Perkeso kepada skim pencen sebab kita sudah ada skim pencen yang diurus dengan baik, yang memenuhi keperluan sektor swasta,” kata Solomon.

“Perkeso sepatutnya mula mentadbir untuk kepentingan pencarum, bukan kepentingan pentadbir atau kepentingan ahli politik.

“Ia harus semak semula undang-undang lapuknya, tingkatkan kuantum yang mampan untuk kecederaan pekerjaan, dan kembangkan liputan untuk memenuhi keperluan semasa.”

Melalui skim pengeluaran i-Lestari, i-Sinar, i-Citra yang membolehkan pencarum memanfaatkan simpanan KWSP mereka semasa pandemik, sejumlah RM145 bilion dikeluarkan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 23 September, 2022.

Beliau juga menggesa Perkeso menghentikan cabaran tuntutan sah oleh pencarum.

“Perkeso harus berhenti menghalang tuntutan yang sah dengan melibatkan peguam berprofil tinggi untuk mencabar tuntutan pencarum.

“Ia harus kembali kepada asasnya dan tidak mengembangkan wang pencarum untuk projek-projek yang terikat dengan tugas kerajaan,” katanya.

Pada Selasa, Menteri Sumber Manusia M Saravanan berkata terdapat rancangan untuk mengubah caruman Perkeso kepada skim pencen supaya pekerja sektor swasta mempunyai jaringan keselamatan apabila bersara.

Beliau menyuarakan kebimbangannya mengenai mereka yang berada dalam sektor swasta yang tidak mempunyai jaringan keselamatan, pendapatan atau simpanan selepas mencapai usia 60 tahun kerana kebanyakannya akan mengeluarkan simpanan KWSP mereka.

Melalui skim pengeluaran i-Lestari, i-Sinar, i-Citra yang membolehkan pencarum memanfaatkan simpanan KWSP mereka semasa pandemik, sejumlah RM145 bilion dikeluarkan.

Setakat 30 Jun lepas, seramai 6.62 juta ahli atau 52% daripada 12.78 juta ahli KWSP berumur bawah 55 tahun mempunyai simpanan kurang daripada RM10,000.

Daripada jumlah itu, 4.99 juta ahli atau 75% adalah Bumiputera.

Terdapat juga 3.2 juta ahli di bawah umur 55 tahun, yang tahap simpanan sangat kritikal iaitu kurang daripada RM1,000, di mana 2.58 juta ahli atau 81% daripadanya adalah Bumiputera. – 23 September, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen