Pengeksport untung, pengguna perlu berbelanja lebih apabila ringgit menyusut, kata pakar


Raevathi Supramaniam

PENGEKSPORT Malaysia akan mendapat keuntungan daripada ringgit yang terus menyusut manakala orang ramai akan berdepan kerugian apabila pengimport mempertimbangkan untuk menyalurkan kos tambahan kepada mereka, memacu kadar inflasi lebih tinggi, kata pakar.

Pakar ekonomi Universiti Sunway Dr Yeah Kim Loong berkata kejatuhan ringgit bermakna orang ramai akan kurang kuasa membeli.

“Import akan menjadi lebih mahal, perjalanan dan pelaburan ke luar negara juga akan menjadi lebih mahal

“Pengimport akan menanggung kos dan inflasi yang lebih tinggi manakala pengeksport akan mendapat pertukaran asing apabila ditukar kepada ringgit, mereka akan mendapat lebih banyak daripada hasil yang lebih tinggi dari segi ringgit.

“Impak tidak sekata inilah yang anda lihat kepada pengimport, terutamanya kerana mereka berdepan tekanan kos yang lebih besar. Sama ada untuk melepaskannya kepada pengguna atau tidak akan menjadi satu cabaran bagi mereka,” kata Yeah kepada The Malaysian Insight.

Yeah berkata pengimport perlu membuat keputusan perniagaan sama ada pengguna akan bertindak balas terhadap harga yang semakin meningkat.

“Semuanya berbeza sama ada apabila harga meningkat pengguna mengurangkan pembelian mereka atau adakah mereka akan bertukar kepada yang lebih murah,” kata Yeah.

Ringgit terus lemah berbanding dolar AS apabila ia didagangkan pada 4.5340 pada Rabu.

Pengeksport komoditi seperti minyak sawit, gas asli cecair dan petroleum, yang merangkumi 80% daripada semua komoditi bagaimanapun mendapat manfaat daripada ringgit yang rendah.

Inflasi Malaysia seperti yang diukur oleh Indeks Harga Pengguna meningkat 4.4% tahun ke tahun pada Julai kerana komponen makanan dan minuman bukan alkohol indeks itu kekal sebagai penyumbang utama kepada inflasi, kata Jabatan Perangkaan Malaysia.

Sementara itu Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia (BNM) menaikkan kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas (bps) kepada 2.5% minggu lepas, kenaikan ketiga dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Prof Rajah Rasiah dari Universiti Malaya (UM) berkata akaun semasa Malaysia kukuh yang menunjukkan akaun modal - perbelanjaan modal dan pendapatan Malaysia adalah rendah - justeru ringgit jatuh.

“Saya berkata ini dengan perasaan Bank Negara tidak mencetak wang tambahan.

“Ringgit yang semakin meningkat boleh menghalang eksport komoditi, termasuk eksport elektrik dan elektronik.

“Ringgit yang meningkat juga boleh mengurangkan lagi import makanan seterusnya memusnahkan pengeluaran domestik yang merupakan salah satu sebab mengapa imbangan perdagangan makanan menjadi negatif pada 1989 dan bertambah buruk apabila ringgit meningkat secara beransur-ansur dari 1990 kepada MYR2.40 berbanding dolar pada awal 1997.”

Sementara itu Setiausaha Agung Persatuan PKS Malaysia Chin Chee Seong berkata perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang terlibat dalam perniagaan eksport memperoleh keuntungan daripada ringgit yang lebih lemah.

“PKS menyumbang 18% daripada jumlah eksport negara. Penyusutan ringgit mungkin hanya menguntungkan mereka dalam kategori ini.

“Tetapi secara keseluruhannya memandangkan kebanyakan PKS menjalankan perniagaan perdagangan dan ramai yang bergantung kepada produk import atau bahan mentah, penyusutan ringgit secara langsung akan menjejaskan kos mereka.

“Mereka perlu membayar lebih untuk produk serupa. Ini kemudiannya akan kembali kepada pengguna.

“Pengguna pasti akan mencari produk lain yang lebih murah atau berbelanja lebih rendah. Ini akan menjejaskan pusing ganti jualan dan mengakibatkan kurangnya hasil,” tambahnya. – 16 September, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen