Ketiadaan Najib beri kesan pada prestasi Umno dalam PRU15, kata penganalisis 


Raevathi Supramaniam

Umno tidak dapat menggantikan pengaruh bekas perdana menteri Najib Razak dan kehadirannya di media sosial, kata penganalisis. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 September, 2022.

KETIADAAN Najib Razak sebagai ketua kempen Umno sudah pasti akan dirasai oleh parti itu pada pilihan raya umum akan datang, kata penganalisis.

Ini kerana parti itu tidak dapat menggantikan pengaruh Najib dan kehadirannya di media sosial, kata mereka.

Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisommudin Bakar berkata Najib menyumbang kepada 11% kekuatan Barisan Nasional.

Ini berdasarkan tinjauan yang dijalankan oleh Ilham Centre.

“Dengan ketiadaan peratusan sedemikian, pemimpin Umno masih mencari faktor yang boleh menampung kekurangan itu,” kata Hisommudin kepada The Malaysian Insight.

“Ini adalah fakta yang Umno perlu terima. Mereka perlu bersedia dengan rancangan kontingensi sekiranya tokoh besar mereka dijatuhkan hukuman.

“Umno kini perlu mempertimbangkan strategi luar biasa untuk segera bangkit selepas Najib dipenjarakan, tanpa mengganggu rentak dan momentum kemenangan mereka pada pilihan raya negeri Johor dan Melaka.”

Selain Najib, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi turut berdepan tuduhan rasuah, bersama-sama Ahli Parlimen Kinabatangan Bung Moktar Radin, bekas pengerusi Lembaga Tabung Haji Abdul Azeez Abdul Rahim, bekas pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) Mohd Isa Samad dan bekas pengerusi Felda Shahrir Abdul Samad.

Cabaran Umno sekarang ialah mencari seseorang yang mempunyai tarikan Najib untuk mengumpulkan pengundinya, kata Hisommudin.

“Tidak dinafikan Najib adalah ikon kebangkitan Umno selepas Barisan Nasional hilang kuasa ke atas Putrajaya. Beliau mengolah semula kekuatan Umno dan BN dengan cara tersendiri.

“Selepas Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman penjara kepada Najib, Umno telah menerima tamparan hebat kerana faktor Najib masih belum ada pengganti.”

Bulan lalu, Mahkamah Persekutuan dalam keputusan sebulat suara, menolak rayuan Najib dan mengekalkan hukumannya dalam kes SRC International.

Najib diperintahkan menjalani hukuman penjara 12 tahun serta merta.

Di samping itu, bekas perdana menteri itu perlu membayar denda RM210 juta jika gagal membayarnya beliau akan menjalani lagi lima tahun penjara.

Mahkamah itu dipengerusikan oleh Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat. Anggota panel lain ialah Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Abang Iskandar Abang Hashim dan hakim kanan P Nallini, Mary Lim Thiam Suan, dan Mohamad Zabidin Mohd Diah.

Pada 28 Julai 2020, Hakim Mahkamah Tinggi sebelum ini Mohd Nazlan Mohd Ghazali, yang telah dinaikkan pangkat ke Mahkamah Rayuan, menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun kepada Najib bagi setiap tiga pertuduhan pecah amanah dan setiap tiga pertuduhan pengubahan wang haram, dan penjara 12 tahun dan denda RM210 juta dalam kes salah guna kuasa.

Tahun lepas, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi dan menolak rayuan Najib untuk mengetepikan sabitan dan hukumannya.

Penganalisis dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar berkata Umno akan berdepan kesukaran untuk mewujudkan semula personaliti “rempit” Najib.

“Apa yang mengejutkan, mesejnya boleh dikaitkan dengan orang Melayu kelas pekerja biasa.

“Tiada seorang pun dalam Umno dapat menandingi pengaruhnya kepada segmen penduduk ini.

“Atas sebab ini sahaja, ketidakhadirannya mungkin menjejaskan keupayaan Umno untuk meraih sebahagian besar sokongan orang Melayu,” katanya.

Guna pemenjaraan Najib sebagai bahan kempen

Sementara itu penganalisis dari Institut Asia Universiti Tasmania James Chin berkata bahawa Umno boleh menggunakan pemenjaraan Najib sebagai cara untuk memenangi undi.

“Mereka akan menggunakan ‘pendakwaan terpilih’ Najib untuk membuat orang Melayu marah,” kata Chin.

“Mereka telah mengatakan bahawa Najib adalah mangsa sistem, tetapi mereka juga berhujah bahawa Najib tidak bersalah, beliau dimanipulasi oleh Low Taek Jho (Jho Low).

“Sudah tentu, bahagian yang tidak dinyatakan ialah Jho Low adalah orang Cina, bangsa dan agama yang tidak boleh keluarkan daripada persamaan.”

Walaupun ketiadaan Najib adalah satu halangan kepada Umno, Chin berkata parti itu masih mempunyai jentera pilihan raya yang kuat.

“Apa yang akan berlaku ialah penyokong akar umbi Umno akan keluar mengundi tanpa mengira jika Najib berada di sana,” kata Chin.

“Jelas sekali Najib adalah seorang juru kempen yang sangat baik, bossku adalah gerakan yang sangat populis, beliau mencipta perkara itu daripada tiada apa-apa.

“Umno mempunyai jentera pilihan raya yang sangat kuat, cuma ia telah kehilangan seorang juru kempen utama yang akan menyebabkan kemunduran.” – 15 September, 2022.


 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen