Penganalisis jangka GPS akan menang mudah dalam PRU akan datang


Desmond Davidson

GPS dijangka mengulang kejayaan mereka pada Disember lalu apabila gabungan itu kembali dilancarkan untuk pilihan raya akan datang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 September 2022.

PENGANALISIS secara amnya bersetuju pembangkang di Sarawak tertekan untuk menghalang GPS daripada mengulang kejayaan mereka pada Disember lalu apabila gabungan itu kembali dilancarkan untuk pilihan raya akan datang.

Gabungan empat parti PBB sebagai parti peneraju, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresif (PDP) meraih kemenangan besar dengan memenangi 76 daripada 82 kerusi dewan undangan pada Disember 18 pilihan raya negeri.

Lee Kuok Tiung dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) berkata orang ramai berpendapat GPS boleh memenangi sehingga 28 daripada 31 kerusi Parlimen yang akan dipertandingkan.

Beliau berkata keyakinan dan pandangan mereka adalah “berdasarkan logik keputusan pilihan raya Sarawak”.

Naib Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Abdul Karim Hamzah sebelum ini berkata GPS boleh menang besar sekali lagi, sehingga 28 kerusi dan menangkis kerusi gabungan yang tewas pada pilihan raya 2018.

Beliau menunjukkan trend dalam pilihan raya negeri dan momentum yang masih ada.

Pada pilihan raya umum lalu, gabungan empat parti itu memenangi 19 kerusi parlimen sebagai Barisan Nasional (BN) Sarawak.

Ia kalah di semua kerusi majoriti Cina, dan menakjubkan di enam kerusi majoriti Dayak.

19 kerusi BN Sarawak kemudiannya dikurangkan kepada 18 akibat pembelotan – Ahli Parlimen Sri Aman Masir Gujat dari PRS pada Mac 2019 melompat ke Parti Sarawak Bersatu (PSB) yang berpangkalan di negeri ini.

Adun Bebas Batu Lintang See Chee How berkata ramalan Karim adalah “penilaian adil” manakala pakar tadbir urus Asia Universiti Tasmania James Chin berkata perasaan menang besar adalah “konsisten” dalam semua parti.

“GPS berasa sangat yakin selepas tahun lepas apabila mereka mendapat majoriti,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Walaupun Lee berkata keyakinan itu harus diubah sedikit “untuk mengingati bahawa pengundi sering mempunyai sentimen yang berbeza untuk (pilihan raya) DUN dan parlimen”, satu-satunya perkara yang mungkin “boleh disahkan” ialah secara keseluruhan, GPS akan berprestasi lebih baik daripada BN Sarawak pada 2018 dan SUPP akan dapat melakukan lebih baik di kerusi bandar pada pilihan raya akan datang.

Beliau memberikan dua alasan untuk kenyataannya.

Pertama, sentimen anti-Najib adalah bukan permulaan sebagai isu politik di Sarawak, kata Lee merujuk kepada pemenjaraan bekas perdana menteri Najib Razak kerana rasuah.

PH Sarawak berkata rasuah akan menjadi isu utama dalam kempennya.

Kedua, Lee berkata, kekuatan PKR Sarawak telah merosot dengan ketara.

“Dengan sumber dan kekuatan yang mereka ada, tidak salah untuk GPS buat sasaran besar,” katanya. – 4 September 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen