Kanak-kanak flat kos rendah di KL hidup serba kekurangan


Kamles Kumar

Kebanyakan responden yang dikaji hidup dalam serba kekurangan termasuklah dari segi pendidikan, kesihatan dan kebajikan mereka. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 26 Februari, 2018.

KUALA Lumpur mungkin mempunyai pendapatan per kapita yang menepati ciri sebuah negara maju tetapi kanak-kanak yang tinggal di rumah kos rendah dalam keadaan serba kekurangan dari segi pemakanan, pendidikan, keselamatan dan keadaan hidup, menurut hasil kajian Unicef.

Dikeluarkan hari ini, kajian “Kanak-Kanak Pinggiran: kaji selidik mengenai kemiskinan dan penafian hak kanak-kanak bandar di rumah pangsa di Kuala Lumpur” mendapati 97% isi rumah kos rendah, memperoleh pendapatan median RM2,500 dan berkata harga makanan yang mahal menghalang mereka daripada menyediakan makanan yang sihat.

Sebanyak 52% isi rumah berkata mereka tidak mempunyai wang mencukupi untuk membeli makanan beberapa bulan kebelakangan ini dan 15% mengatakan mereka “kerap mengalami keadaan ini”, manakala 12% kanak-kanak makan kurang daripada tiga kali sehari.

Penemuan ini menyebabkan kekurangan zat makanan bagi kanak-kanak di flat kos rendah lebih tinggi berbanding purata kebangsaan sebanyak 22%, dan Kuala Lumpur sahaja pada tahap 11%.

Kajian yang dijalankan dari 28 Ogos hingga 30 September tahun lepas, melibatkan 17 flat kos rendah di ibu negara dan Selangor, dengan 996 isi rumah dan 2,142 kanak-kanak sebagai responden.

Dilakukan dengan kerjasama firma penyelidikan tempatan DM Analytics, kajian Unicef ​​bertujuan untuk mengukur kesan campur tangan kerajaan bagi menangani kemiskinan kanak-kanak melalui pendidikan, makanan, kesihatan dan kebajikan.

Pengarah Urusan dan Ketua Ekonomi DM Analytics, Dr Muhammed Abdul Khalid yang menulis laporan tersebut, menggesa petunjuk kemiskinan, terutamanya di bandar seperti Kuala Lumpur diselaraskan semula.

“Kita perlu mengkaji kembali penunjuk kemiskinan. Cara kita mengukur kemiskinan sekarang tidak akan mengesan kemiskinan dengan tepat. Lihat sahaja mereka yang ketinggalan. Kanak-kanak di bandar-bandar bandar juga kumpulan yang dipinggirkan,” katanya pada taklimat media minggu lalu menjelang pelancaran laporan hari ini.

Dalam hal pendidikan, 51% kanak-kanak berumur 5 dan 6 tidak menghadiri prasekolah, manakala 2% kanak-kanak berusia 7 hingga 17 tidak pernah berdaftar memasuki sekolah.

Daripada 2% yang tidak berdaftar, 84% daripadanya adalah umur sekolah menengah iaitu antara 13 hingga 17 tahun, manakala 16% berumur di antara 7 hingga 12 tahun.

Ibu bapa yang ditanya oleh penyelidik berkata mereka tidak mempunyai sumber kewangan mencukupi untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah.

Kajian itu juga mendapati tahap pendidikan di kalangan kanak-kanak yang tinggal di rumah flat kos rendah disebabkan tiada ruang yang sesuai untuk belajar, kerana 81% kanak-kanak belajar di ruang tamu, berkongsi ruang dengan ahli keluarga lain yang menonton televisyen, manakala 15% tidak mempunyai ruang belajar sama sekali.

Ibu bapa juga bimbang tentang keselamatan anak-anak di flat kos rendah, dengan 75% mengatakan berasa persekitaran tidak selamat terutama pada waktu malam.

Muhammed berkata kemiskinan kanak-kanak sering diabaikan di bandar metropolitan, dan lebih-lebih lagi mereka yang tinggal di flat kos rendah.

Beliau berkata ini adalah “titik buta data” yang memerlukan polisi ukuran tertentu atau Malaysia akan menghadapi masalah pada 2050, apabila anak-anak miskin di negara ini membesar dan menjadi generasi dewasa yang miskin.

“Sekiranya anda tidak membetulkannya, inilah generasi 2050. Sekiranya anda tidak menanganinya, ia akan menghantui kita dalam masa 30 tahun akan datang.”

Ia menjadikan Malaysia berisiko dengan melemahkan pasaran buruh dengan bakat kurang berpendidikan dan produktiviti lebih rendah.

“Pasaran buruh tidak akan produktif dan ia akan menjejaskan pembangunan ekonomi negara,” katanya. – 26 Februari, 2018.

Artikel penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen