Penduduk TTDI kemuka bantahan cadangan projek DBKL di tapak tadika


Low Han Shaun

Pengerusi Persatuan Penduduk TTDI Abdul Hafiz Abu Bakar (kiri) kesal dengan sikap pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur kerana tidak telus memaklumkan kepada penduduk mengenai cadangan pembangunan di tapak tadika di kawasan itu. – Gambar The Malaysian Insight oleh Najjua Zulkefli, 26 Februari, 2018.

PENDUDUK Taman Tun Dr Ismail (TTDI) akan menyerahkan kira-kira 1,400 surat membantah cadangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk membina blok pejabat di sebidang tanah yang kini menempatkan sebuah tadika.

Pengerusi Persatuan Penduduk TTDI Abdul Hafiz Abu Bakar berkata surat bantahan akan dikemukakan kepada DBKL hari ini bagi menentang pembinaan blok bangunan pejabat tujuh tingkat yang mengandungi 72 unit.

“Persatuan Penduduk TTDI akan mengemukakan bantahan rasmi kami kepada DBKL hari ini bagi pihak penduduk di kawasan Sulaiman dan TTDI dengan kira-kira 1,400 surat,” kata Hafiz pada sidang akhbar di dewan komuniti TTDI, hari ini.

Projek yang dicadangkan akan mengakibatkan perobohan Tadika Diyana, yang terletak di Jalan Lorong Sulaiman 1, TTDI yang sudah beroperasi selama 20 tahun.

Kerja di projek bangunan pejabat dijangka bermula tahun depan.

“Kami membantah cadangan itu kerana tanah itu diklasifikasikan sebagai tanah kediaman, tetapi sekarang DBKL memberi kebenaran menukar tanah daripada kediaman kepada komersil,” kata Hafiz.

Penduduk TTDI mengkritik DBKL kerana tidak telus dalam memaklumkan penduduk mengenai cadangan pembangunan di kawasan itu.

DBKL pada Sabtu berkata ia akan mengadakan pendengaran untuk penduduk yang terjejas oleh cadangan projek pembangunan di tapak Tadika Diyana mengikut Peraturan 5 Akta Perancangan Wilayah Persekutuan 1982.

Seorang penduduk, Leon Koay berkata mereka juga menemui satu lagi projek yang dicadangkan untuk dibangunkan padang permainan di depan Medan Athinahapan di TTDI.

“Permintaan sudah dibuat kepada DBKL untuk membangunkan 34757.327 meter persegi tanah. Kami cuba mengesahkan dengan DBKL yang tiada pembangunan yang dirancang tetapi belum ada respons,” kata Koay pada sidang akhbar hari ini. – 26 Februari, 2018.

Artikel penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen