95% kes cacar monyet dijangkiti menerusi aktiviti seksual gay


Kajian terbaru mengkaji 528 jangkitan disahkan di 16 negara, antara 27 April dan 24 Jun tahun ini dan mendapati 95% kes menular menerusi aktiviti seksual. – Gambar fail AFP, 22 Julai, 2022.

SEBANYAK 95% kes cacar monyet berjangkit menerusi aktiviti seksual, menurut laporan terkini.

Kajian itu diterbitkan dalam New England Journal of Medicine semalam dikeluarkan ketika pakar Pertubuhan Kesihatan Dunia masih berbalah sama ada hendak mengklasifikasikan wabak itu sebagai darurat kesihatan dunia atau tidak.

Diketuai saintis di Universiti Queen Mary London, kajian terbaru itu mengkaji 528 jangkitan disahkan di 16 negara, antara 27 April dan 24 Jun tahun ini.

“Penting untuk ditekankan di sini, cacar monyet bukan jangkitan secara seksual dalam cara tradisional; ia boleh berlaku menerusi apa juga jenis kontak fizikal rapat,” kata pengarang utama laporan itu John Thornhill dalam satu kenyataan.

“Namun, kajian kami mencadangkan jangkitan yang paling kerap setakat ini ialah berkaitan dengan aktiviti seksual – terutamanya dalam kalangan lelaki yang melakukan seks dengan lelaki.

“Kaji selidik ini meningkatkan pengetahuan kami tentang cara ia merebak dan kumpulan di mana ia menular akan membantu kita dalam mengenal pasti kes baharu dan membolehkan strategi pencegahan dirangka.”

Secara keseluruhan, 98% individu yang dijangkit adalam lelaki gay atau biseksual, dengan 41% menghidap HIV dan median umur 38 thaun.

Angka median pasangan seks mereka dalam tempoh tiga bulan sebelum ini ialah lima orang, dan kira-kira satu pertiga diketahui mengunjungi lokasi seks seperti parti seks atau sauna dalam tempoh sebulan lalu.

Walaupun aktiviti seksual dalam kebanyakan kes, penyelidik dalam kenyataan itu menekankan virus itu boleh merebak menerusi kontak fizikal rapat, seperti cecair pernafasan dan pakaian serta permukaan lain.

Kebanyakan yang dijangkit menunjukkan gejala berkaitan cacar monyet, termasuk luka di bahagian sulit dan kudis ulser di mulut atau dubur. – AFP, 22 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen