Nasib komuniti LGBT lebih terpinggir di bawah Perikatan, kata kumpulan


Aminah Farid

Komuniti Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender dan Diragui (LGBTQ) kini berdepan diskriminasi serta ancaman lebih teruk di bawah pentadbiran sekarang, kata aktivis dan kumpulan masyarakat sivil. – Gambar EPA, 17 November 2021.

KOMUNITI Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender dan Diragui (LGBTQ) berdepan diskriminasi serta ancaman lebih teruk di bawah pentadbiran semasa, kata aktivis dan kumpulan masyarakat sivil.

Mereka berkata keadaan komuniti LGBTQ semakin terpinggir di bawah pentadbiran Bersatu, Umno dan PAS ketika ini.

Thilaga Sulathireh dari kumpulan pembela hak asasi manusia Justice for Sisters memberitahu The Malaysia Insight keadaan sudah teruk di bawah pentadbiran terdahulu dan semakin teruk ketika ini apabila pemimpin PAS menjadi menteri dan timbalan menteri hal ehwal agama.

Idris Ahmad memegang jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) manakala Ahmad Marzuk Shaary sebagai timbalan menteri.

“Semua hal berkaitan LGBTQ terletak di bawah bidang kuasa menteri dan timbalan menteri hal ehwal agama, walaupun orientasi seksual serta jantina adalah isu rentas sektor yang memerlukan perhatian semua kementerian,” katanya.

Beliau berkata dengan meletakkan isu LGBTQ di bawah portfolio ini, ia dilihat semata-mata melalui kaca mata agama oleh negara, langsung mengabaikan isu diskriminasi, jenayah dan keganasan yang dihadapi masyarakat.

Thilaga berkata di bawah pentadbiran ini kedua-dua menteri dan timbalan menteri hal ehwal agama sudah berulang-kali melobi untuk meningkatkan tindakan jenayah terhadap golongan LGBTQ.

Sebagai contoh pada September lalu Ahmad Marzuk berkata pihaknya sedang mengkaji untuk mencontohi Perlis melarang individu transgender memasuki masjid di Wilayah Persekutuan.

Pada bulan sama Putrajaya mendesak untuk membentangkan pindaan RUU355 dengan menaikkan hukuman maksimum mahkamah syariah kepada penjara 30 tahun, denda RM100,000 dan 100 sebatan daripada had semasa penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan.

Kerajaan juga meneruskan “pasukan petugas LGBTQ” di bawah Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) untuk “melawan” dan “membetulkan” komuniti LGBTQ.

Aktivis transgender terkemuka Nisha Ayob berkata walaupun isu LGBTQ sudah lama digunakan sebagai alat politik di kedua-dua belah pihak, bagaimanapun dengan adanya PAS dalam kerajaan, ia adalah permainan yang berbeza kerana mereka boleh mendesak atau menguatkuasakan undang-undang secara khusus menyasarkan masyarakat.

“Saya percaya PAS hanya menggunakan isu LGBTQ untuk mendesak agenda mereka sendiri seperti melaksanakan undang-undang syariah yang lebih ketat dan mendapatkan lebih banyak kuasa.

“Mereka bukannya begitu mengambil berat tentang isu LGBTQ, ia hanya memudahkan untuk memperjuangkan agenda tersembunyi mereka,” katanya.

Beliau berkata keadaan sekarang membimbangkan bukan sahaja hak komuniti LGBTQ untuk mendapatkan pendidikan dan pekerjaan tetapi perlindungan serta keselamatan mereka dalam masyarakat.

“Jika anda perasan, hanya satu kumpulan atau kementerian tertentu bercakap tentang isu LGBTQ, kementerian lain hanya berdiam diri atau tidak ambil kisah,” kata Nisha merujuk kepada kegigihan PAS.

Satu lagi contoh pendakwaan berterusan kerajaan terhadap golongan LGBTQ ialah Nur Sajat Kamaruzzaman, seorang usahawan transgender yang berdepan pelbagai ancaman selama ini kerana menukar jantina.

Nur Sajat dilaporkan melarikan diri ke Bangkok, Thailand selepas waran tangkap dikeluarkan terhadapnya kerana tidak hadir perbicaraan mahkamah berkaitan pertuduhan didakwa “menghina Islam” disebabkan berpakaian wanita ketika menganjurkan acara keagamaan.

Polis kemudian mengesahkan usaha untuk mengekstradisi Sajat dari Thailand dimulakan dan gambarkan diedarkan kepada pihak berkuasa kawalan sempadan seawal Mac untuk mengawasinya.

Bagaimanapun bulan lalu Nur Sajat mendedahkan melalui platform media sosialnya dia sudah diberikan suaka di Australia.

Nisha berkata tindakan berterusan kerajaan menghukum Nur Sajat hanya memberi gambaran buruk kepada negara lain bahawa Malaysia tidak menghormati hak asasi manusia.

Sisters in Islam (SIS), pula memberitahu The Malaysian Insight suaka Nur Sajat di Australia adalah perkembangan positif baginya dari segi mendapat perlindungan daripada dianiaya oleh pihak berkuasa agama dan sebarang ancaman tidak diingini yang dilakukan terhadapnya.

SIS berkata adalah membimbangkan melihat bagaimana ahli politik dan ahli Parlimen bertindak balas terhadap komuniti LGBTQ yang dianiaya secara terbuka, dihukum dan didiskriminasi hanya kerana identiti mereka.

“Tindak balas negatif yang ditunjukkan oleh kerajaan sama ada secara langsung atau tindak langsung mempengaruhi cara orang ramai bertindak balas terhadap komuniti LGBTQ,” kata seorang wakil.

SIS berkata Malaysia baru-baru ini mendapat kerusi di Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCHR), yang mana ia penting bagi kerajaan untuk menunjukkan penerimaan dan toleransi terhadap masyarakat terpinggir seperti komuniti LGBTQ.

“Ini mesti diterjemahkan kepada perlindungan yang lebih baik untuk masyarakat terpinggir dan pelaksanaan dalam pembaharuan.

“Jika kerajaan serius dengan konsep ‘Keluarga Malaysia’, maka mereka tidak boleh mendiskriminasi mana-mana rakyat Malaysia dalam semua kepelbagaian mereka dan mesti melibatkan semua orang secara sama rata tanpa mendiskriminasi agama, bangsa, latar belakang dan identiti jantina mereka,” katanya.

Pertubuhan Bantuan Wanita (WAO) juga mengulangi kenyataan SIS berhubung Malaysia diberi kerusi dalam UNCHR.

“Malaysia menyertai UNCHR bermakna lebih komited untuk menegakkan hak asasi manusia - yang terpakai kepada semua orang di Malaysia tanpa mengira orientasi seksual dan identiti jantina.

“Kerajaan perlu berhenti mendiskriminasi dan mengganggu golongan LGBTQ,” kata jurucakap WAO kepada The Malaysian Insight. – 17 November 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen