Aduan pengguna turun 59%, kata pihak berkuasa penerbangan


ADUAN pengguna menurun sehingga 60% pada separuh pertama tahun ini, kata Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom).

Suruhanjaya itu berkata dalam laporan penggunanya sebanyak 157 aduan dikemukakan kepada Mavcom.

Mereka berkata ini diterjemahkan kepada pengurangan 59.1% dalam aduan yang difailkan berbanding tempoh sama tahun lepas.

Pengerusi Eksekutif Mavcom Saripuddin Kasim berkata pihaknya dapat menyelesaikan 97.5% aduan dan meluluskan semua Hak Lalu Lintas Udara (ATR) yang dimohon.

Beliau berkata ini menunjukkan dedikasi Mavcom yang berterusan kepada pengguna dan pelaku industri.

“Pertumbuhan sektor kargo sudah tentu menjadi pelapis bagi industri penerbangan semasa wabak ini.

“Dengan permintaan yang meningkat untuk e-dagang ditambah dengan kapasiti ruang kargo yang berkurangan mendorong sektor ke hadapan secara global, kami akan terus menyokong pemain industri tempatan memanfaatkan prospek yang akan datang,” katanya.

Beliau menambah apabila perjalanan udara kembali disambung semula, suruhanjaya itu berharap dapat terus meningkatkan upaya dalam melindungi hak-hak pengguna dan mendukung pemain industri penerbangan dalam pemulihan pasca wabak. 

Menurut laporan itu, daripada 157 aduan, 98.1% adalah aduan mengenai syarikat penerbangan manakala 1.9% aduan berkaitan lapangan terbang.

Mavcom berkata aduan terhadap AirAsia mewakili 41.1% dari jumlah aduan yang dikemukakan kepada suruhanjaya diikuti oleh Malaysia Airlines pada 28.7% dan Malindo Air pada 12.1%.

“Semua syarikat penerbangan kecuali Firefly Airlines melihat penurunan jumlah aduan yang diajukan kepada Macom, sesuai dengan penurunan jumlah penumpang yang dibawa,” katanya.

Laporan itu juga menyatakan seiring dengan dedikasi mereka untuk melindungi hak pengguna penerbangan, Mavcom berjaya menyelesaikan 97.5% aduan yang diterima dalam jangka waktu enam bulan. – 25 Oktober, 2021.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen