Hadkan pengeluaran lesen warga emas satu diskriminasi, kata menteri


Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong berkata sebarang keputusan untuk menolak permohonan seseorang yang berumur 70 tahun ke atas bagi mendapatkan lesen memandu mesti dilakukan melalui perbincangan menyeluruh, – Gambar fail The Malaysian Insight, 25 September 2021.

MENOLAK permohonan untuk memperbaharui lesen memandu seseorang individu hanya berdasarkan usia adalah satu diskriminasi, kata menteri pengangkutan Wee Ka Siong, hari ini.

Katanya, sebarang keputusan untuk menolak permohonan seseorang yang berumur 70 tahun ke atas bagi mendapatkan lesen memandu mesti dilakukan melalui perbincangan menyeluruh, inklusif dan kolektif dengan semua pihak berkepentingan.

“Dengan hanya menolak permohonan pemandu berdasarkan usia mereka dan berdasarkan bukti terpencil atau pemerhatian individu adalah satu diskriminasi.

“Sebarang perubahan polisi yang berkaitan dengan lesen memandu dan cukai jalan harus ditangani dengan pendekatan berdasarkan bukti yang sistematik dan diperlakukan dengan pandangan jauh,” katanya hari ini dalam klip video yang disiarkan di laman facebooknya.

Masalah keselamatan yang berkaitan dengan pemandu yang sudah tua dihadapi sebahagian besar pihak berkuasa di seluruh dunia.

Menghalang atau mengehadkan lesen yang sah kepada mana-mana individu berdasarkan usia mereka harus menjadi jalan terakhir setelah secara telus mencari orang yang sesuai untuk memandu dengan ujian yang diiktiraf, ”tambahnya.

Wee berkata dengan menolak permohonan lesen pemandu yang sudah tua akan mempengaruhi mobiliti dan sikap tidak senang duduk mereka untuk bergerak.

“Oleh kerana lesen memandu meliputi kereta dan motosikal, mengehadkan lesen memandu berdasarkan usia sahaja juga akan menyebabkan banyak individu yang bergantung pada motosikal termasuk yang berada di luar bandar tanpa mod pengangkutan peribadi.”

Ramai pemandu yang berusia di atas 70 tahun juga menunjukkan kecekapan yang lebih tinggi berbanding mereka yang lebih muda, katanya.

Sekiranya terdapat pemandu merasakan mereka tidak lagi sesuai untuk memandu, Akta Pengangkutan Jalan 1987 membenarkan penyerahan lesen seseorang secara sukarela, tambah Wee. – 25 September, 2021.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen