Ahli Bersatu didakwa bunuh pengawal keselamatan 


Ahmad Noor Azhar Muhammad, 33, dibawa ke Mahkamah Majistret Ipoh hari ini. Beliau dituduh di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kematian pengawal keselamatan Thava Sagayam. – Gambar Facebook, 9 September, 2021.

AHMAD Noor Azhar Muhammad didakwa kerana membunuh atas kematian pengawal keselamatan kondominium S. Thava Sagayam yang meninggal dunia akibat kecederaan dari insiden yang berlaku Disember tahun lalu.

Tertuduh berusia 33 tahun itu didakwa di Mahkamah Majistret Ipoh hari ini di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

Azhar yang merupakan ahli Pemuda Bersatu, dituduh membunuh Thava antara pukul 8 pagi dan 9.30 pagi di Tingkat 7 Menara Majestic, Jalan CM Yusuff di Ipoh pada 29 Disember lalu.

Tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh selepas pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan Majistret Noor Azreen Liana Mohd Darus hari ini.

Tertuduh sebelum ini didakwa di bawah Seksyen 355 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja mendatangkan kecederaan parah. Pada 31 Ogos lalu, polis menghklasifikasikan semula kes berkenaan kepada bunuh selepas Thava meninggal dunia.

Ketika kejadian tertuduh dilaporkan menyerang Thava selepas tidam membenarkan anak Noor Azhar menggunakan kolam renang yang ditutup ketika itu.

Thava dimasukkan ke hospital selepas serangan itu dan menjalani lapan pembedahan di bahagian kepala.

Laporan bedah siasat menunjukkan mendiang meninggal dunia akibat jangkitan paru-paru, namun keluarganya mendakwa keadaan kesihatannya semakin teruk akibat serangan berkenaan.

Keluarga mangsa turut memuat naik video Thava diserang di media sosial.

Azhar diwakili peguam Ariff Azami Hussein.

Timbalan pendakwa raya Azalina Rashdi memohon mahkamah melepaskan tertuduh tanpa membebaskannya bagi pertuduhan di bawah Seksyen 335 Kanun Keseksaan sebelum ini.

Sementara itu Ahli Parlimen Ipoh Barat M Kulasegaran turut hadir di mahkamah dan mengadakan taklimat bagi pihak keluarga Thava.

Kula ketika ditemui di luar mahkamah berkata, keluarga mangsa berpuas hati dengan dakwaan yang dikenakan ke atas penyerang itu.

“Biarkan proses hukum yang berlaku dan kami akan membantu isteri dengan cara yang sebaik mungkin. Ia adalah kematian yang tidak diingini dan menarik banyak perhatian di negara ini.

“Seorang lelaki yang tidak bersalah kehilangan nyawa tanpa alasan yang baik dan memerlukan keadilan,” katanya ketika ditemui di luar mahkamah.

Isteri Thava, E. Philomena yang turut hadir bagaimanapun tidak bercakap kepada media.

Mahkamah menetapkan 18 Oktober hadapan sebagai tarikh sebutan sebulan kes. – 9 September, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen