PKR masih tak putuskan calon PM, kata Nurul Izzah


Looi Sue-Chern

Nurul Izzah Anwar menafikan berita yang PKR merancang menentang pencalonan Dr Mahathir Mohamad sebagai PM Pakatan Harapan, memberitahu yang tumpuan PKR sekarang adalah menang PRU14 terlebih dahulu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 28 Disember, 2017.

NAIB Presiden PKR Nurul Izzah Anwar menafikan berita partinya merancang untuk menentang keputusan mencalonkan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri Pakatan Harapan (PH), mengatakan keutamaan pembangkang pada masa sekarang adalah untuk menang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

Nurul Izzah berkata isu calon perdana menteri masih lagi dibincangkan secara tertutup oleh pemimpin parti, menambah yang beliau “optimisik dengan apa sahaja keputusan”.

“Setakat yang saya tahu, kami masih tak sahkan apa-apa cadangan (calon perdana menteri) sudah dibuat,” katanya dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insight.

Dilaporkan awal bulan ini yang Pengerusi PH Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PH Dr Wan Azizah Wan Ismail dinamakan sebagai calon perdana menteri dan timbalan perdana menteri interim selepas permukiman PH selama dua hari di Putrajaya.

PKR adalah satu-satunya parti dalam pakatan pembangkang yang masih belum memberikan persetujuan dengan cadangan itu. 

Nurul Izzah berkata PKR bukan sengaja menangguh memberi persetujuan kepada isu Dr Mahathir sebagai perdana menteri sekiranya pembangkang berjaya merampas kuasa pada PRU14, sebaliknya itu bukan keutamaan mereka buat masa sekarang.

Katanya, semua parti dalam PH kini sedang memberi tumpuan untuk menang PRU14 dan melaksanakan agenda perubahan mereka.

“Fokus penting sekarang adalah menang pilihan raya…tiada keperluan untuk mengutamakan penamaan (calon) perdana menteri.

“Barisan Nasional menyerang kami dalam isu ini, mahu (nama) calon diumumkan.

“Tetapi fokus kita adalah memuktamadkan (pembahagian) kerusi bagi memastikan kita (boleh) merampas kuasa untuk mewakili rakyat dan melaksanakan perubahan.”

Nurul Izzah berkata senarai akhir pembahagian kerusi yang akan ditandingi parti dalam PH- PKR, DAP, Amanah dan Bersatu- hampir siap dan akan dimuktamadkan secepat mungkin.

“Saya pemimpin yang komited kepada PH. Saya memang mahu kita putuskan semuanya secara tertutup.”

Ayah Nurul Izzah, Ketua Umum PH dan PKR Anwar Ibrahim yang sedang menjalani hukuman penjara kerana kesalahan liwat adalah timbalan perdana menteri kepada Dr Mahathir sejak 1993 sehingga dipecat pada 1998.

Anwar dan Dr Mahathir menjadi musuh politik selama 18 sebelum berpakat kembali tahun lepas untuk menentang BN dan Umno. – 28 Disember, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen