Skandal Felda contoh kaedah curi aset kerajaan, kata Dr Mahathir 


Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata, isu berkenaan terlalu besar dan pengerusi Felda Shahrir Samad tidak sanggup memikulnya dan terpaksa dedahkan apa yang berlaku. – Gambar fail The Malaysian Insight, 27 Disember, 2017.

SKANDAL terbaharu yang melanda Felda merupakan satu contoh modus operandi golongan tertentu untuk menyalurkan aset kerajaan ke dalam poket mereka sendiri, kata Dr Mahathir Mohamad. 

Bekas perdana menteri itu berkata, amalan tersebut merupakan perkara yang sering berlaku. 

“Nampak sahaja badan yang mempunyai duit, ada sahaja cadangan macam mana nak curi duit tu. Ini berlaku kepada Felda, berlaku kepada Tabung Haji, ia berlaku juga kepada kerajaan Malaysia.

“Apabila tanah di Kuala Lumpur yang nilainya lebih kurang RM7,000 satu kaki persegi dijual kepada 1Malaysia Development Berhad pada RM60 bagi satu kaki persegi.

“Lepas tu 1MDB jual balik kepada Tabung Haji dengan harga RM3,000. Inilah cara mereka menipu untuk mengambil harta kerajaan, harta rakyat dan dijadikan duit supaya duit itu boleh masuk poket orang tertentu,” kata Dr Mahathir. 

Pengerusi Bersatu itu mengulas mengenai skandal tanah yang melanda Felda minggu lalu yang mana tanah milik agensi berkenaan dipindah milik ke syarikat lain tanpa pengetahuan lembaga pengarah.

Dr Mahathir berkata, ini menunjukkan betapa sesetengah individu sangat berkuasa dan beliau percaya “keuntungannya” pasti disalurkan kepada mereka. 

“Ini bermakna orang atasan itu sangat berkuasa sehingga tidak perlu tanya sesiapa dan buat keputusan sendiri. 

“Saya sangka ada juga “keuntungan tertentu” sebab itu dia sanggup curi tanah Felda, jual kepada orang sehingga Felda sendiri tidak tahu. Lembaga (pengarah) sendiri tidak tahu.”

Dr Mahathir berkata, isu berkenaan terlalu besar sehingga pengerusi Felda Shahrir Samad tidak sanggup memikulnya dan terpaksa dedahkan apa yang berlaku. 

“Kalau terlibat dengan perdana menteri, ada orang yang nak sembunyi di bawah Akta Rahsia Rasmi dan bermacam lagi. Saya fikir, Shahrir sudah tidak dapat pikul lagi dan terpaksa dedah apa yang berlaku,” kata Dr Mahathir. 

Suspended CEO Zakaria Ahmad says Felda Global Ventures Holdings Bhd lost hundreds of millions in questionable deals. – The Malaysian Insight pic, June 10, 2017.

Dalam sidang media minggu lalu, Shahrir berkata beliau menyedari mengenai pemindahan tanah berkenaan pada Januari dan memaklumkan kepada Perdana Menteri Najib Razak pada Februari.

Namun tiada sebarang tindakan diambil untuk melaporkan isu berkenaan sehinggalah skandal itu dibongkar media tempatan dan didedahkan minggu lalu.  

Menurut Shahrir, Felda sudah membuat laporan polis berhubung pemindahan tanah di Jalan Semarak kerana Felda tidak menerima wang daripada “jualan” itu. 

Bekas pengerusi Felda Isa Samad tidak memberikan sebarang maklum balas berhubung soalan mengenai pemindahan hak milik tanah ketika agensi itu di bawah pentadbirannya. Isa dilantik sebagai pengerusi Felda oleh Najib. 

Mengulas mengenai persoalan sama ada Najib bertanggungjawab ke atas skandal Felda, Dr Mahathir berkata beliau disiasat berhubung kerugian forex Bank Negara Malaysia 30 tahun lalu. 

“Takkanlah dia tidak tahu kerana kes besar seperti itu biasanya dilaporkan kepada Perdana Menteri. Saya terkejut,” kata Dr Mahathir.

Dr Mahathir berkata, beliau juga hairan kerana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyatakan tiada salah laku dalam kes Felda sedangkan agensi pencegah rasuah itu masih belum menjalankan siasatan berhubung perkara itu. 

“Apabila kes 30 tahun dulu (membabitkan saya) mereka mahu siasat. Tapi ini, tanpa siasatan, mereka isytiharkan kes itu sebagai masalah urus tadbir. 

“Macam juga dengan kes duit yang terdapat dalam akaun bank Najib duit sebanyak RM2.6 bilion, jawab Peguam Negara yang bukan sahaja sebagai pendakwaraya tetapi seolah-olah hakim, dia memutuskan tiada kesalahan,” kata Dr Mahathir. – 27 Disember, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen