Bersatu tidak ambil serius ancaman Umno, kata ketua Pemuda


Ketua Pemuda Bersatu Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal berkata partinya tidak gentar dengan ancaman terbuka Umno. – Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Januari, 2021.

BERSATU tidak goyah dengan ancaman politik dibuat Umno semasa mesyuarat bahagian pada minggu lalu walaupun ia dibuat secara terbuka, kata Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal.

Ketua Pemuda Bersatu berkata partinya tidak bimbang dengan perkara itu kerana sudah biasa bagi mana-mana parti beretorik semasa perhimpunan untuk membangkitkan semangat ahli mereka.

“Ini adalah katarsis politik. Ia sesuatu yang normal dalam setiap persidangan parti,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Timbalan menteri belia dan sukan itu menambah, masih terlalu awal untuk bermusuhan dengan Umno tetapi dalam persediaan untuk Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), ia sesuatu yang merugikan jika berlaku pertembungan tiga penjuru antara parti.

“Ia masih terlalu awal, tetapi Bersatu juga sudah bersedia tetapi paling baik elakkan pertembungan tiga penjuru,” kata Wan Ahmad Fahysal.

Perwakilan Umno dalam mesyuarat bahagiannya pada hujung minggu lalu membelasah Bersatu dan presidennya Ahmad Zahid Hamidi menegaskan parti itu akan bertanding di semua kerusi dimenangi sebelumnya termasuk kerusi bekas wakil Umno yang lompat parti ke Bersatu selepas pilihan raya.

Umno Bahagian juga mengemukakan usul agar parti mengkaji semula kerjasama politik yang dibentuknya dengan Bersatu pada Februari ketika Perikatan Nasional (PN) mengambil alih kuasa daripada Pakatan Harapan hanya selepas 22 bulan.

Bagaimanapun, Wan Ahmad Fahysal berkata pelik bagi Umno menyerang Bersatu tetapi pada masa sama tidak sekalipun berbuat demikian terhadap pembangkang.

Senator itu juga membayangkan kemungkinan Umno bersekongkol dengan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dan DAP, yang digambarkan parti itu sebagai “momok” selama beberapa dekad.

“Aneh mereka tidak menyerang DAP atau Anwar. Tetapi, kami tahu kerjasama semula terhadap Anwar dan DAP sedang berjalan,” kata Wan Ahmad Fahysal.

Umno dan parti PN terutamanya Bersatu bertelagah selepas kedua-dua parti itu membentuk kerajaan pada Februari. 

Ketegangan dalam beberapa bulan terakhir antara Umno dan PN meningkat dengan pemimpin Umno mendakwa parti itu diketepikan dalam kerajaan.

Umno menolak tawaran Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk menyertai PN dan meminta Bersatu bergabung dengan Muafakat Nasional (MN). 

Hujung minggu lalu, Zahid berjanji menyokong MN dan tidak akan menjadi sebahagian daripada PN walaupun bersetuju membentuk majlis presiden dengan parti lain.

Ahli Parlimen bekas parti kerajaan juga berkata menyokong Anwar untuk menjatuhkan kerajaan PN dan membentuk yang baharu selepas itu.

Anwar sebelum ini mendakwa beliau memiliki majoriti kukuh untuk menjatuhkan kerajaan PN tetapi dikhabarkan juga ia termasuk beberapa ahli Parlimen Umno. – 5 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen