Feri Pulau Pinang kekal jika Pakatan berkuasa, kata Guan Eng


Zaim Ibrahim

Khidmat feri di Pulau pinang akan dikembalikan jika kerajaan Putrajaya ditukar semula, kata Lim Guan Eng. – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Disember, 2020.

PERKHIDMATAN feri di Pulau Pinang yang berusia 120 tahun akan kekal jika Pakatan Harapan (PH) masih lagi menguasai kerajaan, dakwa bekas menteri kewangan Lim Guan Eng.

Katanya beliau meluluskan geran RM30 juta supaya perkhidmatan feri tersebut untuk mengangkut pejalan kaki dan kenderaan dikekalkan sewaktu menjadi menteri kewangan dalam kerajaan PH.

“Jika kerajaan tidak bertukar, perkhidmatan feri ini dapat dikekalkan.

“Semasa saya menjadi menteri kewangan, saya telah meluluskan geran sebanyak RM30 juta kepada sebuah syarikat swasta supaya mereka boleh menyambung perkhidmatan feri ini,” katanya.

Namun perkhidmatan feri tersebut tetap ingin ditamatkan oleh Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong, kata Lim ketika melawat feri tersebut hari ini.

“Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz juga telah akui (kelulusan geran) tetapi Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong tetap berazam untuk hentikan perkhidmatan feri.

“Kami akan tetap berjuang supaya perkhidmatan feri dapat dikembalikan semula, apa yang boleh kita lakukan ialah tukar kerajaan di Putrajaya,” kata beliau.

Lim Guan Eng berkata beliau meluluskan geran RM30 juta supaya perkhidmatan feri di Pulau Pinang dikekalkan sewaktu menjadi menteri kewangan dalam kerajaan PH.  – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Disember, 2020.

Beliau juga berikrar untuk mengkaji agar perkhidmatan feri tersebut untuk mengangkut kereta penumpang dapat diteruskan jika PH dipilih menjadi kerajaan persekutuan semula.

“Kita boleh kaji semula, tiada justifikasi feri ini mahal dan tidak selamat. Boleh saja kita kekalkan dua atau tiga buah feri dan perkhidmatan katamaran kita tetap teruskan.

“Bagi orang yang miskin, lebih mudah mereka guna feri daripada Bagan ke Tanjung. Pelancong pun lebih suka gunakan feri,” tambahnya.

Lawatan itu dibuat pada hari terakhir perkhidmatan mengangkut pejalan kaki dan kenderaan penumpang yang dijalankan feri tersebut sejak 126 tahun lalu.

Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang mengumumkan pengangkutan untuk pejalan kaki akan diganti dengan bot penumpang laju bermula 1 Januari dan feri sedia ada hanya untuk pengguna basikal dan motosikal.

Menurut Penang Port Sdn Bhd yang akan ambil alih perkhidmatan feri daripada Prasarana Malaysia Berhad, bot laju akan digunakan hingga Julai 2020 sebelum digantikan dengan teksi air.

Ia mampu membawa 200 penumpang dalam satu masa dengan jangkaan 40 perjalanan setiap hari yang mengambil masa 10 hingga 15 minit untuk satu perjalanan.

Menurut syarikat itu, bot jenis katamaran menjimatkan kerana ia mudah diselenggara berbanding feri sedia ada yang memerlukan peruntukan sehingga RM2.2 juta setiap satu untuk pembaikan.

Perkhidmatan teksi air itu diumumkan menteri pengangkutan sewaktu pentadbiran PH, Anthony Loke pada Ogos 2019 yang berkata ia sebagai langkah menaik taraf perkhidmatan feri.

Pada waktu itu, beliau berkata Prasarana akan meneruskan rancangan memperkenalkan bot katamaran terbabit.

Ia ekoran keluhan pengguna yang kecewa perkhidmatan feri tersebut tiada perubahan walaupun selepas bertukar pengendali dan diberi suntikan dana RM90 juta.

Antaranya kesesakan feri pada waktu puncak dan kemudahan lain yang masih mundur, kata pengguna ini kepada The Malaysian Insight.

Loke juga pada masa itu mengakui perkhidmatan tersebut masih di takuk lama kerana dana RM90 juta yang disalurkan kerajaan masih tidak dibelanjakan pada waktu itu.

Pemimpin DAP dalam kerajaan Pulau Pinang kemudian menyifatkan tindakan menamatkan perkhidmatan mengangkutan itu sebagai pengkhianatan kepada rakyat.

Pemimpin berkenaan juga percaya rakyat tidak akan mengampunkan kerajaan persekutuan sekiranya perkhidmatan tersebut ditamatkan. – 31 Disember, 2020.   


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen