Tumpu kerusi Melayu untuk rampas Pulau Pinang, kata Adun Bersatu


Zaim Ibrahim

Afif Bahardin berkata PN dan BN perlu tawar lebih banyak pembangunan di tanah besar untuk menawan semua kerusi majoriti Melayu di Pulau Pinang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Disember, 2020.

PERIKATAN Nasional (PN) dan Barisan Nasional (BN) perlu menawan semua kerusi majoriti Melayu dan beberapa kerusi campuran untuk merampas Pulau Pinang, kata seorang wakil rakyat Bersatu.

Oleh itu, semua parti dalam PN dan BN menyisihkan perbezaan dan bekerjasama bagi tujuan tersebut, katanya kepada The Malaysian Insight.

“Saya harap semua parti-parti politik PN dan BN harus duduk sekali supaya susun rangka strategi daripada sekarang.

“Saya yakin kerusi majoriti Melayu boleh dimenangi dengan baik jika kerajaan PN dan BN dapat duduk sekali, kita (boleh menang) 15 hingga 16 kerusi majoriti Melayu.

“Jadi kita perlu cari kerusi campuran untuk kita kerjasama dengan rakan parti lain untuk menangi Pulau Pinang,” katanya yang menggesa tokoh sesuai ditonjolkan sebagai calon ketua menteri.

Gesaan itu timbul ketika Umno, PAS and Bersatu bergelut dengan pengaruh dan kedudukan parti masing-masing dalam merundingkan agihan kerusi untuk Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Kumpulan pemimpin Umno antaranya berang kerana parti yang lebih kecil, Bersatu, yang juga dianggota bekas anggota parti mereka kini lebih berpengaruh.

Kedua-dua Bersatu dan PAS mengganggotai PN yang membentuk kerajaan pada Februari dengan sokongan Umno dan anggota BN.

Umno dan PAS pula menganggotai Muafakat Nasional, gabungan yang lebih awal dibentuk untuk meraih semula sokongan Melayu sewak Pakatan Harapan (PH) menguasai Putrajaya.

Mengulas lanjut, Afif berkata pada masa sama PN juga perlu menawarkan tumpuan pembangunan di Seberang Perai berbanding kawasan pulau yang lebih ditumpukan sejak sekian lama.

“Fokus perlu diberi kepada Seberang Perai, program pembangunan di Pulau Pinang masih lagi tertumpu kepada Penang.

“Kita perlu bangunkan lebih baik di Seberang Perai dengan perlu bekerjasama negeri Kedah dan Perak.

“Sudah tiga penggal kita tidak dapat bina persefahaman yang baik dengan kerajaan persekutuan hingga timbul isu air, isu lapangan terbang. Sebab itu perlu ada keinginan politik dan perubahan kerajaan,” kata Afif.

PAS and Bersatu bergelut dengan pengaruh dan kedudukan parti masing-masing dalam merundingkan agihan kerusi untuk PRU15. – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Disember, 2020.

Timbalan ketua penerangan Bersatu itu juga berkata, PN dan BN perlu menampilkan calon yang muda dan berwibawa jika mahu menang PRU akan datang.

“BN dan PN perlu tampikan tokoh yang boleh menang, berwibawa, berkarisma dan ada pengalaman. Dengan ini, kita dilihat boleh bina keyakinan rakyat terhadap kita.

“Kita perlu cari calon terbaik bagi setiap kerusi sama ada di peringkat DUN atau Parlimen. Ketepikan soal hierarki dan protokol, dan tampil lebih banyak calon muda.

“Jangan ulang lagi muka-muka yang lama dan beri ruang kepada muka baru yang boleh tawarkan kepimpinan baharu,” jelasnya.

Ketika ditanya adakah beliau akan terus mempertahankan kerusi Seberang Jaya, Afif berkata beliau menyerahkan perkara itu untuk ditentukan pemimpin PN.

“Saya serahkan kepimpinan PN di mana tempat terbaik untuk saya berkhidmat. Saya sedia diketengahkan sebagai calon PN di Seberang Jaya tetapi akhirnya kepimpinan akan bincang.

“Sebagai Adun di Pulau Pinang, saya dan kawan-kawan bersatu Bersatu, PAS, kita akan bekerja kuat untuk pastikan kerusi ada potensi PN menang, kita akan rampas untuk PRU15,” tegas beliau.

Seberang Jaya merupakan salah satu kerusi dalam kawasan Parlimen Permatang Pauh yang diwakili Afif sejak 2013 sewaktu dalam PKR.

Selepas kerajaan PH tumbang pada Februari, beliau dipecat daripada PKR dan memilih untuk mengikut jejak bekas Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali menyertai Bersatu.

Pulau Pinang mempunyai 40 kerusi DUN dengan 33 daripadanya dikuasai PH.

Terdapat 15 kerusi DUN majoriti Melayu yang kebanyakannya di Seberang Perai. – 31 Disember, 2020. 
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen