Bekas ahli PKR masih sukar sertai Bersatu


Mohd Farhan Darwis Zaim Ibrahim

Pada 22 Ogos, Bersatu menerima keahlian Azmin dan 10 lagi ahli Parlimen daripada kalangan bekas pemimpin PKR, termasuk anggota PKN, Nation of Women (NOW), Pemuda Negara dan Wanita Muda Negara. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 November, 2020.

SEGELINTIR bekas ahli PKR mengadu sukar menyertai Bersatu di bahagian tertentu walau majoriti bahagian lain tidak bermasalah menerima keanggotaan mereka.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight, masalah itu bagaimanapun hanya tertumpu di bahagian Bersatu yang melibatkan ramai bekas ahli dari PKR.

Oleh itu mereka syak pemimpin terlibat hanya mahu kemasukan bekas ahli PKR mengukuhkan lagi jawatan dan tidak menggugat kedudukan di bahagian Bersatu terbabit, kata seorang daripadanya.

“Bagi saya kesukaran itu tidaklah menyeluruh, mungkin hanya beberapa tempat sahaja.

“Di peringkat Bahagian tak kesemuanya berlaku, ada beberapa kawasan sahaja dan ada yang rasa tidak selamat… itu mereka tak terima. Saya lihat mungkin kerana takut jawatan (tergugat) dan sebagainya,” katanya.

Sumber yang tidak mahu nama disiarkan berkata isu berkenaan tidak seharusnya timbul memandangkan kemasukan beramai-ramai bekas ahli PKR akan menguatkan kedudukan Bersatu.

“Walhal kami ini hadir untuk bersama kuatkan parti Bersatu demi kelangsungan kepimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, presiden kita,” katanya.

Beliau turut mengingatkan rakan-rakannya dari kalangan bekas ahli PKR untuk mengambil sikap hormat-menghormati apabila mereka diterima menyertai Bersatu.

“Bagi saya bekas ahli PKR sendiri perlu dengan cara yang lebih hormat dan cara yang lebih manis untuk bersama dalam satu bumbung,” katanya, kepada The Malaysian Insight.

Seorang bekas ahli PKR dari Kedah pula mendakwa Bersatu sengaja melambat-lambatkan penyertaan bagi mengelakkan mereka menguasai bahagian tertentu.

Katanya ia melibatkan anggota dari Penggerak Komuniti Negara (PKN), pertubuhan yang diasaskan kumpulan penyokong Azmin Ali selepas pemimpin mereka itu disingkir dari PKR.

“Fenomena takut kemasukan beramai-ramai ahli Penggerak Komuniti Negara, takut nanti mereka (Bersatu) kena guling,” katanya, kepada The Malaysian Insight.

Bersatu diterajui Muhyiddin Yassin, parti utama kerajaan Perikatan Nasional. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 November, 2020.

PKN merupakan antara beberapa pertubuhan yang diasaskan bekas ahli PKR yang meninggalkan parti atau dipecat, selain Nation of Women (NOW), Pemuda Negara dan Wanita Muda Negara.

Pada 22 Ogos, Bersatu menerima keahlian Azmin dan 10 lagi ahli Parlimen daripada kalangan bekas pemimpin PKR, termasuk anggota empat pertubuhan berkenaan, yang dianggarkan mencecah 200,000 orang.

Pada masa itu, Muhyiddin yang juga presiden Bersatu menyatakan komitmen untuk memudahkan proses penerimaan keahlian mereka.

Azmin juga dilantik sebagai anggota Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu bersama seorang lagi ahli Parlimen, Zuraida Kamaruddin yang juga dikekalkan sebagai menteri dalam Kabinet Muhyiddin.

Namun proses penerimaan keahlian itu masih lagi perlahan walau dengan jaminan Muhyiddin, kata seorang lagi bekas ahli PKR dari Wilayah Persekutuan.

Oleh itu beliau yang juga enggan namanya disiarkan menggesa perbincangan dibuat untuk memudahkan proses menyertai Bersatu secara beramai-ramai.

“Keputusan untuk menyertai sesebuah parti politik secara en bloc mestilah dimulakan dengan beberapa siri perbincangan dahulu untuk memastikan keharmonian di dalam organisasi tersebut dapat dijaga,” katanya.

Di pihak Bersatu pula, ketua Bersatu Selangor Mohd Rashid Asari berkata proses pendaftaran sedang berjalan dan parti itu tiada sebarang masalah untuk menerima kemasukan bekas ahli PKR.

Bekas naib presiden Bersatu itu turut memberi jaminan partinya akan segera menyerap bekas ahli PKR ke jawatan lantikan bersesuaian selepas selesai proses pendaftaran.

Beliau juga menjelaskan kepada The Malaysian Insight, proses itu akan mengambil sedikit masa disebabkan bilangan bekas ahli PKR yang besar.

“Penubuhan kerajaan baru berlaku, (bekas timbalan presiden PKR Mohamed) Azmin (Ali) pun baru dua bulan lebih sertai Bersatu.

“Proses integrasi makan masa juga, mereka terpaksa jadi ahli Bersatu dahulu, dan jumlah bekas ahli PKR Selangor agak besar, jadi tentulah makan masa untuk pendaftaran,” katanya.

Rashid turut memberi jaminan bekas ahli PKR itu akan segera diserap ke jawatan-jawatan lantikan yang bersesuaian di setiap bahagian Bersatu selepas selesai proses pendaftaran.

Pucuk pimpinan parti juga mempunyai hubungan yang baik antara mereka, lebih-lebih lagi kerana Bersatu menjadi pembangkang di Selangor, katanya.

“Sekarang tak boleh lantik mereka kerana belum daftar ahli Bersatu, kalau dah daftar semua dalam Bersatu dan kita tahu mereka di bahagian mana kita akan tokok tambah jawatan dalam bahagian.

“Kita boleh lantik jawatankuasa tambahan dan mereka boleh diserapkan dalam bahagian,” kata Rashid.

Masih ramai bekas ahli PKR tidak diterima Bersatu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 November, 2020.

Adun Selat Klang itu berkata, contoh terbaik dapat dilihat apabila Hilman Idham, yang merupakan bekas timbalan ketua Pemuda PKR dilantik sebagai ketua Pemuda Bersatu Gombak.

Beliau juga berkata, sebagai pembangkang di Selangor, mereka perlu bekerjasama dan menjalin hubungan baik untuk membolehkan usaha merampas pentadbiran negeri berjaya.

Rashid juga menegaskan hubungan Bersatu Selangor dengan Azmin dan bekas naib presiden PKR Zuraida Kamaruddin baik dan mereka ada perancangan untuk memenangkan Selangor bagi PN. Zuraida adalah Ahli Parlimen Ampang.

“Buat masa ini, hubungan pimpinan Bersatu Selangor dengan Azmin, Zuraida agak baik. Kita punya rancangan nak rampas Selangor, kalau kita sama kita bertelagah tak bolehlah (nak menang pilihan raya).

“Untuk pemilihan calon besok biasalah. Kita tidak ada masalah. Pokoknya kita kena bersatu untuk rampas semula Selangor,” katanya lagi.

Untuk tujuan itu, Rashid berkata kedua-dua pihak juga saling mengadakan pertemuan sesama mereka bagi menambah baik hubungan.

Selain Azmin dan Zuraida, 10 ahli Parlimen bekas PKR yang kini dalam Bersatu termasuk Saifuddin Abdullah (Indera Mahkota), Kamaruddin Jaffar (Bandar Tun Razak) dan Mansor Othman (Nibong Tebal).

Lima lagi adalah Rashid Hasnon (Batu Pahat), Ali Biju (Saratok) dan Willie Mongin (Puncak Borneo), Jonathan Yassin (Ranau) dan Santhara Kumar (Segamat). – 16 November, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen